– Många tillverkare och generalagenter bekräftar att försäljningen varit betydligt bättre i år, säger Per Nilsson, ordförande för Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund.
Sett till antal husvagnar i Europa (per capita) är vi i Sverige etta av alla länder i Europa och när det gäller husbilar är vi tvåa. Siffror från SCR Svensk Camping, branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare, visar dessutom att bokningarna ökade med 9 procent under sommarsäsongen i år jämfört med förra året. Intresset för det mobila livet i Sverige är alltså inte bara högt, utan fortsätter att öka ytterligare.
– Camping har blivit en trend. Det är coolt att campa! Med husbil och husvagn har man alla möjligheter att växla mellan en aktiv fritid eller om man bara vill ligga och njuta vid stranden eller snöklädda backar, menar Eva-Klara Blomberg Högväg, vd för Husbilslandet i Kristinehamn.
Efter några tröga år för nyförsäljningen av husvagnar och husbilar, kom de första signalerna redan i somras att en vändning var på gång. Förväntningarna var därför höga vid årets Elmia Husvagn Husbil, som är branschens största arena i Norden.
– Det stora intresset för mässan är självklart väldigt roligt. Vi hade närmare 10 000 människor som bodde på mässcampingen i år och det var många år sedan vi hade ett liknande bokningstryck, säger mässansvarige Klas Brandt och fortsätter:
– Utställningen med alla fordon och tillbehör är självklart kärnan i mässan, men att vi har camping, föreläsningar, aktiviteter för alla åldrar som danskvällar och Oktoberfest och mycket annat gör dagarna på Elmia till något unikt.










