Över 120 000 internationella sökningar på Google har det senaste året gjorts av människor enbart för att reda ut vilket land som är vilket. När Sverige mötte Schweiz i åttondelsfinalen i fotbolls-VM 2018, fångade Dagens Nyheter upp utmaningen som Sverige ständigt stöter på: Den återkommande förväxlingen med Schweiz.
Men det är långt ifrån första gången:
• Under damfotbolls-VM 2015, i matchen mot USA, förväxlades länderna i kanadensisk tv, och Sverige blev Schweiz.
• När svenska musiktjänsten Spotify börsintroducerades på New York-börsen 2018 fångades det på bild hur den schweiziska flaggan vajade utanför börshuset.
• Svenska Institutet noterade för ett par år sedan, i en latinamerikansk undersökning om kännedom om Sverige, att Schweiz mest kända fotbollsspelare var Zlatan.
• Vanliga associationer med Sverige som genom åren dykt upp i Svenska Institutets mätningar är höga alptoppar, djupa dalar och gökur.
• År 2011 ursäktade artisten Rihanna den inställda spelningen med ”Jag ber alla mina fans som skulle gå på konserten i Malmö i Schweiz, om ursäkt”.
– Med kampanjer som ibland kanske ligger lite utanför det som en del kopplar samman med traditionell destinationsmarknadsföring, vill vi utmana så att vi kan lyfta fram vad resmålet Sverige har att erbjuda och sticka ut i bruset från andra resmål, säger Nils Persson, Visit Swedens marknadschef.
Kampanjen, som främst är PR-baserad och digital, lanserades i fjol med fokus på Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och Kina. Den kommer även att uppmärksammas i Schweiz, Norge, Danmark och Finland.










