Reglerna avgör din säkerhet

Publicerad: 2009-10-01   Uppdaterad: 2012-09-17

Det är inte nog med att man ska följa reglerna i trafiken, man ska känna till dem också! Så kan det uttryckas, för visst finns det regelverk som är i snårigaste laget. H&C benar ut begreppen. Lastbart förfarande I din husbils eller husvagns registreringsbevis finns angivet fordonets tjänstevikt respektive maxlast. Lägger man samman dessa får...

Det är inte nog med att man ska följa reglerna i trafiken, man ska känna till dem också! Så kan det uttryckas, för visst finns det regelverk som är i snårigaste laget. H&C benar ut begreppen.

Lastbart förfarande
I din husbils eller husvagns registreringsbevis finns angivet fordonets tjänstevikt respektive maxlast. Lägger man samman dessa får man fram totalvikten. Den står också angiven i registreringsbeviset. Om vagnen har en tjänstevikt på 1 300 kilo och en totalvikt om 1 500 kilo är lastvikten 200 kilo.

Lätt och rätt så långt, men, det finns också husvagnar där tjänstevikt och totalvikt är i det närmaste desamma, eller med totalvikt bara några kilo högre än tjänstevikt.

Detta för att erbjuda kunderna vagnar med låg totalvikt så att vagnen går att dra även med bilar med lägre max släpvagnsvikt. Vagnarna går i dessa fall inte att lasta med mat, sängkläder, förtält eller annan campingutrustning. Redan skarvsladden och pallklossarna fyller vagnens viktkvot.

Men, husvagnar behöver inte ha högre totalvikt än tjänstevikt. I tidigare lagstiftning reglerades detta av nationella bestämmelser som krävde minst 100 kilos lastförmåga plus 10 kilo per löpmeter totallängd på vagnens kaross. I praktiken gav detta 5,5-metersvagnar en lastvikt på 155 kilo, en siffra som ligger närmare de kilon folk i allmänhet lastar sin vagn med. Numera kan man registrera vagnar enligt EU-direktiv som alltså tillåter 0 kg lastvikt

Gör dig av med övervikten
Många husvagnar rullar omkring med tyngre last än tillåtet, överlast. Men, det är inte nödvändigtvis så att ekipagens säkerhet äventyras eftersom vagnarna vanligtvis klarar överlasten rent tekniskt, snarare är det förarens ekonomi som äventyras. Grejorna håller men det kostar dryga böter att överskrida lastvikterna.

Hos till exempel Cabby är alla (nya) vagnar godkända för en totalvikt på 1 700 kilo. Bromsar, axlar, däck och lager klarar den högre vikten, låg totalvikt är en registreringsteknikalitet. En snabb genomläsning av specifikationerna visar att Cabby kan erbjuda en vagn med 8 kilos lastvikt, alltså en skillnad mellan tjänstevikt och totalvikt på 8 kilo. En skarvsladd och ett smörpaket och vagnen har överlast! Vem klarar den låga lastvikten, i praktiken?

Till nytta för vem?
Nästan alla svenska husvagnsmodeller går att få med extremt låg lastvikt. Vagnar med låg lastvikt har mycket begränsat användningsområde, är svåra att sälja vidare och är inte ändamålsenliga om man betraktar dem ur den konventionella husvagnsanvändarens ögon. Dessa vagnar är framtagna för dem som avser att flytta sin tomma vagn en eller två gånger om året. Vagnar med låg lastvikt, under 100 kilo, lämnar åt användaren att ta konsekvenserna och det stavas b-ö-t-e-r.

Husvagnens lastförmåga bör ligga i närheten av 150 kilo, helst mer. Vi på Husvagn & Camping har vid olika tillfällen vägt nödvändig basutrustning och den normvikt vi anger i våra tester är baserade på dessa vägningar. Normvikten är 75 kilo för husvagnar och 140 kilo för husbilar. Det är alltså minimikrav för hygglig funktion.

När det gäller husbilar ser det lite annorlunda ut, men ändå inte. En husbil är ju försedd med stolar för passagerare. Eftersom passagerarna räknas som ”last” är husbilens minsta godkända lastförmåga detsamma som antalet passagerare x 75 kg. Till exempel 3 x 75 = 225 kilo.

