Ett vanligt fenomen i campingfordon som byggts på kontinenten är att isoleringen är otillräcklig för ett nordiskt klimat. Åtminstone under vintern när temperaturen kan sjunka ner mot 30 och 40 minusgrader.
Svenska påbyggare är generellt bättre på att isolera och drar framför allt vatten- och avloppsledningar närmare bilens innerväggar, eller i uppvärmda utrymmen för att undvika kallras. Annars spelar det ingen roll om tankarna är tilläggsisolerade eller rent av utrustade med doppvärmare om de kyls från utsidan och saknar tillräcklig värme från insidan.
Dessutom fryser alla fordon oavsett fabrikat om du lämnar bilen utan uppvärmning när det är rejält kallt utomhus.
– Vi lämnade husbilen på morgonen och gav oss ut på en längre tur över kalfjället och var inte hemma igen förrän framåt femtiden. Då hade gasolen tagit slut och hela bilen var genomkyld. Det var isproppar i vattenslangarna och vattenpumpen hade frusit sönder, men lyckligtvis hade varmvattenberedaren klarat sig, säger Markus Forsmark som fick avbryta skidsemestern tidigare än planerat och åka hem igen och lämna in husbilen på verkstad.

– Det kunde ha varit betydligt värre, men numera är vi noggranna med att byta gasoltub innan vi ger oss i väg om vi inte står vid en elstolpe. Dessutom kan man inte vara helt hundra på att värmen från Trumavärmaren (med eldrift) räcker om man inte samtidigt stöttar upp med en elektrisk fläkt eller låter kombifunktionen med gasol vara på, säger Markus.
Ett bra första steg för att veta om husbilen är tillräckligt isolerad är att fråga säljaren eller tillverkaren av bilen du använder eller står i begrepp att köpa. Sedan måste du såklart avgöra om argumenten låter trovärdiga (testa och dubbelkolla gärna) så att det inte bara är vanligt försäljarsvammel.
Hör runt bland andra husbilsägare med samma modell och ta del av deras erfarenheter. Många som drabbas av isproppar i vatten- och avloppsslangar har en otillräcklig inomhustemperatur och om du sänker värmesystemet för mycket orkar värmepannan helt enkelt inte hålla kylan borta.
Dessutom är det viktigt att ha värmaren inställd på kombidrift oavsett om du kör på el/gasol eller el/diesel eftersom en rejäl temperatursänkning under natten kan göra att enbart eldrift är otillräckligt.
Plåtisar är dessutom extra utsatta eftersom den minimala ytan ska innehålla alla faciliteter vilket innebär att vattentanken vanligtvis hamnar långt bak i bilen, vid sidan om garaget som inte är lika uppvärmt som resten av fordonet.
Dessutom är bakdörrarna i många plåtisar dåligt isolerade och ett isolertäcke på insidan kan förbättra värmeegenskaperna betydligt. På grund av vattentankens placering (längst bak) är det viktigt att det finns värmeutblås under sängen. Gärna flera stycken. Du kan också ta bort eventuella avdelare mellan bodel och garagedel för att få en bättre luftcirkulation och därmed också minska risken för isbildning i pump och slangar.
Nackdelen med att ta bort luckan mellan mittengång och garagedel är att du plötsligt kan uppleva ett drag om det inte är tillräckligt varmt under sängen. I många bilar är det svårt att värma upp utrymmet ordentligt då värmekapaciteten är låg.
För Linda Roxe och hennes man Staffan Wall, de åker i en italiensk Elnagh E-van 2, har vintercampingnätterna inte inneburet några problem. De använder vattnet som vanligt, både i köket och på toaletten (duschar dock i servicehus på camping-anläggningen) och har sluppit isproppar och andra svårigheter som kan uppstå i fordon som är byggda på kontinenten.
Genom att kombinera el och gasol får de en behaglig inomhustemperatur när de står på en camping. Vid fricamping använder de värmepannan med gasoldrift vilket fungerar utmärkt även när temperaturen närmar sig trettio minusgrader.

