Långt innan LED-ljusen etablerades på den svenska marknaden var extraljus en viktig del av säkerhetstänket, framför allt för alla som bodde på landsbygden där mörkret var mer påtagligt än i de större städerna.
När det gäller campingfordon har de flesta husbilar tidigare varit avställda under vintern, men när många använder fordonen året runt har behovet av bra vinterljus blivit viktigare. Det har också fått allt fler fordonsägare att fundera på att skaffa bättre belysning.
– Under många år använde vi bara husbilen under sommarhalvåret och då fanns det inget riktigt behov av extraljus, men numera använder vi fordonen året om vilket innebär att siktljuset är betydligt viktigare än förut. Särskilt när vi färdas norrut eller genom viltrika skogar i resten av landet, säger husbilsresenären Jonatan Ahlberg.

Bortsett från en ljusramp med två LED-strålkastare har familjen Ahlberg också valt att byta ut de ordinarie H7-lamporna mot LED-lampor vilket ger en helt annan ljusbild. Så sent som hösten 2023 godkändes flera LED-lampor för konverteringsmontage i bilens ordinarie strålkastare, men sedan årsskiftet är det återigen otydligt vad som gäller.
Från Transportstyrelsen kontrar man med att det egentligen inte finns några förbud, men att det är upp till Polisen och
besiktningsföretagen att kontrollera och påtala eventuella brister. Det viktiga är att alla lampor och ljusinstallationer (gäller även frontbågar) måste vara EU-typgodkända (E-märkta för att få användas i lagens mening).
Konkret vill de flesta som installerar extraljus få en bättre och längre ljusbild. Därigenom minskar risken för viltolyckor.

– Anledningen till att jag valde att installera en LED-ljusramp var att det inte blir så tröttande att köra när det är mörkt, säger Elenor Bengtsson från Kinnekulle.
Hon åker nästan uteslutande på mindre vägar som saknar mittlinje och belysning, vilket gör extraljusen efterlängtade. Särskilt med tanke på allt vilt som springer över vägen. Helljusmontaget är kopplat till det ordinarie ljusreglaget, men Elenor har valt att installera en knapp med vilken hon kan slå av ljusrampen helt.
Framför allt när det snöar kan LED-ljusen annars blända mer än det ordinarie helljuset och genom att man kopplar bort extraljusen minskar de skarpa reflektionerna. Hon har dessutom uppgraderat de ordinarie halogenlamporna till kraftfull xenonteknik.
– Det är verkligen stor skillnad mellan bilens halogenlampor och mina Nightbreaker från Osram eller X-treme Vision från Philips, säger Elenor Bengtsson som gärna hade gjort en LED-konvertering om det bara funnits sådana lampor till hennes modell.

Trots att djungelns lagar tycks gälla lite varstans när vi letar extraljus på nätet (du kan köpa i princip vad som helst online) finns det ändå ganska tydliga regler kring hur ljuset ska vara.
I EU regleras alla typer av fordonsljus i det omfattande dokumentet ECE-48, men i Sverige finns ett nationellt undantag vilket innebär att vissa av reglerna inte gäller för svenska fordon. Här råder i stället en stor frihet gällande placering och mängden ljuskällor så länge strålkastarna och dess montage är typgodkända och därmed säkra att använda.
– Det innebär att en husbil som är registrerad i Sverige kan ha ett obegränsat antal helljusstrålkastare så länge de är typgodkända och placerade så att de inte skymmer annan föreskriven utrustning eller stör föraren. Något som kan vara fallet om extraljusen sitter på taket, säger Ulf Emilsson, verksamhetsexpert inom trafik på Polismyndigheten, Noa.
Numera är det vanligt att många helljuslyktor är typgodkända som positionsljus. Det innebär att man kan montera sådana lampor och låta dem fungera som positionsljus, alltså att de lyser också när halvljuset är påslaget, men det kräver en del kunskap kring dess placering.

