TEST: California dreamin` – gammal mot ny

Publicerad: 2023-02-07   Uppdaterad: 2023-04-18

Hur står sig äldre campingbilar mot nya? Är nytt och modernt alltid bättre än gamla funktionella och väl beprövade lösningar? Låt oss ta reda på fakta via fem ronder där vi ställer ungtuppen VW California Ocean mot ringrostiga VW California Westfalia Coach.

Vi tar oss tillbaka till år 2000. Under millennieskiftets första år invigs Öresundsbron och vi får en fast landförbindelse till Danmark. På tv ser vi Rederiet och nya avsnitt spelas fortfarande in. En biobiljett kostar 70 spänn och man får röka på krogen. Ordet googla är det förstås ingen som känner till och Zlatan har ännu inte debuterat i landslaget. 

Visst känns allt det där som om det var för väldigt länge sedan? Under det här året tillverkas också vår familjepärla som är den ena kombattanten i denna fight. En VW California Westfalia Coach, (byggd på T4-chassi) – som där och då var en modern och välutrustad campingbil med pop-up-tak, Webasto, ac, elhissar, eluppvärmda framsäten med mera. 

Har då bilen åldrats med värdighet? Och kan den rent av jämföras med dagens motsvarighet – den nya toppmoderna och välutrustade VW California Ocean (från 2020)? Vi har testat och jämfört oldie vs goldie.


 

ROND 1: Teknik/på väg

TEST: California dreamin` – gammal mot ny
Gammalt och väl beprövat möter nytt. Reglagen i kupén var åtminstone enklare att hantera (övre bilden) jämfört med de i dagens moderna bilar. Att det sedan finns mer knuff under huven på den nya bilen har vi full förståelse för.

Nya superläckra VW California Ocean går här på knock direkt. Välutrustad till tänderna när det gäller teknik, åkkomfort och säkerhet. Kraftfull motor på 199 hk, automatlåda, 4-hjulsdrift, modernt infotainmentsystem med massor av finesser och elektronik – vilket är bra om och när allt fungerar som det ska.

Bakom ratten sitter man som en kung och det händer förstås en hel del när man trampar plattan i mattan. Men å andra sidan: Vem är i behov av en campingbil som går i 200 knyck? 

”Gamlingen”, med sin charmiga en meter höga manuella golvväxelspak, hänger mot repet i rondens inledning, men har ännu inte kastat in handduken. Senioren är fortfarande pigg för sin ålder och trivs bäst i behaglig marschfart.

På motorvägar når den utan större ansträngning upp till maxtillåtna hastighet. Som fullastad har emellertid de 115 frustande hästarna förvandlats till trötta packåsnor i uppförsbackarna. 

Resultat: 1–0 till Ocean.


 

ROND 2: Planlösningen

TEST: California dreamin` – gammal mot ny
Planlösningen i nya VW California är funktionellt identisk med den äldre upplagan (till vänster). Även om 2020:an har ett betydligt modernare formspråk.
TEST: California dreamin` – gammal mot ny
I stuvutrymmet allra längst bak skiljer det sig något mellan gammal (t.v.) och ny.
TEST: California dreamin` – gammal mot ny
Köksenheten i den nya bilen är av modernare snitt, i övrigt har det inte skett några större förändringar.
TEST: California dreamin` – gammal mot ny
Seniorens variant, den integrerade rostfria avställningsytan, är betydligt bättre och mer praktisk än glasskivan som fälls ned över spishällen i den nya bilen.

Båda bilarna har identisk funktionell planlösning. Bäddbar sittsoffa, vändbara stolar fram. Längsgående köksenhet med inbyggd kompressorkyl, spishäll och vask/diskho. Frånsett användarvänligare stuv i garderoben bak är det inga större förändringar invändigt. Och så har det varit i ett par decennier. Det finns väl knappast anledning att ändra ett vinnande koncept, eller?

Ronden borde gå till ”nybilen”, när det gäller stil, modern design och komfort, men gamlingen tar poäng på sina jabbar. Den största skillnaden är materialvalet. I nybilen finns mycket plast och lättviktsmaterial (vilket för övrigt finns i alla nya bilar).

Interiören är snygg och fräsch, men känns ändå enkel och ömtåligare jämfört med gamlingens fina och genomtänkta träsnickerier. Glas över spishäll är kanske snyggt, men inte vidare praktiskt att fälla ned när spisen är varm. Den gamla bilens integrerade rostfria disk- och avställningsyta i köksenheten som fälls ner över hällen är en klart smartare lösning. 

Resultat: Westfalia kvitterar 1–1.


 

ROND 3: Inredning (camping)

TEST: California dreamin` – gammal mot ny
Det här med campingstolar inbyggda i bakdörren, vilket saknas i äldre upplagor, är innovativt och bra.
TEST: California dreamin` – gammal mot ny
Soffbordet i gamlingen är större och mer stabilt än det enkla och skrangliga som finns i den nya bilen. HÖGER: I Ocean har köksbänken skjutdörrar istället för veteranens skåpluckor.

Båda campingbilarna har begränsade förvaringsutrymmen. I nya Californian finner vi ett par smarta lösningar som saknas hos den äldre bilen, däribland bättre och enklare stuvutrymmen i garderoben.

Det ned- och uppfällbara soffbordet som löper på en skena längs köksbänken är också ergonomiskt bättre än sin föregångare. Köksenheten har skjutdörrar och besticklåda med soft close, vilket vittnar om modernare tider jämfört med öppningsbara skåpluckor.

