Först ut hos oss i Sverige är skåpbilen Master L2H2 vars exteriöra form är utvecklad i en vindtunnel. Varenda detalj är utformad för att förbättra luftflödet och göra varje element mer aerodynamiskt. Motorn (en 2-liters diesel) finns i tre effektnivåer: 130, 150 och 170 hk.
Bränsleförbrukningen ska enligt tillverkaren minska med 1,5 liter per 100 km, vilket innebär att motorerna släpper ut 39 gram mindre CO2 per körd kilometer. Manuell och automatisk växellåda finns att tillgå. Den sistnämnda är en ny effektiv 9-stegad EAG-version som lanseras inom kort.
I hytten är det enkel åtkomst till kontroller och skärmar. Den S-formade instrumentbrädan ger gott om utrymme, 10-tumsskärmen OpenR-link den senaste tekniken och materialen har hög kvalitet. Ratten är bland annat hämtad från personbilarna och kan justeras i både höjd och djup för en optimal körställning.
Renault Master erbjuder dessutom 20 förarassistanssystem som maximerar säkerheten. Bland dem noterar vi automatiskt nödbromsningssystem, släpstabilitetshjälp och intelligent farthållare.
Elversion? Jajamän! Nya Master kommer också med en elektrifierad drivlina: E-tech electric som med sitt 87 kWh-batteri erbjuder en körsträcka på upp till 460 km (WLTP).










