Modellnytt 2025 – del 1

Publicerad: 2024-10-16   Uppdaterad: 2024-10-11
Då var det dags att välkomna ett nytt modellår. De senaste åren har plåtisar, fordonsbrett hygienutrymme bakom de låga singelbäddarna, face-to-face, pop-up-tak och gasolfria husvagnar varit lösningar som blivit mode och lockat köpare. Men vad kommer fokus att ligga på 2025 och vilka varumärken står för det mesta och det bästa inom klassificeringen nytänkande?

Eftersom inte alla tillverkare har lanserat sina nya modeller eller uppdateringar blir Husvagn & Campings gissning offroadrelaterade husbilar med fyrhjulsdrift. Det lilla vi har sett och hört så här långt tyder nämligen på det. Här presenterar vi den första delen av 2025 års husvagnar och husbilar. Nu kör vi!

MCLOUIS HUSBIL

SLIM – SMALARE OCH LÄGRE
McLouis Slim
Nya Slim byggs på Ford vid fabriken i Poggibonsi i Toscana. Italiensk design går hem i alla läger (notera väggen bortom köksbänken). Här 339-modellen som importören tror allra mest på. 

Har ni siktet inställt på ett fordon som är större än en plåtis och samtidigt mindre och smidigare än en ”fullvuxen” husbil? Då kan kanske McLouis nya, halvintegrerade Slim vara intressant? Bilarna som byggs på Ford Transit mäter 215/285 cm (bredd/höjd) vilket innebär att de är två respektive en decimeter smalare/lägre än deras vanliga sortiment. Något som går hand i hand med den moderna urbana livsstilen – enkel att köra, lätt att ta sig fram med. 

Serien finns i tre tappningar: 331 (6-metersbil med queenbed), 337 (udda planlösning med queenbed i fordonets centrala parti och hygienutrymme och garderob längst bak) samt 339 (höga långbäddar). Det är den sistnämnda bilen som importören Autohallen först och främst kommer att satsa på. Trion är tillgänglig med eller utan nedfällbar taksäng. Samtliga sängar (oavsett planlösning) är minst 190 cm långa. Bland utrustningen noterar vi inbyggt 5G-modem.

När det gäller McLouis ordinarie 300- och 800-serier kan slutkund välja mellan chassi från Ford Transit och Fiat Ducato. Bland detaljförbättringarna kan vi nämna att regulatorn till solcellerna (nu 200 watt) är kraftigare och att låsmekanismen till entrédörren har förstärkts. Till sist utlovas ännu fler komponenter i det redan omfattande all inclusive-paketet.


POLAR HUSVAGN

STÖRSTA SATSNINGEN NÅGONSIN
Polarvagnen Chimera
Nya Chimera har kopparfärgad stripning och som synes hänger kopparfärgen med in i bodelen. 

Medan många tillverkare av campingfordon väljer att spara sig ur krisen, gör svenska Polar precis tvärtom. Satsningen de gör inför 2025 är inte bara monumental utan även otroligt spännande.

Först och främst väljer de att skrota det gamla systemet med indelningen Original, Selected och Customized. De ersätts med Blueline respektive Blackline där ugn samt stor kyl/frys numera är standard i samtliga vagnar. Dessutom återkommer Edition som legat i vila under 2024. En populär serie där vagnarna enklast kan beskrivas som ”färdigpaketerade och klara”. Det handlar om en kvartett, alla med olika sänglösningar: singelbäddar, queenbed, fransk säng samt en 730-modell med våningssäng. 

När Blackline lanserades i fjol var succén mer eller mindre omedelbar. Den läckra orangea stripningen och de ultrafräcka aluminiumfälgarna (i samma kulör) skapade ett blickfång som få kunde motstå. Eftersom dessa var jubileumsvagnar har Polar valt att korrigera detaljfärgerna till 2025-modellerna där orange har ersatts med silver. När det gäller utrustningsnivån för Blackline landar den mitt emellan Selected och Customized. Något som mynnar ut i en anmärkningsvärd viktbesparing på 57 kg.

