Modellnytt 2025 – del 2

Publicerad: 2024-11-08   Uppdaterad: 2024-11-07
Vad sägs om en genial Malibu, en minihusvagn från Adria samt flaggskeppet Morelo Palace som kan lasta hela 7 000kg? Givetvis har Husvagn & Camping även varit på pressvisningen vid Hooks Herrgård där svenska KABE presenterade sina 2025-modeller. I vanlig ordning bjuds det på en hel del smått och gott, så med öppna armar hälsar vi alla läsare hjärtligt välkomna till det andra kapitlet av modellnytt.

ADRIA HUSVAGN

FACELIFT OCH EN NY MINIVAGN
Adria husvagn
Lilla Aviva 360 DK har 364 cm som inre längdmått. HÖGER: Familjen Adora har även fått ny bänkskiva i köket.

Aviva 360 DK heter den lilla vagnen som tidigare har funnits i tillverkarens program, men inte på den svenska marknaden. Det handlar om en liten, kompakt barnkammarvagn som riktar sig mot generationen som har elbil, alternativt liten dragbil, och inte vill lägga en förmögenhet på sin hobbyverksamhet. Den mäter 548/209/196 cm (yttre längd/bredd samt inre höjd), vikten är 850/1 000 kg (körklar/maxvikt) och kostnaden är 246 000 kronor.

360 DK har utrustats med öppningsbar stalldörr, 80-literskyl som kan öppnas från båda håll, duschmöjlighet, smart förvaring i gasolutrymmet, 2-lågig spis samt 230- och USB-laddningsuttag. Då modellen är en renodlad sommarvagn saknas golvvärme. Finns med två eller tre bäddar i våningssängen.

Storsäljande serien Adora har i sin tur fått ett ansiktslyft. De vita möbelmodulerna har bytts ut mot träslag. Tygerna har blivit en eller två nyanser mörkare för att skapa en varmare och mer ombonad känsla som förhoppningsvis ska tilltala både unga och gamla husvagns-campare. Den breda dekalen upptill (exteriört) har tagits bort medan den nedre har fått en mer diskret kulör. 

Adria Aviva 360 DK
Bäddbar sittgrupp gäller i Aviva 360 DK.

CHALLENGER HUSBIL

STORA INNOVATIONER I SMÅ FORDON
Challenger S215
Tuff exteriör design med Fords fräcka front (S215).

Challenger, som Chausson numera heter i Norden, är som vanligt på bettet och bjuder på några spännande planlösningar i sitt modellprogram för 2025. S215 är en nätt, kompakt husbil (669 cm), byggd på Ford Transit. Den har fransk bädd (190 x 120 cm), XXL-garage med plats för två cyklar, stor garderob samt integrerad toalett och dusch. Standard i nya sportline-modellen är 130 hk med manuell växellåda. Den går även att få med 165 hk och automat, vilket känns mer intressant för den svenska marknaden.

Inom sortimentet plåtisar är 6-metersbilen V114 Max, byggd på Fiat, den stora nyheten. Med pop-up-tak som standard och våningssängar bak har den här bilen fem sovplatser! Planlösningen är riktigt kul och innovativ då den bjuder på lounge (L-soffa och vikbart soffbord) vilket synnerligen är lite udda i den här typen av små fordon. Dessutom finns garderob, toalett och separat duschrum. Hur allt får plats är en gåta som endast franska Trigano VDL möjligen kan svara på.

I varumärkets samlade portfölj finns 21 modeller med diverse planlösningar att välja på – plåtisar, kompakta X-serien, alkov samt halv- och helintegrerade husbilar.

Challenger S215 och V114 Max
Fransk bädd med uppfällbar funktion i nya kompakta S215. HÖGER: Plåtisen V114 Max har våningssängar i akterpartiet.

HOBBY HUSBIL

FLERA HALVINTEGRERADE ALTERNATIV
Hobby husbil
VAN-bilarna inom de båda segmenten.

Hobby plåtissortiment heter från och med nu VAN. Efter att VW-baserade Maxia VAN släpptes säsongen 2024 presenterar nu tillverkaren även dessa modeller med Citroën- och Fiat-chassi i ett helt nytt utseende.

