Dieselpanna från Alde

Publicerad: 2025-04-16   Uppdaterad: 2025-04-15
Sedan mer än 75 år värmer Aldes gasolpannor fritidsfordon världen över. I vår kommer de första hus-bilarna med modellen 4000 D att lanseras, en helt ny panna som drivs med diesel.

– Vi har arbetat med den i flera år. Våra kunder har höga förväntningar när vi presenterar nyheter och vi vill vara säkra på att inte göra dem besvikna, säger Magnus Åkesson produktutvecklare på Alde.

Det är framför allt de mer äventyrliga camparna som har frågat efter uppvärmning som inte går på gas. Om du campar långt ut i naturen är det nämligen en stor fördel att kunna använda diesel som bränsle. 

– Det handlar inte bara om att det kan vara svårt att få tag på gas. Lika viktigt är att gasoltuber stjäl utrymme, framför allt i mindre husbilar, säger Magnus.

Hittills har det varit svårt att hitta kompletta dieselpannor för vattenburna värmesystem. När den svenska värmepannetillverkaren nu satsar på den nischen handlar det inte bara om att konstruera en ny dieselbrännare.

Anläggningen är dessutom byggd för att kunna kompletteras med alla andra komfortprodukter som Alde har på programmet: golvvärme, värmeväxlare och handdukstork, för att ta några exempel. Hos tillverkaren ser man framför allt två kundgrupper som vill ha en dieselpanna: äventyrarna och de som köper en plåtis i premiumsegmentet.

– Ibland är det förstås samma människor, konstaterar Magnus. De vill kombinera oberoende med hög komfort och då är dieselbränslet idealiskt.

4000 D är helt nyutvecklad. Inte ens till formen påminner den om Aldes tidigare konstruktioner. En oljebrännare arbetar på ett annat sätt, vilket påverkat pannans utformning. Trots det har man lyckats behålla ungefär samma yttermått som den berömda 3030-serien har. När det kommer till tekniken ställer diesel en del speciella krav. I första hand handlar det om att minska ljudet från den pump som trycker fram bränslet från bilens tank. 

– Vi har lagt oerhört mycket energi på den konstruktionen. Och pannans steglösa brännare medverkar till att minimera antalet starter och stopp, vilket också reducerar störande ljud, förklarar Magnus.

Totalt ger den nya pannan 1–6 kW när den går på diesel. Elpatronerna ger i sin tur 1 200, 2 100 eller 3 300 W. Maxeffekten blir alltså imponerande 9 kW. Produkten får dessutom en helt ny manöverpanel. Utöver detta är det även en miljöanpassad konstruktion eftersom den är HVO-godkänd.

Rulla till toppen