Polar Chimera
Vinkylslåda – inte illa. Nya Chimera har kopparfärgad stripning och samma kulör på aluminiumfälgarna.

Som om detta inte vore nog lanserar Polar även en helt ny serie – Chimera. Här gäller fyra olika planlösningar, fördelade i storleksordning: tre 590-vagnar och en 730-vagn. Kvartetten kan närmast beskrivas som allra högst upp i näringskedjan.

– Det har varit ett långsiktigt projekt och vi tänkte: Varför är det ingen husvagn som påminner om Concorde, Morelo eller Niesmann? I och med Chimera har vi en sådan, säger Mattias Mårtensson från Polars ledningsgrupp, och räknar upp premiumlösningarna – lounge som i jubileumsvagnarna, kylskåpstorn med kompressorfunktion, vinkylslåda samt bredare entrédörr.

Chimera kommer dessutom att ha kopparfärgad stripning och dito fälgar, samt en betydligt tuffare björn som logo. Och kopparfärgen hänger med inomhus. Jodå, kran, diskho och skåpknoppar följer samma röda tråd. När det gäller utrustningsnivån utlovas allt och lite till.

Polar Blackline
I Blackline är det detaljer samt utvändig stripning i silver som gäller.

LMC HUSVAGN

ANSIKTSLYFT FÖR DE ELBILSVÄNLIGA
LMC husvagn
Lugn och harmonisk inredning i barnkammarvagnen Sassino 470K. Elegant front – nu även på instegsserien Sassino. Här ser vi 460E.

Välrenommerade Lord Münsterland Caravan, i var mans mun LMC, har till modellår 2025 lagt det mesta krutet på instegs-
serien, den elbilsvänliga Sassino. Framför allt gäller en ny exteriör front men även interiöra förbättringar, och design-språket har nu varma, jordnära färger där klädsel och gardiner kommer från PET-återvunnet material. Detta kombineras med en modern dekor av ek. Den spännande sammansättningen av enkelhet och karaktärsfulla former är dock inte sprillans ny inom LMC, den känns igen från de mer påkostade syskonserierna Tandero och Videro.

– Vårt team har arbetat hårt för att modernisera den tidigare designen och skapa en inbjudande atmosfär. Vi är stolta över det framgångsrika resultatet, med vilket vi nu även sätter nya standarder gällande estetik och funktionalitet för nybörjarsektorn samt återspeglar företagets engagemang för moderna och miljömedvetna lösningar, nämner Marina Haubrich, produktchef och designer på LMC, i ett pressmeddelande.

Vidare bör det nämnas att vagnarna i kvintetten Sassino är utrustade med praktiska, avtagbara och tvättbara tyglådor i
hygienutrymmet samt skjutbara USB-laddningsuttag under väggenheterna i själva bodelen. Två tillvalspaket finns tillgängliga för bättre komfort/säkerhet: Home Sensor och Home Box.


MERCUS HUSBIL

BYGGS EFTER DINA ÖNSKEMÅL
Marcus husbil
Du själv får vara med och välja invändig design. Mercus Adventure 600 är byggd på en VW Crafter.

Mercus är tämligen okända för oss svenskar, men de har konstruerat specialfordon (mestadels turist- och kollektivbussar) i snart tio år.

Med andra ord är den polska byggnadskonstnären ingen duvunge. De inreder sina skapelser efter kundens tycke och smak. Exempelvis har den svenska importören Wing Auto designat ”sin egen” med koppling till motorsportdepåfordon där värme/spis går på diesel medan kylen är kompressor-driven. Wing Autos bil är dessutom utrustad med pop-up-tak, dubbla skjutdörrar, två markiser samt fyrhjulsdrift.

Önskar du en plåtis byggd på MAN? Inga problem! Chassi från VW, Renault och Mercedes går bra det också. Eftersom tillverkningen sker efter kundens smak och specifikationer finns inte något standardsortiment.


TABBERT HUSVAGN

DA VINCI UT – CAZADORA IN
Tabbert husvagn
Cazadora finns i sju olika tappningar, detta är 550-vagnen. 550-modellen av Cazadora – med singelbäddar och som synes den unika ”fotoväggen”.