Med Citroën som bas (140 hk) ses OnTour VAN (i standard Expedition Grey med blå accentränder) som den perfekta vardagscampingbilen. De finns med två meter långa singelbäddar (640 ET) eller tvärställd dubbelsäng (600 FT). VAN-modellerna inom familjen Prestige har i gengäld lite mörkare Lanzarote Grey med röda accentränder – samt är baserad på Fiat Ducato (140 hk). Interiören påminner om moderna yachter med unik, exklusiv design.

Tack vare HobbyKomplett kommer dessa fordon var fullutrustade: B6-specialisolering, XPS-golv, mörkläggningssystem för front/sidorutor (hytt), assistanssystem, lättmetallfälgar, insektsnät för skjutdörr, takmarkis, gasflaskutdrag och HOBBY CONNECT för att nämna ett axplock. Dessutom lanseras nya halvintegrerade serier i: OnTour C, OnTour T samt Maxia T. Den förstnämnda är en slimmad modell med endast 223 cm bredd. De byggs på Citroën och kan fås med enkelbäddar eller dubbelsäng samt automatlåda. OnTour T är den mångsidiga allroundbilen som byggs på Fiat och finns i tre tappningar: 700 F (fransk säng), 700 FH (fransk säng och nedfällbar taksäng) samt 710 GE (höga enkelsängar och stort garage). Maxia T kombinerar å sin sida skandinavisk design med maximal komfort. Även här gäller tre planlösningar och Fiat-bas.


KABE HUSVAGN

STILSÄKERT ANSIKTSLYFT FÖR ESTATE
Kabe husvagn
Elegant vinkelkök – tillval i ett antal serier och modeller. HÖGER: Ny, fräck och lite mer fartfylld exteriör design för Estate.

Den prisvärda serien Estate möter modellåret 2025 i en ny fräsch kostym. Estate som finns med 13 planlösningar lanserades år 2022 och tilltalar särskilt nyblivna campare och yngre familjer. 

– Estate får en ny dekalsats med 3D-känsla som utgör ett stilsäkert statement, säger Marcus Svensson, försäljningsansvarig Norge. 

Förra årets raka design är ersatt med svepande linjer som signalerar fart och framåtrörelse. Precis som tidigare har vagnarna gedigen standardutrustning: vattenburen golvvärme, Alde centralvärme, tv-antenn, stereo, inbyggda högtalare, router, USB-uttag och skidfack med utvändig låsbar lucka. Tv-lösningen är något som KABE prioriterat i årets modellprogram. 

– Alla husvagnar har nu ett insteg med en ny konstruktion. Tv-stativet är placerat på väggen innanför dörren och kan enkelt vridas ut, förklarar Marcus Svensson. 

Den gör det möjligt att ha en tv med upp till 32 tums storlek. Planlösningarna CTDL och CXL behåller sin smarta lösning med det höj- och sänkbara tv-fästet placerat i sittgruppens ryggstöd. 

Köket i alla KABE-vagnar får en välsmakande uppdatering. Fokus har legat på rena linjer. Gavlar och lister har gjorts mindre synliga och kökslådorna har ovanpåliggande svarta handtag. På Royal och Imperial sitter en distans längst ner mot golvet med belysning. Den ger plats för fötterna vilket skapar bättre arbetsställning vid köksbänken.

– Köket är ofta hjärtat i en husvagn. Intresset för att laga mat på semestern ökar och nu förbättrar vi både funktion och estetik, nämner Marcus Svensson. 

Imperial tilldelas den exklusiva köksblandaren som syskonhusbilarna fick ifjol. En annan intressant nyhet är spishällen Gas-under-Glass (två gasolbrännare och en induktionsplatta – allt dolt under den släta spishällen). 

– Gas-under-Glass är estetiskt tilltalande. En spännande innovation som vi är först med på husvagnsmarknaden, säger Marcus Svensson.

Vidare erbjuds ett nytt vinkelkök som tillval på modellerna 560 XL och 600 XL (i Ädelsten, Royal och Imperial). 

– Även ugnen är ny. En snygg modell med glasfront som ger ett modernt intryck, tillägger Marcus Svensson. 

