
Regeringen har lagt fram ett förslag om ett bonus/malus-system för nya bilar. Det är tänkt att få fler bilköpare att välja en klimatsmartare bill. Bilköpare som väljer en klimatsmart bil får en bonus på upp till 45.000 kronor.
Samtidigt blir ”utsläppsbovarna” betydligt dyrare med en straffskatt. Dieselbilarna drabbas hårdast av det nya förslaget, och särskilt törstiga och tunga dieselbilar. Förslaget gäller också för ”personbil klass 2”, det vill säga husbilar, och eftersom husbilar bygger på transportbilschassin som inte alltid har den senaste utsläppstekniken kan de drabbas särskilt hårt om det nya förslaget går igenom.
Det drabbar i så fall husbilar och dragbilar som registreras efter den 1 juli 2018.
Ännu dyrare med ny utsläppsnorm
Det nya bonus/malus-förslaget baseras på husbilens koldioxidutsläpp som är uppmätta enligt den europeiska så kallade NEDC-körcykeln. Den är gammal och hårt kritiserad eftersom den sällan stämmer överens med förbrukningen och utsläppen i verkligheten. En fjärdedel av testet görs till exempel när bilen är stillastående och snitthastigheten är låga 34 km/h.
Snart införs en ny körcykel som kallas WLTP och som ska vara betydligt mer verklighetsnära. Siffrorna som mäts i WLTP-körcykeln ska bättre motsvara förbrukningen i verkligheten, men det innebär också att koldioxidutsläppet – och därmed skatten – ökar.
Det är svårt att säga exakt hur mycket högre förbrukningen blir när NEDC-normen ersätts med WLTP, men bedömare i branschen räknar med en ökning på mellan 5 och 30 procent. Om husbilarnas utsläpp ökar med 30 procent.
Trög omställning till eldrift
De flesta stora personbilstillverkare storsatsar nu på el- och hybridbilar. Bonus/malus-förslaget ger alltså en ”bonus” på upp till 45.000 kronor för de allra klimatsmartaste bilarna.
Men på transportbilssidan, där biltillverkarnas chassin sedan används som grund för husbilar, är det inte alls samma höga tempo i utvecklingen. Det finns eldrivna transportbilar, men inte som ”grundchassi” – och inte heller hybridteknik har hittat in i transportbilsvärlden i någon större utsträckning.
Därmed finns tekniken heller inte bland husbilar. Där är det fortfarande diesel som gäller, ett bränsle som föreslås förbjudas i flera storstäder och där de farliga utsläppen av kväveoxider har fått mycket uppmärksamhet efter Volkswagens dieselskandal.
Kritik från branschen
Det nya förslaget får hård kritik från Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF), som nu skriver till regeringen och föreslår att husbilar ska undantas. Argumentet är att husbilar används för rekreation och därmed körs betydligt kortare sträckor än andra bilar. Precis som motorcyklar, som faktiskt är undantagna från förslaget.
Husbilsbranschen upplever just nu en försäljningsboom med hög efterfrågan och HRF är rädda att siffrorna börjar peka nedåt om det nya förslaget går igenom. Det kan också leda till uppsägningar i branschen.
”Den uteblivna nybilsförsäljningen skulle komma att ersättas med införsel av husbilar som är så gamla att de ej får den högre skatten som tas ut under de tre första åren”, skriver HRF.
Så dyra blir husbilarna att skatta…
Modell | Skatt idag | Utsläpp* | Ny skatt** | I värsta fall*** |
Bürstner Ixeo it 728 | 6.473 kr | 214 g/km | 14.231 kr | 21.478 kr |
Fiat Pössl KW 9 | 6.317 kr | 211 g/km | 13.893 kr | 21.038 kr |
LMC Explorer 740 Premium | 7.412 kr | 232 g/km | 16.263 kr | 24.120 kr |
Sunlight T 69 | 6.004 kr | 205 g/km | 13.215 kr | 20.158 kr |
Hobby Siesta A 45 | 6.421 kr | 213 g/km | 14.118 kr | 21.331 kr |
Hymer ED-S B708 PL | 7.047 kr | 225 g/km | 15.473 kr | 23.092 kr |
Weinsberg Carabus 631 | 6.577 kr | 216 g/km | 14.457 kr | 21.772 kr |
Kabe TM I 810 LGB Boggie | 7.047 kr | 225 g/km | 15.473 kr | 23.092 kr |
Knaus R04 | 6.421 kr | 213 g/km | 14.118 kr | 21.331 kr |
…och så dyra blir dragbilarna
Modell | Skatt idag | Utsläpp* | Ny skatt** | I värsta fall*** |
Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 190 | 1.364 kr | 119 | 3.991 kr | 7.538 kr |
Audi Q5 2,0 TDI Quattro S-tronic 190 | 2.250 kr | 132 | 5.159 kr | 9.445 kr |
BMW 520d xDrive Touring Automat | 2.198 kr | 120 | 4.081 kr | 7.684 kr |
Ford Kuga 2,0 TDCi 150 AWD | 2.302 kr | 121 | 4.170 kr | 7.831 kr |
Hyundai Tucson 1,0 CRDi 136 4WD | 3.659 kr | 160 | 8.136 kr | 13.554 kr |
Kia Sportage 1,7 CRDi 115 | 1.520 kr | 119 | 3.991 kr | 7.538 kr |
Mazda CX-5 2,2 D 150 AWD | 2.824 kr | 144 | 6.330 kr | 11.206 kr |
Range Rover Sport SDV6 | 4.805 kr | 182 | 10.619 kr | 16.782 kr |
Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 184 4×4 DSG | 2.042 kr | 133 | 5.249 kr | 9.592 kr |
Subaru Forester 2,0D 4WD | 3.554 kr | 158 | 7.910 kr | 13.261 kr |
Volkswagen Golf TDI 115 | 1.103 kr | 106 | 2.822 kr | 5.680 kr |
Volkswagen Passat Alltrack GTS 2,0 TDI 240 | 3.241 kr | 152 | 7.233 kr | 12.380 kr |
Volkswagen Tiguan TDI 150 4Motion | 2.928 kr | 146 | 6.555 kr | 11.500 kr |
Volvo V60 D4 | 1.103 kr | 104 | 2.643 kr | 5.447 kr |
Volvo V90 D3 AWD Automat | 1.990 kr | 128 | 4.800 kr | 8.858 kr |
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Automat | 2.563 kr | 144 | 6.330 kr | 11.206 kr |
Volvo XC90 D5 AWD Automat | 3.085 kr | 144 | 6.330 kr | 11.206 kr |
De här siffrorna visar enbart den förhöjda ”straffskatten” som tas ut under de första tre åren. Därefter sänks skatten.
*) Utsläpp mäts i gram per kilometer i den europeiska NEDC-körcykeln.
**) Den nya skatten beräknas utifrån koldioxidutsläppen enligt NEDC-körcykeln. Grundavgiften är 360 kronor och dieselbilar får betala ett miljötillägg på 250 kronor. Varje gram koldioxid mellan 95 och 140 gram beskattas med 77 kronor per gram. Varje gram koldioxid över 140 gram beskattas med 100 kronor per gram. Dessutom tillkommer bränsletillägg på 12,88 gånger bilens koldioxidutsläpp.
***) När NEDC-körcykeln ersätts med den nya och hårdare WLTP-körcykeln väntas bilarnas deklarerade utsläpp öka. Hur mycket är svårt att säga, men här har vi räknat med en ordentlig ökning på 30 procent jämfört med NEDC-siffran. Då blir skatten så här hög under de första tre åren.
