Smart #5 drar tungt på hög höjd inför lanseringen

Publicerad: 2024-10-23   Uppdaterad: 2024-10-22
Det sägs ofta att en elbil måste kunna dra tungt i långa branta uppförsbackar. Just det testas i de franska bergen inför lansering av Smart #5.

Smart portionerar ut nyheterna om den kommande mellansuven Smart #5. Tidigare har de berättat att bilen blir 4,7 meter lång och får 55 mils räckvidd och fyrhjulsdrift.

Plattformen använder modern 800-voltsteknik för att ladda snabbt. Att ladda från 10 till 80 procent ska gå på en kvart trots att batteriet är på hela 100 kWh.

Smart #5
Trots sin boxiga grundform bjuder Smart #5 på många runda linjer. /// FOTO: Smart

Nu berättar Smart att de testkört #5 uppför Mont Ventoux där toppen ligger 1 909 meter över havet. Efter att ha kört upp och ner några gånger så åkte teamet vidare till Cime de la Bonette där Europas högst belägna asfaltssträcka ligger.

Färden gick sedan vidare till Galibier för hårdkörning på bergsvägar innan teamet åkte hem till Stuttgart i Tyskland.

Smart #5
Takräcke är på modet igen – och Smart följer trenden.

Flera av sträckorna kördes med släpvagn lastad till 1 600 kg.

– Även när vi körde upp och ner för berget flera gånger under hög belastning förblev elmotorns prestanda och batteriets temperatur stabil med bra värden. Långa sträckor under tung belastning, som ofta förekommer i europeisk terräng, kommer inte att vara något problem för Smart #5, konstateras Tilo Schweers, utvecklingsschef för Smart Europe.

Innan försäljningen drar igång kommer vintertester att genomföras i Norden. I början av 2025 drar leveranserna i gång.

Smart #5 interiör
Interiör i Smart #5.
Rulla till toppen