Fyra modeller i Ädelsten får dessutom rak spis. Även Estate uppdateras med denna lösning. Tillval i de mindre Royal är en spis med två gasbrännare och en induktionsplatta. Avslutningsvis har hela vagnssortimentet försetts med det stora kylskåpet från Thetford som standard.

Kabe husvagn
Den coola köksblandaren. Nu inte bara i Imperial husbil, utan även i dess husvagnar. HÖGER: Även ugnen är av ny stilren modell.

MORELO HUSBIL

BJÄSSE SOM LASTAR SJU TON
Morelo Palące husbil
Morelo Palace byggs på Iveco S-Way och har en förarmiljö som för tankarna till en cockpit. Ny böjd vindruta gäller för både Palace och Loft.

Morelos stora nyhet är just en bjässe. Linermodellen Palace har premiär på lastbilschassit Iveco S-Way och kan lasta sju ton! Det nya chassit har en digital cockpit, ett komplett assistanssystem, oöverträffad komfort och hög säkerhet som standard. Väggarna i RTM-aluminium (52 mm) är av sandwichkonstruktion och ger utmärkt isolering, höga dämpningsvärden och enastående vridstyvhet.

Medan Morelo Home tar en tillfällig paus träder Loft-serien in i lyxsortimentet. Med en totallängd från 799 cm meter har de nu bättre lastförmåga och högre prestanda än tidigare. De stora förändringarna märks framför allt exteriört: ny dynamisk design, nytt bakljus (Bridge Light) och ny böjd vindruta, kallad Curved Windshield, som formar sig harmoniskt runt A-stolpen och ända till sidoväggarna. Enligt designmakarna är nya Loft inte bara snygg utan också nyskapande med förbättrad aerodynamik och ett större synfält. 

Samtliga fordon i varumärkets sortimentportfölj har för övrigt nya LED-strålkastare som standard. Ombord ser vi nya färgkombinationer och handtagslösa skåp. På utrustningsområdet finns även högkvalitativa hushållsapparater från Bosch och Siemens samt kylskåp med 172 liter plus 15 liter fryskapacitet. Dessutom ingår nu en fullvärdig ugn med mikrovågsfunktion.


ADRIA HUSBIL

TWIN & TWIN FÖR ENKELHETENS SKULL
Adria husbil
Läcker inredning med svarta och mörkgråa detaljer. HÖGER: Höj- och sänkbar säng bak.

Axess och Plus utgår. Numera heter plåtisarna från Adria Twin Supreme och Twin Sports. Båda modellerna säljs i Sverige och byggs på Fiats nya chassi och drivlina med 8-stegad automatlåda. Interiört är det ny design med många svarta detaljer i dess formspråk. Dessutom handlar det om viktreducering via hjälp av ett formbart återvinningsmaterial i polypropen (termoplast). Överskåpen har blivit rymligare samtidigt som materialet ger en mer ljuddämpande och isolerande effekt. Nya ytskikt på golv, men även på skåpluckorna, som i Sports fått ett mera trä- och allmogeutseende med tygklädsel på stolar och sittsoffan.

I lyxigare Supreme gäller mattvita skåpluckor och svart läderliknande klädsel. Vi noterar ett större hygienutrymme jämfört med tidigare upplagor samt ett nedfällbart soffbord som kan läggas på plats i en anpassad golvlucka under färd, vilket skapar större utrymme ombord. Det är många små – men märkbara förändringar som gör skillnad. Grundpriset för den välutrustade toppmodellen är 1 043 000 kronor och då ingår bland annat dieselvärmare, eluppvärmda tankar och elektrisk tömning. Med maxad extrautrustning är prislappen 1 224 500 kr.


MALIBU HUSBIL

GENIALT MED STJÄRNGLANS
Malibu Genius
Håll med om att det är ett snyggt bakparti!

Nya Genius 641 LE är inte bara en husbil. Det är en framtidssymbol för äventyr, designad för att leverera komfort och stil, oavsett destination. Så marknadsför i alla fall Malibu sin Mercedes-plåtis på mässan Caravan Salon i Düsseldorf.

