HC undersöker: Investera i inverter

Publicerad: 2024-11-05   Uppdaterad: 2024-11-03
Att kunna driva fast elektronik i husbilen eller husvagnen är det många som drömmer om oavsett om det handlar om att ladda kamerabatterier eller att driva elektriska verktyg. Så här väljer du bäst!

Det är ingen överdrift att påstå att våra elektriska behov har blivit större med åren. Tänk själv, för tjugo år sedan fanns varken surfplattor, bärbara datorer eller annan elektronik i den omfattning som vi numera ser som självklar. Dessutom var det få campare som ens funderade på att plocka med sig en elektrisk skruvdragare, för att exempelvis justera stödbenen på husvagnen eller en dammsugare för att städa i husbilen.

Visst fanns det människor som pluggade in en dammsugare till det fasta elnätet på campingen, men betydligt färre som hade skaffat batteridrivna alternativ. Sådana drivs givetvis med batterier som förr eller senare måste laddas. En perfekt uppgift för en inverter. 

– Jag trodde aldrig att vi skulle använda invertern så mycket som vi faktiskt gör. Bortsett från att ladda krävande 18-volts-batterier till dammsugaren och skruvdragaren laddar vi också kamerabatterier, dator och en liten elektrisk gräsklippare som vi klipper gräset med runt husbilen då vi campar på en väns mark vid sidan om en sjö. Den här produkten blev ett riktigt lyckokast, berättar Bengt Johansson från Kalmar.

Valet av inverter är givetvis beroende av dina specifika behov. Den som har större och kanske kraftigare pryttlar med sig behöver en mer kraftfull enhet, gärna av ett märke i premiumklassen medan den som enbart vill ladda elektriska prylar då och då kanske kan nöja sig med en billigare variant.

MultiPlus 1600 från Victron Energy
Komplett ombyggnad med ny solcellsregulator, DC/DC-laddare och inverter MultiPlus 1600 med inbyggd laddare. Allt från Victron Energy.

Numera finns det smarta powerstations, det vill säga mer kraftfulla powerbanks som har en inbyggd inverter och kan generera ström både för att ladda och för att driva elektriska verktyg. 

En del av dessa kan användas som kraftkälla och samtidigt anslutas till bilens 12-voltssystem (cigarettuttag) vilket innebär att elförbrukaren förses med spänning från kraftkällan som i sin tur får energi från generatorn när bilen körs. 

Det går också att ansluta enheten till en mobil solcellspanel med samma funktion. Ett utmärkt hjälpmedel för dig som bara har sporadiska 220-voltsbehov och vill kunna flytta energikällan mellan campingfordonet, sommarstugan och kanske ett tält.

Med en River 2 Max från EcoFlow kan du bland annat ladda eller driva elektriska komponenter med upp till 500 watt (1 000 watt i peakeffekt) alternativt ansluta en solpanel som i sin tur laddar din EcoFlow med solenergi (upp till 220 watt) samtidigt som exempelvis kameran får ”kräm” igen. 

Tillräckligt effektfullt för små förbrukare, men otillräckligt för större elbehov, exempelvis vattenkokare, hårtorkar, elektriska grillar och våffeljärn. Då är utan tvekan en fast installerad inverter att föredra.

Trots att all elektronik ryms i batteriskåpet blir det inte särskilt varmt där. Det är alltid en chansning vid montering om allt verkligen kommer att rymmas.
Joel Nordahl från Yachts Performance Scandinavia (YPS) installerar en sinusvågsomvandlare (MultiPlus 1600) från Victron Energy under sängen. 

Den största fördelen med powerstations är att de är mobila och billigare att köpa. För en EcoFlow River 2 Max får du betala knappt 7 000 kronor. Det finns naturligtvis mer kraftfulla apparater, exempelvis EcoFlow Delta Pro som ger 3 600 watt med en peakeffekt på 7 200 watt. Men då kostar de betydligt mer. För den sistnämnda inkluderat en portabel solpanel får du betala omkring 45 000 kronor. 

Växelriktare, omvandlare eller inverter – vad heter det egentligen? Det finns många olika namn på en och samma apparat som enkelt uttryckt omvandlar bilens 12-volts-spänning till 220 volt (i vissa fall beskrivs effekten som 230 volt).

Har du litiumbatteri krävs en DC/DC-laddare (laddrelä) för att batterierna inte ska gå sönder, men även vanliga blybatterier mår bra av en DC/DC-laddare som levererar en jämn och exakt spänning mellan bilens generator och bodelsbatteriet.

