Just nu pågår förhandlingarna inom EU gällande den nya körkortsförordningen. Inom ramen för detta diskuteras en totalviktshöjning av fordon från 3 500 kg till 4 250 kg. Utvecklingen av produkten samt de kravskärpningar som EU gjort för hur fordonen får konstrueras har påverkat fordonens vikt. Något som gör att gränsen 3 500 kg i många fall har spelat ut sin roll.
Det finns inom EU:s beslutande organ (Ministerrådet, EU-parlamentet och EU-kommissionen) en samsyn om att tillåten totalvikt behöver höjas, men däremot är det en dialog om vilka krav som ska ställas för att få köra 4 250 kg.
De tre huvudspåren, som HRF beskriver det, är antingen träning, test eller automatisk uppgradering efter två år.
HRF är för att skapa säkrare system, men i detta fall anser de att alternativen med test och träning enbart driver frågan till onödig administration, ökade kostnader och skapar ett inbyggt motstånd för användande i praktiken. Därför står de bakom automatisk uppgradering efter två år.
Fotnot: För mer info: husvagnsbranschen.se










