De flesta tillbehörsbutikerna inom campingbranschen märker tydligt att efterfrågan på hållare för de lite tyngre elcyklarna ökar.
– Det är cykelhållare för montering på bakväggen på husbilar som är mest populära. Däremot ser vi ingen ökning på höj- och sänkbara cykelhållare. Många kanske inte vet att sådana finns, eller så är det den lite högre prislappen som gör att de väljer enklare och fasta cykelhållare, säger Johan Paldanius på tillbehörsbutiken Camping4U i Sundsvall.
Han vill också tipsa dem som funderar på att köpa cykelställ att kolla igenom manualen innan köpet, oavsett modell.
– Du ska fråga dig om du kan montera produkten själv, eller om du bör ta hjälp av en verkstad. Om det sistnämnda gäller måste du vara ute i god tid under högsäsong för att få det gjort, poängterar Johan Paldanius.
Från Transportstyrelsens sida pekar de på att cykelhållare kan vara antingen tillfälligt eller fast monterade på ett fordon. Med det förstnämnda avses exempelvis att du har den på en dragkrok eller på ett takräcke på biltaket.
– Då gäller allmänna bestämmelser för last, som krav på lastsäkring och att det måste finnas extra belysning och registreringsskylt om den ordinarie är skymd av last, förklarar Lars Billstedt, utredare på Transportstyrelsen.
Är däremot cykelhållaren fastskruvad på en vägg med dolda skruvar/beslag och inte enkel att ta bort, bedöms den vara permanent fastsatt och utgöra en del av fordonet. I vissa fall krävs en registrerings-besiktning om fordonet ändras mycket.
– Om längden ändras med en permanent monterad cykelhållare, men att det ändå bedöms vara en mindre avvikelse i fordonets utstyrsel som inte försämrar dess säkerhet, då krävs inte registreringsbesiktning, tillägger Lars Billstedt.
Han pekar också på att Transportstyrelsen inte gör sådana enskilda bedömningar och inte heller reglerar vem som får eller inte får montera en fast cykelhållare på fordon.
– Men de ska givetvis sättas dit på ett fackmannamässigt och trafiksäkert sätt och tillverkarens anvisningar om montering och användning ska följas, betonar Lars Billstedt och fortsätter:
– I grunden har alltid ägaren och föraren ansvar för att fordonet är i trafiksäkert och rätt utrustat skick. Utöver det ska både polisen i trafiken och besiktningsorganen i besiktningshallarna bedöma fordonen.