Kundernas önskemål om smidiga fordon tycks hörsammas av allt fler husbilstillverkare. Malibu och Carthagogruppen tycks ha något genialiskt på gång med lanseringen av Genius 641 LE.

I sin presentation förmedlar de budskapet: ”En ny och unik design som kombinerar smidigheten i en van/skåpbil och rymlig komfort hos en halvintegrerad husbil.” Och tillägger att skapelsen är en revolution på hjul. 

Det som sticker ut är bilens exteriör: ett väldesignat förlängt bakparti med 48 cm som gifter sig med bilmärkets estetik. Interiören känns lyxig med bekväma längsgående sängar, stort hygienutrymme och generösa bo- och förvaringsutrymmen. Utöver Mercedes som tillgängligt basfordon inom hela husbilsflottan handlar programmet 2025 i stort sett om viktoptimering, förbättrad teknik och förnämligare isolering.

Malibu husbil
Smart packlösning som påminner om modellens storasyskon.
Malibu husbil
Platsbesparande detalj: utfällbart handfat. Toaletten är dold i ett skåp = duschutrymme skapas.

HOBBY HUSVAGN

VÄRME I BEACHY-VAGNARNA
Hobby Beachy
Serien Beachy – nu med elvärme.

Den populära BEACHY-serien från Hobby gläder inte bara campare på stranden, utan nu har trion modeller blivit mer användarvänliga även för den breda massan av husvagnscampare. Som bekant andas BEACHY 360, 420 och 450 såväl livsglädje som äventyr och renodlad strandkänsla. Designen, som påminner om havsvågor, finns nu som tillval i de trendiga färgerna ”havsblå”, ”solgul”, ”rosa” och ”lavendel”. 

Nu ingår dessutom elvärme vilket gör att trion framöver fungerar som hem för myskvällar åt användarna även under de lite svalare månaderna.

I den vidareutvecklade försörjningstekniken ingår också fast färskvattentank och rullbar spillvatten-behållare. Ser vi Hobbys husvagnssortiment i ett bredare perspektiv erbjuder de totalt sett 43 olika planlösningar fördelat på sex serier.

Till modellår 2025 gör digitaliseringen ytterligare framsteg. Det redan etablerade HOBBY CONNECT-systemet (standard i alla husvagnar) utökas med en ny e-gasnivåfunktion. Det innebär att användarna, via appen, får tillförlitligt information när gasflaskan behöver bytas. Nya är även de interiöra LED-lamporna som skapar en än mer hemtrevlig atmosfär.

Hobby Beachy
Beachy har en stor portion, interiör vanlife-känsla.

AFFINITY HUSBIL

THREE – EN PLÅTIS FÖR TRE
Affinity made by Kabe
Polskbyggda Affinity made by KABE är ett varumärke som skiljer sig från mängden. Smart med sängplats fram för minstingen i sällskapet.

Three heter Affinitys nya modell. Den är anpassad för två vuxna och ett barn. Med elektriskt höj- och sänkbara enkelsängar bak skapas även ett stort förvaringsutrymme med plats för cyklar, stolar, bord och andra skrymmande artiklar. Plåtismarknaden domineras av planlösningen typ mall 1 A, det vill säga två enkelsängar bak och sittsoffa fram. Affinity Three är inget undantag i det avseendet. Det som skiljer den här plåtisen från mängden är den ökade funktionaliteten i bakre delen av fordonet. Utrymmet som skapas när sängarna är upphöjda gör det möjligt att transportera skrymmande pryttlar. 

Även det fällbara garderobssystemet möjliggör en betydande ökning av bagageutrymmet. Den elektriskt höjbara sängen (två enkelsängar som kan konverteras till en dubbelsäng) gör hela processen snabb och bekväm. En trappa, dold under golvet, tar dig upp till sovplatsen. Den bäddbara sängplatsen fram är avsedd för ett barn och bäddas med några enkla handgrepp ner till en bekväm säng.

Verkar det komplicerat? Inte alls. Bara lite annorlunda. Det polska varumärket (made by KABE) är kända för att göra planlösningarna lite mer innovativa och funktionella, vilket vi även ser i Three. De raka linjerna i överskåp samt placering av kylskåp och garderob på golvet, under siktlinjen, ger en känsla av mer utrymme ombord. Den har delad toalett/dusch med fällbart tvättställ. Three byggs på Fiat Ducato (636 cm) med 180 hk och 9-stegad automat.