En ändamålsenlig husbil bör ha lastförmåga som är minst 140 kilo mer än de kilon bilens passagerare väger. Ett par exempel; en husbil med tre passagerare bör ha 365 kilo högre totalvikt än tjänstevikt och minst 225 kilo för en husbil med en passagerare. En bil med plats för fem passagerare bör ha minst 515 kilos skillnad mellan tjänstevikt och totalvikt.

Tappar styr- och dragförmåga
Alla husvagnar och husbilar har utrymmen för last. Det är till exempel i husvagnens sänglådor, det kan vara i gasolkofferten och det är naturligtvis i skåp och lådor. Likadant i husbilen, här finns utrymmen för last på liknande sätt som i husvagnen. En skillnad och en stor sådan är det så kallade garaget. Det är det utrymme under en extra hög eller höjdjusterbar säng baktill i husbilen. Här får man plats med massor, till exempel en motorcykel. Här hamnar gärna stora tunga saker, det finns ju plats¿

Moderna husbilar är oftast framhjulsdrivna. Av två skäl. Det ena är att man vinner utrymme som kan användas till last om man tar bort kraftöverföringen till bakhjulen, det andra är att kardanaxel plus drivande bakaxel väger en hel del, vikt som måste dras av från eventuell nyttolastvikt. Därför är de flesta husbilar upp till 3,5 ton framhjulsdrivna. Om en sådan bil lastas tungt i garaget finns alltså risk att såväl styrning som drivning går förlorad, åtminstone att säkerheten allvarligt försämras.

I husvagnarna motsvaras garagen av utrymmet under sängarna som oftast finns bak i vagnen. I bägge fallen påverkas fordonens stabilitet negativt, last skall i husbilar helst ligga mellan fram- och bakaxel, i husvagnar ovanpå eller strax framför hjulaxeln.

Lasta rätt av två skäl – säkerhet och ekonomi
Var noga med hur mycket du lastar din husbil eller husvagn. Lasta så att vikten fördelas jämnt på fram- och bakaxel eller ligger över hjulaxeln i husvagnen. Även om utrymmet i husbilens garage är inbjudande stort är det inte alltid lämpligt att lasta där, åtminstone inte tunga saker. Samma fenomen råkar man ut för om man i sin husvagn lägger alltför stor vikt framtill. Det finns många vagnar som redan i tjänsteviktsutförande (utan packning men redo att tjänstgöra med fylld gasolflaska och färskvattentank) har cirka 100 kilos kultryck.

Om man också utnyttjar gasolkoffertens lastutrymme samt utrymmet under sofforna framtill för tunga saker, ja då får man så högt kultryck att bilens framhjul nästan bara snuddar vid marken. Greppet för såväl styrning som drivning försämras radikalt, liksom säkerheten. Dessutom utsätts bilens bakvagn för påkänningar den inte är byggd för att klara.

Kultrycket kontrolleras inte av polisen, de har för sig att det är meningslöst eftersom kultrycket förändras under färd och ”ju högre kultryck, desto högre stabilitet”. Det var sant när husvagnarnas front var lodrätt uppstående, men experiment har visat att med en sluttande front påverkar fartvinden inte kultrycket nämnvärt.

Ett husvagnsdrag är inte byggt för eller godkänt för mer än 100 kilo. Det är dessutom mycket få bilar som är godkända för mer än 75-80 kilos kultryck. Redan här finns det anledning för husvagnsägaren att se upp – och för polisen att kontrollera. Att sedan både vagn och bil stötvis utsätts för ännu högre belastningar kan man inte skydda sig mot, men att permanent utsätta kopplingen och bilens bakvagn för påkänningar utanför det register sakerna är byggda för är inte bara dumt, det är också farligt.

Lasta rätt – åk säkert
Åker du fast i en kontroll med överlast, det vill säga med mer last i husbilen eller husvagnen än vad totalvikten anger, får du böter. Med proportionerlig last rätt fördelad kör du med bibehållet väggrepp och optimerad säkerhet – och slipper böterna.

Böternas storlek står i proportion till överlasten, ju mer desto dyrare, och är maximerat till 4 000 kronor. Har du mer än 20 procents överlast rapporteras det till länsstyrelsen, där försyndelsen lagras, och har du mer än 50 procents överlast skall ärendet överlämnas till åklagare. Du kan ha gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik. Tungt – i dubbel bemärkelse.

 

 

.

 

 

 

 

 

 

Av: Ingela Svenson

Rulla till toppen