Efter omfattande diskussioner med Batteribolaget i Malmö väljer Husvagn & Camping att installera en MultiPlus växelriktare/laddare från nederländska Victron Energy. Vi funderar på om vi ska välja den med en utgångseffekt på 1 600 watt eller den på 2 000 watt. Det blir den förstnämnda då den ryms i batteriskåpet utan att vi behöver bygga om inredningen.

Trots 400 watt mindre i grundeffekt känns 1 600 VA (se faktaruta) fullt tillräckligt, särskilt då toppeffekten på 2 800 watt säkerställer ett kortvarigt peakbehov. 

Martin Alerstam, Victron Energy
Martin Alerstam säljer kvalitetsgrejer från Victron Energy på Batteribolaget.

– MultiPlus 1600 är en kraftig sinusvågsomvandlare som kommer att fungera väl utifrån de kriterier vi diskuterat tillsammans. Det är en sofistikerad batteriladdare med en anpassningsbar laddningsteknik och en AC transferomkopplare i ett kompakt hölje, säger Martin Alerstam på Batteribolaget som säljer batteri- och laddningselektronik från en rad olika tillverkare. 

Bortsett från klassisk elförsörjning offgrid säkerställer MultiPlus att en otillräcklig land- eller generatorström omedelbart kompenseras med ström från batteriet. När belastningen i stället minskar används överskottsströmmen för att ladda batteriet. 

– När strömmen utifrån bryts fyller MultiPlus dess funktion blixtsnabbt. Det tar mindre än 20 millisekunder från det att strömmen bryts till dess att produkten levererar samma effekt, säger Martin Alerstam. 

Kortfattat innebär det att datorer och annan känslig elektronik inte ens uppfattar att strömmen bryts och utrustningen fungerar som vanligt. Sinusvågsväxelriktaren är dessutom utrustad med ett programmerbart relä som fungerar som ett larmrelä vilket bryter funktionen om växelriktaren blir varm eller batterispänningen sjunker markant.

Invertern sitter skruvad mot en av sidoväggarna i batteri-skåpet under sängen. HÖGER: Valet av inverter beror på vad som får plats för att slippa bygga om inredningen. Joel Nordahl provar med en 2 000-wattsinverter. 

– Det fina är att den också är en mycket kapabel laddare som både kan användas samtidigt som enheten levererar en ren sinusvåg och helt på egen hand. Du behöver bara justera brytaren mellan ”på” och ”enbart laddning” för att laddaren ska fungera ensamt och hålla bodelsbatteriet i topptrim, säger Joel Nordahl på YPS i Skåne.

Den största fördelen med att ha en inverter i fordonet är att det alltid finns energi oavsett förutsättningar. Dessutom uppskattar vi möjligheten att kunna driva en värmefläkt under kyliga höstkvällar eller en enkel klimatanläggning under sommarens allra hetaste dagar.

Tillsammans med litiumteknologi, DC/DC-laddare och fantastiska solceller på taket har vår plåtis fått precis den uppgradering som vi alltid önskat. Först nu har husbilslivet blivit så där mobilt som det alltid borde ha varit.

Men glöm inte att installera fler 230-uttag i bilen, på praktiska ställen för att kunna ansluta diverse elapparater enkelt. Det kan också vara smart att ha ett uttag vid bordet, eller vid sängen där du gärna laddar elektronik under natten som kräver 230 volt. 

FAKTA

Vad är skillnaden mellan watt och VA?
Medan watt är den verkliga effekten som en ansluten enhet förbrukar är VA (voltampere) en skenbar effekt, det vill säga en produkt av spänningen som ansluts till utrustningen gånger strömmen som denna faktiskt förbrukar.

Vad kostar det att installera en sinusvågsomvandlare?
Husvagn & Camping bestämde sig för att ansluta en inverter (MultiPlus 1600) samtidigt som vi också installerade nya solceller och litiumteknologi. Det är ovanligt att man bygger in en inverter utan att samtidigt uppgradera till litiumbatteri. I samband med installationen av övrig teknik är arbetskostnaden för att montera enbart sinusvågsomvandlaren liten (1–2 timmars extra arbetstid) utöver själva omvandlaren som kostar knappt 12 000 kronor.

Om du däremot redan har ett litiumbatteri och vill komplettera med en inverter får du räkna med mellan 4 000 och 10 000 kronor i installationskostnad beroende på hur mycket kabeldragning som behövs och hur mycket inredning som måste demonteras och återmonteras. Priset beror också på hur svårt det är att dra fram kablar till nya eluttag på strategiska platser.

Mer infowww.batteribolaget.nu och www.yps.se. Du hittar powerstations från EcoFlow på www.ecoflow.se

Med inverter i bilen kan du stanna precis var som helst och leva som vanligt. 
Rulla till toppen