– Vi är ganska nya på det här med vintercamping, men tycker att det är riktigt härligt att kunna använda husbilen året om, säger Linda Roxe som redan planerar nya turer.
En person som gör precis tvärtom är Peter Avik som har en Karmann Davis. Han undviker helst att använda vattensystemet under vintern av rädsla för att det ska frysa sönder. Peter föredrar vatten på dunk eller PET-flaskor för att kunna diska, borsta tänderna och använda toaletten.
Med hjälp av några vattenfyllda 1,5-liters PET-flaskor som förvaras på golvet går det enkelt att spola i toaletten och lika enkelt att hälla vatten i handfatet när han ska tvätta sig. Flaskorna är hyfsat lätta att hantera, också med en hand och den som har problem med att greppa runt flaskan kan välja mindre ½- eller 1-litersflaskor.
I köket funkar det däremot utmärkt med en lite större dunk med eller utan kran (till exempel dunken Donje). Den kan du sätta på köksbänken för att enkelt få tillgång till vatten med bara en hand.
När det kommer till gråvatten är det många som använder gråvattensystemet precis som vanligt även mitt i vintern. Vissa låter kranen vara öppen, det är nämligen just i kranen som det ofta fryser till is, medan andra kör på precis som vanligt.
Ett bra tips kan vara att ha kranen öppen och placera en hink eller annat kärl under tappröret som samlar upp allt diskvattnet på samma sätt som gråvattentanken. På så sätt slipper du riskera att avloppsröret eller kranen fryser sönder och kan enkelt hälla ut vattnet när baljan är full.
Det kan vara smart att ha ett kärl av lite mjukare plast för att kunna ösa ut isklumpen (även avloppsvattnet fryser naturligtvis) genom att bända loss isen. Då är det bra med ett mjukt plastkärl som går att böja och bända.
– Vi tömmer alltid tankarna när vi använder husbilen under vinterhalvåret och låtar alla kranar vara öppna. Vattendunkarna fungerar utmärkt och vi slipper frostskador, säger Peter Avik som gillar friheten med att campa under vintern.
Ytterligare en god idé är att använda en plastbalja i diskhon (inne i bilen) som sedan töms manuellt. Lite back to basic så att säga när det är ordentligt kallt.
Medan många husbils- och husvagnsbyggare i Europa snålar in på vinteranpassningen gör svenska påbyggare precis tvärtom. Småländska KABE kombinerar exempelvis bra isolering och ventilation med ett vattenburet värmesystem som genererar varma campingfordon året om.

– För vår del handlar vinteranpassningen om att matcha flera olika faktorer för optimalt vinterbruk. Bortsett från isolering, värmekälla och materialval krävs också ventilation (luftkanaler) för att garantera en nordisk funktion, säger Marcus Svensson, Area Sales Manager för den norska marknaden på KABE.
Smålänningarna bygger sina fordon enligt sandwichprincipen där ytterplåtarna kombineras med 36 mm Ecoprime-isolering med slutna celler för att undvika fuktansamling. Längst in monteras en inre plåt och KABEs särskilda fukttapet på innerväggarna. Deras Van isoleras inte likadant utan med limmande EPS-kulor som sprutas in i mellanväggarna. Dessa har en något sämre köldresistens, men kompletteras med en tjockare isolering för samma funktion.
– Värmen vandrar utmed väggarna, i särskilda luftkanaler som säkerställs med hjälp av Aldes vattenburna värmesystem som möjliggör cirkulation i hela fordonet. När innerväggarna värms upp hjälper dessa till med att fördela värmen i fordonet samtidigt som isoleringen håller kylan ute, säger Marcus Svensson.
När det handlar om vattentankarnas och vattenledningarnas placering tänker KABE helt rätt. Alla vattenledningar monteras i särskilda kablagerännor som är placerade över bilens konvektorer och tankarna skruvas fast inuti bilens värmeutrymme vilket säkerställer drift och funktion så länge värmesystemet är påslaget.
Om du däremot bryter värmesystemet fryser naturligtvis både tankarna, rören och kranarna om du inte varit förutseende nog att tömma dem på vatten.
ATT TÄNKA PÅ
Se till att alltid ha värme på i bilen även under dagtid då du inte är på plats, för att undvika att tankarna och vattenslangarna fryser. Detta är särskilt viktigt när temperaturen sjunker under fem–tio minusgrader.
Är vattentanken och slangarna dåligt placerade kan du eventuellt installera värmekablar som drivs med 12 volt och värmer utsatta platser. Vissa som har problem med utsatta avloppsslangar lindar värmekabel (12 volt) just där kylan är som värst.
Det finns till och med de som hänger in en värmekabel inuti avloppslangen från diskhon. Vanligtvis genom att borra ett hål i röret/slangen och sedan hissa ner värmekabeln inuti slangen för att därefter täta hålet runt själva ingången med silikon/marin tätningsmassa.














