Koll på kopplingen: Hur fungerar ATC och AKS?

Publicerad: 2024-12-02   Uppdaterad: 2024-11-29
I branschen förekommer många tekniska begrepp – och innebörden är inte alltid glasklar. Här fokuserar vi på AL-KO:s två tekniska innovationer för husvagnars kulkoppling.

AKS

Vad är AKS?
– Bokstäverna står för AL-KO Stabiliseringskoppling. Den monteras i stället för kulkopplingen på husvagnens påskjutsbroms och bidrar till körstabilitet och spårsäkerhet. Ibland kallas AKS även för säkerhetskoppling.

Hur fungerar den?
– Om vi börjar med att jämföra med en konventionell anslutning blir kopplingen mellan bil och husvagn nästan som ett gångjärn, en lös led. Det gör ekipaget ganska instabilt vilket medför att det kan börja kränga vid hastiga rörelser eller vid stark vind. AKS är utrustad med friktionsbelägg som klämmer åt dragkroken från var sin sida så att ekipaget blir mycket stabilare. Krängningsrörelserna minskas betydligt och husvagnen får en lugnare gång på vägen.

AKS
Peter Feuk arbetar som leveransansvarig på Forsbergs Fritidscenter i Linköping och har mångårig erfarenhet i branschen. Han har hjälpt oss att besvara frågorna om AKS och ATC. HÖGER: AKS AL-KO:s stabiliseringsdrag.

Kan man eftermontera stabiliseringskopplingen?
– Ja, på husvagnar med en tillåten totalvikt på upp till 3 000 kg – det vill säga på i princip alla husvagnar på marknaden.

Vad kostar det?
– Omkring 5 000 kronor för produkten och cirka 2 000 kronor för installationen.

Rekommenderar du installation av AKS?
– Definitivt! Stabiliseringskopplingen gör underverk för väghållningen, även på mindre husvagnar. Dessutom ökar trafiksäkerheten.


ATC

Vad är ATC?
– Bokstäverna står för AL-KO Trailer Control och är ett sensorstyrt antikrängningssystem för husvagnar. 

Hur fungerar det?
– ATC känner av pendelrörelser vid husvagnens axel med hjälp av sensorer för sidledsacceleration. Om dessa ligger utanför systemets toleransintervall för tillåtna rörelser i sidled griper ATC in och bromsar vagnen innan den hinner komma i gungning. Rent mekaniskt går det till så att hjulbromsarna aktiveras så att ekipaget sträcks ut och hittar tillbaka till sitt spår. Detta märks knappt inifrån bilen och du som förare behöver inte göra någonting.

Kan systemet eftermonteras?
– Ja, på alla husvagnar som har ett AL-KO-chassi med tillverkningsår från 1998 och framåt. Däremot är det ovanligt med eftermontering, eftersom ATC i regel är standard på premiumvagnar med AL-KO-chassin. Det ska även tilläggas att andra fabrikat erbjuder liknande antikrängningssystem på sina nyare husvagnar.

Rekommenderar du ATC?
– Ja! Egentligen borde antikrängningssystem i mitt tycke vara standard på alla dagens husvagnar med tanke på hur bilarna är utrustade med både antisladd- och antispinnsystem. ATC ökar komforten och trafiksäkerheten med relativt små medel.

Kan ATC kombineras med AKS?
– Ja, om ATC är installerat är det nästan alltid ihop med en AKS-koppling.

ATC
ATC gör alltid en självkontroll vid uppstart. Grön lampa betyder att allt är okej.
ATC i detalj
Här ses ATC-enhetens placering mitt på axeln under husvagnen, där kast och pendlingar först uppenbarar sig.
Rulla till toppen