Den låga andelen kan öka risken för att läckage och trasiga slangar inte upptäcks i tid och i sämsta fall kan det leda till brand och explosion. Förr kontrollerades samtliga fordon med gasolutrustning, men till följd av nya EU-regler upphörde kravet 2009.
Nu när det är frivilligt är det betydligt färre gasolkontroller som utförs. Under 2023 gjordes kontrollen enbart på 39,5 procent av fordonen. Andelen var något högre för husvagnar (41,3 procent) än för husbilar (38 procent).
– Bilprovningen månar om säkra fordon och förare. Därför är det bekymmersamt när statistiken visar att färre än varannan fordonsägare väljer att göra en gasolkontroll i samband med besiktningen hos oss. Vi hoppas att kontrollen görs på annat sätt, men osäkerheten är oroande, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Enligt Bilprovningens statistik för fjolåret hade 3,1 procent av de kontrollerade husvagnarna och husbilarna felaktigheter i gasolinstallationen. När detta var obligatorisk var andelen 5 procent vilket kan indikera ett mörkertal och att den egentliga andelen är högre.
Majoriteten av felen utgjordes av läckage (87,6 procent) följt av skadade slangar (5 procent) och bristfällig fastsättning (2,5 procent).
– Följderna av läckage kan bli ödesdigra. I värsta fall kan gasen antändas. Jag vill betona vikten av att inte begränsa gasolutrymmet eller golvets ventilation och att inte fylla gasolutrymmet eller golvet med lösa föremål som kan skada ledningar och tuber under färd. Det är också viktigt att se över och byta ut gasol-slangarna om eventuella torrsprickor finns, avslutar Per-Anders Blommefors.