De populära Da Vinci-vagnarna har funnits sedan tidigt 2000-tal, men ingenting varar för evigt. Från och med modellår 2025 ersätts de av Cazadora. En helt ny serie som har ”där lyx möter liv” som slogan.

Sin vana trogen fortsätter Tabbert att tillverka en iögonfallande husvagnsflotta – nya Cazadora är inget undantag. I den smälter lyx och komfort samman i en närmast makalös atmosfär där kvalitetsmaterial samsas med stilren design i raffinerade nyanser av grått och varma, mörka träslag i brunt.

De har utrustats med chassi från Dyonic (med antislingerfunktion), FoldXpand och 48 mm tjockt tak. Det sistnämnda ger exceptionellt bra ljud- och värmeisolering. Alla sju planlösningar har lyxig EvoPore HRC-madrass, lådor med mjukstängande funktion, robust HPL-belagd bänkskiva, kvalitetsspis med tre brännare samt den unika fotoväggen som personifierar den interiöra boytan. 

Vidare har Puccini 550 E 2,3 blivit 90 kg lättare. Detta sedan ingenjörsstaben gjort både förbättringar och använt sig av lättviksmaterial. Kort sagt innebär uppdateringarna bättre lastförmåga och smidigare hantering för dragfordonet. 

Till sist lanserar Tabbert även Bellini 620 TD Profi 2,5 Premium Caravaning med U-soffa och dubbelsäng. En modell som sägs sätta en helt ny standard. Bland höjdpunkterna hittar vi bland annat att spisen kan döljas under en snygg bänkskiva och tas fram vid behov. Denna innovativa funktion gör det möjligt att dra ut hällens lock så att användaren får antingen en förvaringsplats eller ett komplett kök. 620 TD är även försedd med mörk trädekor och handtagsfria skåpluckor, allt sammansatt med en stor portion känsla av toppmodernt designspråk.


WEINSBERG HUSBIL

ÄVENTYR MED X-PEDITION
Weinsberg husbil
Cool, och kaxig samt designmässigt riktigt läcker. Träribborna som kom i fjol har gjort succé – så de får hänga med in i framtiden.

Den största nyheten som rör Weinsberg är helt klart X-Pedition 600 MQ. Enligt tillverkaren spinner de vidare på ett koncept som de lanserade redan 2008 och som då möttes av stor uppmärksamhet och applåder.

Det handlar om en offroadhusbil med en stor portion attityd. Bilens bas är Mercedes Sprinter med 150 hk, bakhjulsdrift och 16-tums terrängdäck. Modellen finns även tillgänglig med fyrhjulsdrift och då tillkommer även längre fjädringsväg. Som kund kan du också välja mellan fyra olika kulörer. Interiört kombineras modern design, komfort och praktiska lösningar för upp till fyra personer. Exempelvis smarta funktioner där ett soffbord kan flyttas utomhus, justerbar säng och det nya toalettsystemet Cleanflex (se nyhetssidorna i denna utgåva). 

När det gäller varumärkets övriga husbilsflotta finns även ett OWN-designpaket tillgängligt. Ett ”kit” som får fordonen att bli lite mer personliga tillika sportigare. Bland annat noteras attraktiv frontgrill, coolare stötfångare fram – allt kombinerat med matchande däck och fälgar. 

Till sist sker också ett par uppdateringar inom camper van-segment då dessa utrustas med ny luftkonditionering (Dometic), nya gasspisar och förbättrad ventilation. Dessutom utrustas alla husbilar med nya laddare – med temperatursensor som standard och en optimerad kurva för uppladdning av litiumbatterier.


KNAUS HUSBIL

PLÅTIS I LYXSEGMENTET
Knaus plåtis
Världspremiär för Knaus Cascan – en premiumplåtis som sticker ut.

En superplåtis gör entré och dess namn är Knaus Cascan som med sitt sportiga, personbilsliknande utseende delvis ritar om fordonskartan för kompakta husbilar. Modellen bygger på Mercedes Sprinter med 150 hk, alternativt 190 hk.