SUN LIVING HUSBIL

HUSBILAR UNDER MILLEN
Sun Living
Manuellt nedfällbar taksäng är bra och det gör också att sovplatserna dubbleras från två till fyra. HÖGER: Sun Living använder sig av Ford Transit som chassileverantör.

Med nytt modellprogram och Ford under skalet har Sun Living flyttat fram sina positioner. För inte alltför länge sedan var husbilen som kostade en miljon kronor snordyrt för gemene man. Numera är det svårt att finna modeller som stannar på ett sexsiffrigt belopp. Men de finns, och en av dem är Sun Livings nya modell S72 DC, som byggs på Ford och mäter 7,25 meter i längd. Prislapp? 994 000 kronor.

I standardutrustningen noteras 12,5-tums multimediasystem med navigator, backkamera, Apple CarPlay (trådlös), Android Auto (trådlös), Ford:s moderna säkerhetssystem när det gäller fart, avstånd och väglinjer. ABS, ESP, antispinn och bromskraftsförstärkare är andra självklarheter liksom parkeringssensorer fram och bak. I bodelen finns kompressor-kylskåp (157 liter), gasolvärme, isolerade och uppvärmda vatten- och spillvattentankar, elektrisk tömning, elektrisk golvvärme med mera. Den nedsänkbara taksängen (manuell) gör att fyra personer har sovplats (planlösning med dubbelsäng eller singelbäddar finns).


LAIKA HUSBIL

SOFFA SOM I EN HUSVAGN
Laika Kosmo L 105
Nya Kosmo L105 är en kort liten rackare. Taksängar ovanför sittgruppen, smart och platsbesparande. 

Nya Kosmo, L105, speglar Laikas ambition att tänka utanför boxen. Med stor U-soffa bak, som i en husvagn, är den unik i sitt slag i det kompakta husbilssortimentet. Det är alltid lika kul och spännande när tillverkarna gör det oväntade och går mot strömmen.

En av dem är 60-årsjubilerande Laika som lanserar ovan nämnda, korta husbil (599 cm) – alltså samma längd som en van/plåtis men med plastkaross. Med elektriskt höj- och sänkbara sängar ovanför den rymliga sittgruppen blir det mycket rymligare ombord. I den främre delen har de utnyttjat det frilagda utrymmet maximalt. Med svängbara framstolar och uppfällbar väggkonsol som blir ett bord trollar de fram en läshörna, ett arbetsbord för laptop eller bara en mysig plats för frukost. 

Bilen är byggd på Fiat och i likhet med syskonskaran i serien även utrustad med ett nytt och smartare vario-badrum. En rad uppdateringar blir det också i serien Ecovip. Det gäller främst interiört med fräschare och modernare design i mattvit ton med matchande inredningsdetaljer samt ett halvcirkelformat soffbord som är mer funktionellt än tidigare. 

Det sväng- och flyttbara bordet underlättar både passagen till och från hytten och ger i utfällt läge bättre komfort vid utspisning. Inom segmentet trivsel noterar vi även nya lister, läcker bakgrunds- och bänkbelysning med LED samt uppdaterade persienner i sovrummet.

Laika Kosmo L105
U-soffan påminner om sittutrymmet i en husvagn. Som synes är U-soffan även bäddbar.

CARADO HUSBIL

PRO+ -PAKET OCH VARIOBAD
Carado CV 540
Minstingen CV 540.

Det tyska instegsmärket, som är en del av Erwin Hymer Group, erbjuder pålitliga, bekväma husbilar och plåtisar i sitt samlade sortiment. Något som är en del av förklaringen till varumärkets popularitet på kontinenten. En annan lär vara ett fördelaktigt pris i jämförelse med andra fordon med likartad utrustning. 

