HC undersöker…miljözonerna!

Publicerad: 2024-11-11   Uppdaterad: 2024-11-10
Redan nu kan du behöva kryssa dig fram mellan miljözonerna i Europa då kraven blir allt tuffare. I en del städer är det förbjudet att köra in oavsett vilken bil du har, i andra måste du ha med en dekal hemifrån. Och så måste du hålla koll på om det är smog dit du ska. Vi tipsar om hur du kan undvika att vara på fel plats vid fel tid och slippa dyra böter.

Miljöreglerna för trafik är ibland otroligt snåriga och varierar stort från land till land. Om du kör in i en del områden måste du bokstavligen se upp då det på sina håll kan vara svårt att se skyltarna som talar om vad som gäller och än svårare att tolka dem.

Tidigare gällde restriktionerna mest de centrala delarna av storstäderna. Nu utökas kraven från år till år och de skärps. Enbart i Tyskland finns ett åttiotal zoner med begränsningar för trafiken, i Frankrike ett femtiotal. I spanska Madrid får bara lokalbefolkningen ta bilen in i staden och det krävs tillstånd för att få köra in i Barcelona samt en dekal för delar av motorvägarna utanför franska Grenoble och Montpellier.

Dessutom kan reglerna variera från dag till dag beroende på hur smutsig luften är. I en del franska områden kan miljözoner aktiveras om det är smog, och det gäller ibland också i Oslo, i schweiziska Genève och i ungerska Budapest. 

Kör du fel i Italien och passerar skylten Zona Trafico Limitato, ibland med tillägget Eccetto autorizzati, kan det bli dryga böter och ta upp till ett år innan kravet hamnar i din brevlåda hemma i Sverige.

bilresefakta
M Sveriges bilresefakta, som dock kräver inloggning.

Men lugn, det går alldeles utmärkt att ta husbilen eller husvagnen utomlands. Det kräver dock att du planerar din resa och tar reda på reglerna i de olika länder som du ska passera igenom. Ett sätt är att ladda ner appen Green-Zones, ett annat är att kolla in bilresefakta på Riksförbundet M:s webbplats (kräver medlemskap).

Sedan måste du veta vilken Euro-klass din bil har, det framgår av registrerings-beviset (miljökategori), i Transportstyrelsens tjänst Mina Fordon eller om du googlar på din bilmodell och tillverkningsår. Anta att du har en husbil från 2012 som är byggd på Fiat Ducato och har miljöklass Euro 4 – då avgör det var du får köra. Inte in i centrala Köpenhamn, Århus, Ålborg och Odense, där krävs minst Euro 5. Samma sak gäller i tyska Stuttgart och Darmstadt. 

Ibland är det nödvändigt att registrera sig eller köpa dekaler redan i Sverige. Exempelvis om du vill kunna köra in i en fransk miljözon och din bil uppfyller miljökraven. Då behövs en Vignette Crit´Air på vindrutan, och den kan bara beställas på nätet. För att ”bila” i centrala London krävs att du registrerar dig minst tio dagar i förväg.

Miljökraven i olika länder är troligen bara början, mycket talar för att allt fler länder och städer inför begränsningar för trafiken. I Spanien, som drabbats hårt av klimatförändringar med extremvärme och torka, ska alla städer med minst 50 000 invånare ha miljözoner. De har redan infört fyra olika dekaler, från mörkblå (nollutsläpp) till gul som omfattar äldre bensin- och dieselbilar, som ett sätt att förbereda för nya hårdare krav.

Så dagens husbilar kan få det tuffare att nå de spanska stränderna i framtiden – kanske är det elbil med husvagn eller taktält som gäller då?

Fotnot: Att tyska AfD och franska Le Pen vann stort i EU-valet kan betyda att en del miljözoner tas bort eller förändras.

Rulla till toppen