HRF (Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund) har kontrollerat fakta med systerorganisationen i Tyskland (CIVD).
– Det stämmer att vi i Tyskland inför krav på godkänd täthetskontroll av gasolsystemet, enligt standarden G607 i StVZO. Kraven gäller enbart fordon med tyskt registreringsnummer. Utländska fordon är mer än välkomna att köra in och besöka Tyskland, säger Tim Rüttgers, CIVD.
Vissa campinganläggningar i Tyskland kan dock ha egna krav på att gästerna ska kunna visa ett intyg på en godkänd täthetskontroll av gasolsystemet och att den är utförd enligt den Europanorm (EN1949) som finns.
– Denna norm har sedan antagits som Svensk Standard (SS-EN1949). Tyvärr finns det vissa aktörer på marknaden som
erbjuder ett så kallat ”gasoltest”, ofta i samband med kontrollbesiktning. Dessa test uppfyller inte kraven. Täthetskontroll enligt EN1949 uppfyller emellertid samma krav som det tyska G607, så om du planerar att campa i Tyskland och campingplatsen har krav på en godkänd täthetskontroll gäller detta intyg, liksom i resten av Europa. Jag är mer tveksam till om ett så kallat ”gasoltest” är giltigt, säger Anders Pålsson, som är expert på gasol och bland annat utbildar HRF:s återförsäljare och verkstäder i korrekt installation, felsökning och test av gasolsystem.