Interiören är designad som en modern bostad med svarta detaljer i både kök och hygienutrymme (där en Clenflex-toalett finns dold i ett skåp och ett väggmonterat handfat frigör plats för dusch). Vidare har Cascan ett unikt belysningskoncept och öppna ytor för ökad funktionalitet. Modellen kan anpassas med designalternativ från OWN (attraktiv frontgrill, coolare stötfångare fram, samt matchande däck och fälgar).

Förbättrad lättviktskonstruktion (minskar fordonets vikt med bibehållen funktionalitet) gäller för VAN TI och VAN TI Platinum Selection på Volkswagen Crafter. Uppgraderad design (ny färgsättning och modernare estetik) får i sin tur serierna L!VE TI och L!VE Wave. 

Knaus
Futuristisk interiör i Knaus Cascan (vänster). L!VE TI Platinum Selection tillhör serierna som utrustas med kraftfullare LTE- och wifi-antenn.

Snabbt och pålitligt internet är för de allra flesta viktigt när vi är på resande fot. Därför tillhandahåller Knaus kraftfulla LTE- och wifi-antenner som standard i flertalet modeller. Detta möjliggör allt från streaming till videosamtal, spel och distansmöten. Van TI Vansation, Van TI (VW Vansation), L!VE TI Platinum Selection och L!VE Wave Platinum Selection kommer alla att vara utrustade med tekniken. Samtidigt förblir det en del av grundutrustningen i Van Ti Plus Platinum Selection, Van Wave Vansation och Sky Ti Platinum Selection.

Till sist utrustas hela alla Knaus-husbilar med nya laddare (temperatursensor som standard och en optimerad kurva för uppladdning av litiumbatterier).


LMC HUSVAGN

PRAKTISK SOM EN FLYTTKARTONG
LMC MODO
Färgsprakande MODO är som synes utrustad med dörr på bakstammen. Modulsystem gäller interiört.

Det är inte en husvagn och det är ingen trailer – utan mer som en hybrid mitt emellan. Så kan vi enklast beskriva samarbetet mellan LMC och Humbaur som mynnade ut i MODO. I första hand är den tänkt att vända sig till handelsmän, sportutövare och säljare som reser mycket i affärer men även för dem som vill röra på sig bara för nöjes skull.

MODO är uppbyggd via ett praktiskt modulsystem med enhetlig storlek som är kompatibelt med varumärkena Würth, Häfele och Sortimo. Den är utrustad med flexibla möbler (på skenor i tak, väggar, golv) som kan förvandla vagnen till ett bekvämt sov- eller arbetsutrymme på nolltid. 

Till de tillgängliga komponenterna hör exempelvis förvaringslådor och skåp i olika utföranden, köksmodul med diskho, hopfällbar säng, barnsäng samt användbara tillbehör som mugghållare och väggskåp i tyg. Invändig längd/bredd/höjd: 418/173/188 cm. Totalvikt 2 500 kg. Lastvikt 1 300 kg.

– Vi är glada över att vi kan kombinera det bästa av två världar tillsammans med Humbaur och det öppnar nya vyer för oss på LMC. MODO är en produkt som visar hur man kan använda individuella styrkor, öka effektiviteten och utveckla något bra tillsammans, säger Bodo Diller, försäljningschef för LMC, i ett pressmeddelande.


WINGAMM HUSBIL

UNIK KARAKTÄR
Wingamm
Lilla Oasi 540 är modellen som vi svenskar visat störst intresse för. Trots sitt ringa yttre (542 centimeter) är det som synes gott om utrymme interiört.

Det var lite drygt tio år sedan som Husvagn & Camping senast satte tänderna i en Wingamm. Då handlade det om en mumsig Brownie (jo, modellen heter så) som provkördes i samband med ett besök vid fabriken i Verona i Italien.

Sedan dess har vi nordbor mer eller mindre bara fått tråna efter dem. Tills nu då Wing Auto i Uppsala blivit generalagent för den nordiska marknaden.