När det gäller plåtisarna, som byggs både på Fiat och på Citroën, kommer samtliga modeller 2025 att ha variobad, det vill säga en smart väggavskiljare i toalett/hygienutrymme. De är dessutom standardutrustade med Pro+-paket, vilket utöver uppdaterade chassifunktioner innebär en mängd specialdetaljer typ förberedelse för backkamera, växelspaksknopp i läderimitation, med mera. 

I pressutskicket trummar företaget lite extra för den nya planlösningen med långbäddar i 602-modellen (599 cm). Men Husvagn & Camping tycker nog att deras nya specialmodell (590 Edition25), med kraftfull motor på 170 hk och fyrhjulsdrift är fräckast och sticker ut från mängden. Med uppgraderad standardutrustning, skärmbreddare och ökad släpvagnsvikt till 2 ton är det en riktig tuffing både onroad och offroad.

Carado med variobad
Variobadfunktion i samtliga Carados plåtisar.

KABE HUSBIL

BAKHJULSDRIFT, COMEBACK OCH EN SLIMMAD MODELL
KABE Ri810 LQB
Nya Ri810 LQB – med tvillinghjul och bakhjulsdrift.

Nya slimmade Novum Compact. Återlansering av instegsmodellen Classic på Fiat-chassi. En helintegrerad modell med tvillinghjul och bakhjulsdrift. Där har ni de hetaste nyheter från Kabe. Halvintegrerade Novum Compact mäter 716/224 cm (längd/bredd). Den är alltså 29 cm kortare och 15 cm smalare än Novum-originalet. Compact finns som LXL (fransk bädd) och LGB (enkelsängar) och byggs på Mercedes/AL-KO. De har vattenburen värme från Alde och en lastvikt på imponerande 500 kg. 

Interiört gäller face-to-face och rakt kök. Som standard gäller 3,5 ton men kund kan också välja heavy-paketet med totalvikt 4,5 ton eller ett Royal-paket med extrautrustning och 170 hk, Kabe Air Vent, golvvärmesystemet AGS II Pro, läderratt, trådlös laddningsplatta samt extra högtalare. Nytt i portföljen är också den helintegrerade och bakhjulsdrivna modellen Ri810 LQB, en stöddig pjäs med tvillinghjul och maximal tågvikt på 7 ton, vilket är den högsta tillåtna sammanlagda bruttovikten för bil och släp tillsammans. Modellen byggs på Mercedes Sprinter med rambalkar och en dragvikt på upp till 2 ton och kan fås med en motor på 190 hk. Bilen finns i Crown- och Imperialutförande med queen-bädd, vinkelkök, nedsänkbar säng samt kombinerad dusch- och toalettutrymme. 

Kabe Novum Compact planlösning
Planlösningarna för Novum Compact.

Dessutom gör halvintegrerade Travel Master Classic 740 comeback. En åretruntbil på 3,5 ton, fast nu med nytt exteriört utseende och nya specifikationer. Här gäller Fiat Ducato-chassit med 140 hk och en 8-stegad automat. Finns i tre välbekanta planlösningar: LXL (fransk säng) samt LGB och T (båda med singelbäddar). Classic finns också med tre alternativa tillvalspaket: säkerhet-, heavypaket med totalvikt 4 250 kilo samt ett med 4 400 kilo och 180 hk. KABE hottar även upp sin Van med 18-tumshjul, fräckare fälgar, skärmbreddare och robust frontbåge. Inför 2025 utökas paketet med bland annat sidosteg, nytt höj- och sänkbart tv-fäste, justerbara nackstöd samt större färskvattentank (91 liter). 

I det samlade programmet handlar det mycket om uppdateringar, svarta detaljer, olika spisalternativ, ny tv (32 tum), större och bredare lastluckor i garaget för smidigare in-och utlastning. Lastluckorna är nu 118 cm höga och 95 cm breda (12,5 cm högre och 18 cm bredare än tidigare). Detta gäller inte 790-modellerna och Imperial 910 GB/QB. 

Vidare har alla husbilar, byggda på Mercedes Sprinter uppdaterats med ett nytt avancerat säkerhetssystem. De helintegrerade modellerna förses med körfälthållnings- och sidvindsassistans samt däcktrycks-övervakning.

Kabe
Vanplåtisen – nu i offroadtappning.
Rulla till toppen