Hur många goda samtal har startats i museet? Otaliga, och inte bara bland de som känner varandra, även mellan helt främmande människor som fascineras och minns prylarna som Bengt Abrahamsson samlat ihop genom åren.
– Egentligen samlade jag redan som barn. Då var det leksaker, främst leksaksbilar och sedan har det bara rullat på, säger Bengt.
Museet på anrika Knektplatsen i Rättvik öppnades för 18 år sedan och de utställda föremålen har varierat.
– En del nytt tillkommer och då magasinerar jag annat, men det finns alltid en kärna kvar.

Dit hör exempelvis den lilla motorcykelverkstaden från 1940–1950-talet, där en Gladiator tillverkad i Skövde håller på att repareras. Ett par steg från verkstaden ligger avdelningen där musiken startas, via en fotocell, i samma ögonblick som besökarna kliver över tröskeln.
– Men man behöver inte gå så värst många år tillbaka för att besökare ska bli nostalgiska, säger Bengt och visar ett par kassettband.
”Vilken tur. Lustvända runt Siljan” är en turistguide som du stoppade i bilens kassettbandspelare. Leksand var startort och sedan gällde det att stoppa bandet för att få rätt guidning i Rättvik, Mora och så vidare hela vägen runt Siljan.

Och det gällde att åka åt rätt håll. Den andra kassetten heter ”Happy Motoring” och var mer eller mindre en reklamkassett från Volvo med en 760 på omslaget.
Här finns även gamla skivspelare, rullbandare, telefoner – både fasta och tegelstensstora mobillurar – och kameror, för att nu nämna några av föremålen. I samlingarna finns omkring ett tjog mopeder, från ”påhängare” till udda italienska fyrtaktsmopeder, och självklart finns det en rad motorcyklar också. Honda är Bengts eget favoritmärke, men här finns flera ovanliga varumärken som exempelvis Motom 98TS. Den horisontellt monterade 98-kubikaren har Weberförgasare och en kedjedriven, överliggande kamaxel. Allt paketerat bakom snygga motorkåpor.
Världens mest kända trampbil finns också på plats. En liten Austin J30 som tillverkades i tusentals exemplar i Wales från 1950-talet och framåt. Den är så populär att i stort sett alla delar till den fortfarande tillverkas. Dessutom har den en egen tävling på Goodwood varje år.

– Jag köpte den i England för många år sedan av en slump. Den stod på ett skrotupplag bredvid en gammal grävskopa och såg ledsen ut. Skicket var ganska dåligt, men jag kunde inte lämna den kvar på skroten, förklarar Bengt som lät renovera den till nyskick för några år sedan.
Eftersom vi är i Dalarna finns det såklart en och annan nostalgipryl från landskapets stora motorevenemang, Hedemora TT. Vimplar, biljetter och lite småsaker räcker för att besökarna ska börja dela med sig av sina egna minnen från den tid då roadracing kördes på landsväg och inte på bana.
– Det är mest herrar som pratar TT. Damerna står en bit bort och minns papiljotterna Carmen Curlers, dockor och kanske hade någon den där hårfönen som ser ut som en anka, säger Bengt.
Bästa rådet vid besöket är att ta god tid på sig, och gärna gå två varv, för risken att du som besökare missar en del godbitar under det första är stor. Ett litet bonustips: passa gärna på att besöka museet i samband med dess bakluckeloppis som hålls en gång i månaden (datum finns på hemsidan).