Det är byggnadskonstruktionen som gör varumärket till en unik spelare i branschen. Karossen är nämligen helgjuten i ett stycke – en så kallad monocoque i glasfiber. Med sitt ”runda” formspråk blir bland annat övergången från originalhytt till påbyggnad mer eller mindre osynlig. Sju olika modeller står till förfogande från detta premiumvarumärke, och merparten är korta husbilar (542–610 centimeter). Det är bara en av dessa som når någorlunda full längd och det är 690 Twin (692 centimeter).


EURA MOBIL HUSBIL

OUTDOOR MED FYRHJULSDRIFT
Eura Xtura
Xtura (byggd på Mercedes) är ett fordon som tål att sättas på prov.

Detta var egentligen en nyhet som presenterades inför 2024, men det är först nu som vi svenskar får ta del av Xtura XT 686 EF. Ett fyrhjulsdrivet fordon som inte bara har blivit en stor snackis, den har dessutom redan kammat hem två prestigefyllda European Innovation Award. 

– Många har ringt och undrat när den kommer till Sverige, så intresset är mycket stort, säger Josefin Andersson, säljare på Autohallen i Karlstad, och tillägger att den visas publikt på Elmiamässan.

Med Xtura har Eura Mobil lyckats kombinera tuff outdoor-känsla med en mysig och hemtrevlig inredning. Bland utrustningen noterar vi 9G-tronic automat, 190 hästkrafter, grovmönstrade däck, stege på bakväggen, hög markfrigång, Alde värmesystem och att den är isolerad utan köldbryggor, omgivningsbelysning, World Wide-navigator (Garmin), kompressorkylskåp och ugn.

Stege på bakstammen – en av många detaljer för äventyrlig campingsemester. Face-to-face och mysig inredning.

Önskas självständig energiförsörjning upp till 20 dagar eller kanske mer? Det är en utmaning som Xtura lär älska. Bilens eget ”kraftverk” består bland annat av 330 Ah litiumbatteri, 2 x 135 högprestanda-solpaneler på takhållaren plus ytterligare effekt från utfällbara mobila solpaneler som skapar förutsättningar för extremt lång, oberoende campingvistelse.

Ni som besöker mässan Caravan Salon i Düsseldorf kan där ta del av nya Integra Line på Mercedes (med AL-KO-chassi). Den lanseras med två planlösningar och ska enligt tillverkaren finnas på marknaden lagom till våren 2025. Det är dock oklart om ”visningsbilen” kommer till Elmia.


WEINSBERG HUSVAGN

TEKNISKA UPPDATERINGAR
Weinsberg husvagn
Jodå, det syns bland annat på klädseln att det är en Edition (Hot).

Edition (Hot) heter tilläggsnamnet på serien CaraOne – och då handlar det om tekniska uppdateringar i form av den
senaste generationen luftkonditioneringsenheter från Dometic. Dessutom byts gasspisar och induktionshällar ut mot de senaste, modernaste modellerna. Det har även blivit enklare att komma åt färskvattentanken medan valfria USB-C-laddningsuttag är nytt.

En planlösning med fransk säng får en innovativ lösning då den kan konverteras till en relax-avdelning. Ett nydesignat dragstångsskydd är också på sin plats. På tillvalslistan är mover numera tillgängligt.


NIESMANN+BISCHOFF HUSBIL

ARTO – NU PÅ MB-CHASSI
Niesmann Arto
Showtime med nya Arto i huvudrollen. Lyxigt, elegant och användarvänligt i en väl avvägd mix. 

Niesmann+Bischoff, kända för sin kompromisslösa komfort och lyx, sätter ny standard inom husbilsindustrin med sin uppgraderade Arto-serie, byggd på Mercedes Sprinter. Den tyska premiumtillverkaren gör som så många andra inom segmentet och väljer stjärnglans i stallet.

I kombination med magnifik design och interiör inspirerad av iSmove (Fiat) och Flair (Iveco) har nu företagets helintegrerade mellanserie med MB:s avancerade teknik och höga komfort blivit modernare och ännu lyxigare än tidigare. I samband med uppgraderingen och chassibytet har de också lyckats viktreducera bilarna med närmare 300 kilo. Dessa finns som en duo: enkelaxlade Arto 78 (782 cm och 4,5 ton totalvikt) och tandemaxlade Arto 88 (906 cm med 5,5 ton totalvikt).