Bland annat får positionsljusen inte placeras mellan bilens ordinarie belysning i fordonets mitt och inte heller högre än 120 cm över marknivån (150 cm för offroadfordon). Positionsljusen måste också sitta minst 50 cm ovan mark och maximalt 40 cm från sidorna. Dessutom ska det vara minst 60 cm fri yta mellan de både innersta positionsljusen. Med andra ord en utmärkt plats för att montera en helljusramp eller strålkastare. Det är viktigt att lamporna inte skymmer registreringsskylten.
– Vi har ganska generösa undantag i Sverige som tillåter en helt annan ljusbild än den som används på kontinenten. Eftersom vi saknar begränsningar i den sammanlagda ljusstyrkan finns det heller inga regler kring hur många extraljus man kan ha så länge all teknik, både lampor och strålkastare, är typgodkända, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Att vända sig till en välkänd aktör som saluför kända varumärken är ett bra sätt att veta att du som konsument köper riktiga grejer. På nätet finns en rad olika kvalitetsnivåer där många inte ens är typgodkända. Det finns till och med vanliga utbyteslampor av halogenkaraktär, exempelvis H4 och H7 som inte är typgodkända och därmed inte heller lagliga i vare sig Sverige eller EU.

– Ofta är sådana lampor tillverkade i en annan del av världen med en annan standard vilket innebär att lampan kanske inte passar eller är svår att montera då stift och hållare har en annan vinkel eller rent av en annan konstruktion, säger Per-Anders Blommefors.
På företaget LastaTungt.se med bas i Enköping är Magnus Johansson van vid att hjälpa husbilsägare att montera kraftfulla extraljusinstallationer på både plåtisar och halv- och helintegrerade husbilar.
Utbudet av takfästen och E-godkända frontbågar är som allra störst för klassiska skåpbilsmodeller från Mercedes, Fiat och Citroën, men det finns också färdiga koncept till både halv- och helintegrerade husbilar. Det viktiga är att välja en typgodkänd utrustning så att du inte riskerar en anmärkning vid besiktning eller flygande inspektion.
För den händige är extraljusmontage på egen hand en enkel sak och det finns ganska mycket pengar att spara för den som är bra på att skruva. Husbilsresenären Bengt-Åke Linder brukar exempelvis skaffa begagnade strålkastare på Marketplace varje gång han byter fordon och kan på så sätt hålla nere kostnaderna då han monterar extraljus på egen hand.

– Jag köpte bland annat ett par Ledson Xtreme Focus 2 LED-lampor för 400 kronor (nypris minst 1 000 kr) och tre Seeker Quantum LED-strålkastare för 1 500 kronor. Bara strålkastarna skulle kosta mellan 7 000–8 000 kronor nya och jag tycker att jag har fått ett fantastiskt ljus till en billig peng, säger Bengt-Åke Linder som kör en helintegrerad modell med dåligt ljus i sitt grundutförande, vilket är vanligt hos många husbilstillverkare.
–Mitt i sommaren känns ljuset okej, men så fort det mörknar och hösten övergår i vinter är ljuset så dåligt att vi knappt vågar åka när det är mörkt, säger i sin tur husbilsägaren Stellan Andersson.
Han har numera sålt sin stora husbil och skaffat sig en mindre plåtis och genast köpte han både LED-ljusramp och LED-lampor från Osram till bilens originalstrålkastare. Slutklämmen blev påtaglig.
– Nu ser jag vägen där jag åker.
FAKTA
››› Var noga med att skaffa lampor och lamphållare som är E-godkända, alltså typgodkända i EU. En flygande inspektion eller kontrollbesiktning kan annars tvinga dig att byta tillbaka till bilens originalbelysning eftersom strålkastaren har ändrats från sitt ursprungliga typgodkännande.
››› LED-belysning kostar visserligen lite mer än klassiska extraljus, men ger både en bättre ljusbild och en annan livslängd. Ett bra tips är att montera en särskild knapp som begränsar helljuset när det snöar kraftigt eller är dimmigt. En sådan konstruktion innebär att du kan slå ifrån eftermonterade ljuskällor och enbart använda helljuset i bilens originalbelysning. Detta reflekteras mindre i snö och dimma och ger alltså bättre sikt också med helljuset påslaget. När det är klart väder ger LED-helljuset fantastisk sikt.
››› Innan du bestämmer dig för att skaffa extraljus bör du fundera på vilket typ du behöver? Vill du se långt i vägens längdriktning eller bredare ut längs kanterna? Det finns nämligen en uppsjö av olika sorters ljuskällor och en duktig säljare kan hjälpa dig att hitta den optimala ljusinstallationen som motsvarar dina krav och behov.
››› Fjärrljus/flood är exempelvis ett extraljus med bred räckvidd som anses särskilt bra när du vill lysa upp vägrenen medan spot/pencil har en längre räckvidd med fokus på att ge en lång ljusbild framåt och mindre åt sidan. Det är också vanligt med combo-varianter där flood och spot mixas för att få ett heltäckande helljus som fördelas mellan spot i mitten och flood längs kanterna.