Däremot erbjuder gamlingen ett större soffbord (infällt under sittgruppen, tas fram vid behov) – vilket är betydligt bättre och mer stabilt än nymodigheten. I nya Californian finns ännu ett par fiffiga lösningar, däribland ett infällt campingbord i skjutdörrens insida och två campingstolar inbyggda i bakdörrens insida. Dessutom finns duschslang baktill att koppla in. Trots allt en jämn rond där moderna California vinner knappt.

Resultat: 2–1 till Ocean.


 

ROND 4: Nattsudd

TEST: California dreamin` – gammal mot ny
Som synes har det inte hänt extremt mycket på 20 år. Vad bilarna även har gemensamt är att det krävs en bäddmadrass i båda bilarna om man vill sussa bekvämt.

Att fälla ned ryggen på sittsoffan till sovläge är busenkelt i båda bilarna, det sker med ett enkelt handgrepp. En bekväm bäddmadrass krävs dock för att få till god sovkomfort i såväl gammal som ny. 

Båda modellerna har pop-up-tak. I den nya bilen sker öppningen elektriskt, medan taket i Westfalia Coach fälls upp och ned manuellt. Det går utmärkt att sova uppe i taket i båda, om man är lättviktare – men framför allt om man är smidig. Denna sovkonstruktion blir allt vanligare i alla campingbilar och plåtisar.

I VW-bussarna har pop-up-tak funnits ända sedan Hedenhös, eller åtminstone före millennieskiftet. Ett uppfällt tak ger större rymd, bättre luft och inte minst – en himla go campingkänsla under varma och sköna sommarnätter. I den här ronden blir det jämnt skägg. Den enväldige domaren kan inte se annat än att ronden blir oavgjord och båda får varsin poäng.

Resultat: 3–2 till VW Ocean.


 

ROND 5: DEN ULTIMATA CAMPINGBILEN

TEST: California dreamin` – gammal mot ny
Gammal tycks fortfarande vara äldst, och det på ett positivt vis.
TEST: California dreamin` – gammal mot ny
Nytt är alltid trevligt, men med handen på hjärtat har den också sina brister.

Avslutningsronden handlar om utseende, nostalgi, estetik, tycke och smak. Men också om material, elektronik och hela grundidén – camping.

När vi behandlar ämnet VW California finns det ett visst habegär i vissa kretsar. För många är detta den ultimata campingbilen/surfbussen. Så har det varit ända sedan mitten av 60-talet. Den äldre generationen minns säkert låten ”California Dreamin´” med The Mamas and The Papas, ”Surfin bird” med The Trashmen och inte minst slagdängorna med The Beach Boys. De gamla VW-bussarna förknippas ofta med just den tiden.

Att kritisera eller våga ha avvikande synpunkter om ”kultbilen” eller tycka något nedlåtande om VW California kan uppfattas som otillbörligt för de redan frälsta. Okej, den nya upplagan är en häftig kärra, men vi är ändå inte jätteimponerade. Trots sina 200 kusar under huven och massor av ny modern teknik och elektronik, underbar komfort och suveräna köregenskaper har den trots allt uppenbara campingbrister. 

Vår största invändning är att den på sin höjd klarar en natts fricamping (på grund av all sin batteri-slukande elektronik). Gamlingen klarar lätt tre nätter, eller mer, utan elsladd. VW California och fricamping är liksom själva grejen, enligt vårt sätt att se det.

Resultat: Westfalia vinner ronden och matchen slutar 3–3.

 

FAKTA

VW CALIFORNIA OCEAN 6.1 VW CALIFORNIA WESTFALIA COACH

Årsmodell: 2020
Chassi: VW
Motor: 199 hk TDI, DSG/4 m 300 (automatlåda och 4-hjulsdrift)
Utvändig (L/B/H): 490/190/199 cm
Ståhöjd: (taket uppfällt) 230 cm
Sovplatser: 2+2 (200 x 120 cm taksäng, 200 x 114 cm nedre bädd
Tjänstevikt: 2 264 kg
Totalvikt: 3 080 kg
Värme: Webasto (dieselvärmare)
Kylskåp/box: 42 liter
Färskvatten: 30 liter

Årsmodell: 2000
Chassi: VW
Motor: 115 hk, 2,5-liters, manuell låda
Utvändig (L/B/H): 478/184/199 cm
Ståhöjd: 145 cm/211 cm (uppfällt tak)
Tjänstevikt: 2 015 kg
Totalvikt: 2 700 kg
Sovplatser: 2+2 (184 x 106 cm taksäng, 194 x 117 cm nedre bädd)
Värme: Webasto (bensinvärmare)
Kylskåp/box: 42 liter
Färskvatten: 30 liter

KOMMENTAR

Grundpriset för nya VW California Ocean ligger på 725 000 kronor, med alla tillval får man hosta upp runt hundra tusen ytterligare, eller mer än så. Det finns även en enklare variant (California Beach), som i grundutförandet (utan dieselvärmare) kostar 631 000 kronor. På andrahandsmarknaden har, i synnerhet äldre modeller, ett ganska högt pris.

Utmanaren i reportaget, VW California (T4) från 2000, har ett marknadsvärde runt 250 000–300 000 riksdaler. Mycket pengar för en drygt 20 år gammal bil kan man tycka. Är då ungtuppen minst halvmiljonen bättre? Vi väljer att passa på den frågan. Det är snarare en samvets- och plånboksfråga. Allt är inte nödvändigtvis bättre idag, trots ny modern elektronisk teknik. Däremot var det betydligt mindre plast och elektronik i bilarna tidigare. Och mindre krångel!

Rulla till toppen