Vill du veta mer om Arto? Kolla då in vårt reportage om 78-modellen i nästa utgåva av Husvagn & Camping. Fordonen kommer att visas för allmänheten på Caravan Salon i Düsseldorf och på Elmiamässan i Jönköping.


KNAUS HUSVAGN

HELA FLOTTAN UPPDATERAS
Knaus Sport
Sport har uppgraderats exteriört med en ny look. Enhetlig och elegant interiör design i Sport-serien, med bland annat lite diskret belysning runt skåpluckorna.

Inte någon ny serie eller några nya planlösningar. Men tro inte att Knaus har legat på latsidan angående sin husvagnsflotta. Sport får nämligen ny exteriör design med de omisskännliga Cateye Evolution II-baklyktorna, som är mindre men som samtidigt ger bättre ljus via LED-teknik.

När det gäller interiören är den helt reviderad och enligt Knaus gäller avsevärd förbättring av samtliga tidigare jämförbara konstruktioner. Alla andra modellserier får uppdateringar gällande nya spisar (gas eller induktion), den senaste generationen takmonterad luftkonditionering (tillval) och externa LTE/wifi-antenner (tillval).

Den tyska tillverkaren har också tagit fram smarta lösningar som förbättrar utrymmet inuti fordonen, exempelvis hopfällbara handfat och integrerade förvaringslösningar som gör boytan än mer rymlig och funktionell.


ROBETA HUSBIL

NU PÅ DEN SVENSKA MARKNADEN
Robeta husbil
Adonis byggs på Mercedes (vänster). Smakfull interiör design i Apollo (636 centimeter).

Robeta är ett slovenskt varumärke som grundades 2011. De är kända för sina smarta och samtidigt enkla lösningar. I maskinparken finns Dionysus, Ares, Helios, Kronos och Apollo där slutkunden kan välja antingen fransk (Citroën Jumper) eller italiensk (Fiat Ducato) drivlina. De olika fordonen har längdspannet 541–636 cm.

Dessutom förfogar de över två specialmodeller: Adonis som byggs på Mercedes är den ena. En husbil som så sent som 2023 utsågs till bästa campervan av magasinet Reisemobil. Sedan har de ytterligare ett ess i rockärmen: Schumacher Edition, som kom till via ett samarbete med den forne F1-stjärnan Ralf Schumacher. Ingen billig pjäs, men oj så läcker.

Det bör även understrykas att en Robeta sätts samman av endast en person. Fordonet hoppar således inte runt bland olika stationer och medarbetare. I Sverige finns nu äntligen en generalagent i Wing Auto i Uppsala.


KARMANN HUSBIL

UPPDATERAD MINIVAN
Karmann Dexter
Den svenska importören, Autohallen, tror en hel del på Dexter 500 till modellår 2025.

Anrika Karmann Mobil inledde sin bana 1977 och har många hängivna fans runt om i Europa. Det sker dock inga större förändringar från modellår 2024 till 2025, utan serierna Davis (Trendstyle och Lifestyle), Dexter och Duncan lever i stort sett vidare från i fjol.

Givetvis med något undantag och då handlar det mest om de sistnämnda van-bilarna (495 och 545) som blir något längre (har med Ford Transits nyheter att göra) samt att de får ett uppdaterat och bättre multimediapaket. Vitt, rött och olika nyanser av grått kan väljas som karosskulör. Det bör även tilläggas att serien Davis utökas med en 610-modell med höj- och nedsänkbar säng.

Importören Autohallen tror samtidigt att Dexter 550 kan bli en överraskning kommande säsong. Det är en spännande bil som är lite mitt emellan en plåtis och en minivan. Med eldriven taksäng får den dessutom en luftig planlösning.

Karmann Davis
De längre Davis-modellerna med singelbäddar är alltjämt de som säljer bäst i Sverige.
Rulla till toppen