Att det en stekhet sommardag kan bli livsfarligt varmt inne i en personbil känner väl de flesta till. Men hur är det i en husbil eller husvagn? Bodelens isolering, den större luftvolymen och de – i jämförelse med personbilen – små fönsterytorna borde göra att värmen inte byggs upp lika mycket inne i fritidsfordonet.
Enligt devisen ”att mäta är att veta”, nyttjade vi några heta junidagar för att kontrollera värmestegringen i vår husbil – en 7,5-meters halvintegrerad bil med tilltagen invändig ståhöjd.
Mätningarna gjordes på en helt skuggfri plats där solen värmde från tidig morgon (badrummet vid bakgaveln) till sen kväll då solstrålarna lyste in genom vindrutan. Inomhusmätningarna gjordes på fyra olika platser i bilen, för att kompensera för temperaturförändringar orsakade av solens rörelse, och vi har utgått från ett medelvärde för dessa mätpunkter.
Avläsningar gjordes varje hel och halv timme, från 06.00 till midnatt, och lika ofta avlästes lufttemperaturen vid vår hemmaväderstation.
De fem första dagarnas mätningar gjordes med alla mörkläggningsgardiner fördragna, för att minska solinstrålningen och med samtliga friskluftutblås i bilens instrumentbräda helt öppna.
De nästkommande fem dagars mätningar gjordes med takluckefläkten (MaxxFan DeLuxe) i läge ”Auto” med starttemperaturen inställd på 25 °C. För att förbättra luftcirkulationen, satte vi dessutom ventilationsgaller vid fönstren i förarhyttens båda dörrar.
Vare sig fläkten var frånslagen eller i autoläge var temperaturstegringen – givetvis – likartad upp till 25 graders innertemperatur. Så snart fläkten gick igång och började blåsa ut luft genom takluckan, vilket fick till följd att stora mängder uteluft sögs in i husbilen, märktes en markant minskning av temperaturökningstakten.
Med fläkten påslagen översteg innetemperaturen dessutom aldrig trettiogradersstrecket (samma som utomhustemperaturen), medan mätningarna utan fläkt visade på innetemperaturer som var åtskilliga grader högre.














