Allt viktigt du behöver veta om vikten

Publicerad: 2025-03-04   Uppdaterad: 2025-03-03
Allt sker på högsta nivå, en massa damm rörs upp och sedan får vi vänta länge på resultatet. Liknelsen vid elefanters kärlek gäller i högsta grad EU-förslaget om höjd viktgräns för husbilar. Men hoppas inte på nya regler för personbilar med släp – många får i stället sikta in sig på att byta ut körkortet eller skaffa ultralätt husvagn.

Allt handlar egentligen om att personbilar och lastbilar av miljö- och säkerhetsskäl blivit tyngre men att reglerna för körkort inte hängt med i utvecklingen.

Enligt HRF, Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, har basfordonen som husbilar byggs på blivit omkring 350 kg tyngre under de senaste 20 åren, vilket innebär att många av fordonen passerat totalvikten 3 500 kg. Och då krävs idag minst C1-körkort, se faktarutan.

För snart ett år sedan röstade EU-parlamentet ja till att höja viktgränsen för husbilar som körs på B-körkort. Sedan dess har det varit i stort sett tyst. Men det beror på EU:s ibland snåriga beslutsvägar och att det varit både EU-val och val av ny EU-kommission. Lite har ändå hänt under tiden, även här hemma.

Från den 1 juli får lastbilar på upp till 4 250 kg köras på B-körkort i Sverige, förutsatt att bilen går på alternativa drivmedel som gas eller el, att föraren haft körkort i minst två år och att företag, myndigheter eller organisationer ansökt om undantag från nuvarande regler.

EU-kommissionen, Jörgen Nyström HRF
Förhandling mellan tjänstemän från kommissionen, ministerrådet och parlamentet sker bakom stängda dörrar.  HÖGER:
Jörgen Nyström,  HRF.

I oktober hade det kommit in ett femtiotal sådana ansökningar till Transportstyrelsen. Allt i enlighet med ett förslag från EU-kommissionen – men när det kom hade det ingenting med husbilar att göra.

EU-parlamentet beslöt i stället att husbilar och ambulanser ska undantas från kravet på alternativa drivmedel. En husbil på upp till 4 250 kg ska alltså kunna köras på B-körkort även om den går på bensin eller diesel.

När förslag från olika EU-instanser skiljer sig åt måste de jämkas samman i en förhandling, i det här fallet mellan tjänstemän från kommissionen, ministerrådet och parlamentet. Och det sker bakom stängda dörrar. Det beslut de kommer fram till blir ett direktiv, där varje medlemsland har på sig till 2028 att införa det i den egna lagstiftningen.

Enligt källor med insyn i EU:s beslutsvägar pågick det i början av december sådana trepartsförhandlingar. Även när ett beslut tagits måste det alltså hanteras på nationell nivå.

 – Det kan dröja, men Sverige har varit duktiga på att relativt snabbt införa EU-direktiv. Det vi inte vet än är om det kommer att ställas ytterligare krav, exempelvis att man haft körkortet i minst två år eller om det kommer att krävas någon form av prov, säger Jörgen Nyström, kanslichef på HRF.

ILLUSTRATION Getty Images/Petovarga.

Förr eller senare kommer alltså ett beslut om ändrade viktgränser för husbilar. Men några förändringar för den som drar en husvagn efter sin personbil blir det inte, trots att dragbilarna blivit tyngre. Och på B-körkort får totalvikten för bil och släp inte vara högre än 3 500 kg.

Allt fler elbilar får utrustas med dragkrok och dra allt tyngre släp. En Tesla Model X får exempelvis dra 2 250 kg och en Kia EV9 2 500 kg. Men elbilarna är så tunga att det bara blir några hundra kilo över till släpet på ett vanligt B-körkort, och så lätta husvagnar finns knappast. En normalstor husvagn väger omkring 1 450–1 600 kg, och då är det få elbilar som får dra dem om föraren har B-körkort.

Det gäller inte enbart elbilar. Även dragbilar som går på bensin eller diesel har blivit tyngre. Riksdagsman Mikael Damsgaard (M) har vid två tillfällen motionerat i riksdagen om att höja viktgränsen för dragbilar och husvagnar.

 – Dagens personbilar är betydligt tyngre än vad motsvarande bilar var för 30 år sedan. Exempelvis hade en Volvo 745 en totalvikt på 1 950 kg. Det ska jämföras med en modern Volvo V90 som har en totalvikt på 2 350 till 2 590 kg. Det innebär att det inte längre är möjligt att med B-körkort och en normal familjebil dra en vanlig husvagn med en totalvikt på cirka 1 500 kg, skrev Damsgaard i en motion 2023.

 Motionerna avslogs och i nuläget är frågan knappast aktuell.

Polestar 3 och Knaus Azur 540 UE
Polestar 3 (väger mellan 2 860 och 3 050 kg beroende på utrustningsnivå) i kombination med en Knaus Azur 540 UE innebär en sammanlagd totalvikt på över 4 250 kg. Detta kräver minst BE-körkort.

 – Jag instämmer i problembilden. Elbilar är tyngre och både personbilar och husvagnar har av bland annat säkerhetsskäl också blivit tyngre. Men det finns redan idag en möjlighet att uppgradera sitt körkort till 4 250 kg genom att ta ett B96-körkort. Är man van vid att köra med släp krävs endast en uppkörning och det är en relativt effektiv och billig lösning för konsumenten, säger Jörgen Nyström på HRF.

Avslutningsvis nämner Jörgen Nyström även följande:

– Dörren är inte heller stängd för den som vill köra personbil med släp och totalvikt över 4 250 kg. Det finns en rimlig lösning, att ta BE-körkort. Det behöver inte vara dyrt och ger en bra utbildning för att dra tyngre släp. Det vi ser är att det finns allt fler elbilar som får dra tunga släp och i den gröna omställningen kommer elbilen att spela en allt större roll. Då är det viktigt att bygga ut infrastrukturen för laddning och att stationerna bör vara byggda så att resenärerna kan komma in med husvagn och ladda.


KORT OM KÖRKORTEN

Körkort

B-KÖRKORT: Personbil eller lätt lastbil med totalvikt på högst 3 500 kg. Du får dra släp/vagn, men om denna väger mer än 750 kg får inte bil och släp tillsammans väga mer än 3 500 kg.

B96: Som B-körkort, men bil och släp får väga mer än 3 500 kg, dock högst 4 250 kg sammanlagd totalvikt. För att gå från B till B96 behöver du genomföra ett körprov. Du ska dra släp i minst 25 minuter och visa att du bland annat kan vända och backa med släp. 

BE: Här får du dra ett eller flera släp med en totalvikt på högst 3 500 kg förutom dragbilen. Det finns ingen begränsning för vad bil och släp får väga tillsammans. För att utöka från B till BE-körkort krävs ett teoriprov med 60 frågor där du måste ha minst 44 rätt. Därefter ett körprov där du bland annat ska visa att du kan hantera släpet på ett säkert sätt, vända och backa med det.

C1: Med behörighet C1 får du köra person- och lastbilar med totalvikt på högst 7 500 kg och även koppla till en lätt släpvagn som väger max 750 kg. För att gå från B till C-körkort krävs teoriprov och körprov. En uppskattning är att det tar två–tre månader av studier och körlektioner och att kostnaden hamnar från 2 500 kr och uppåt.

FARFARSREGELN: Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 får du köra personbil klass II (husbil) utan övre viktgräns. Men om körkortet någon gång återkallats eller blivit ogiltigt gäller inte regeln, då måste du ta C-körkort för att få köra tyngre husbil. 

TOTALVIKT: Fordonets tjänstevikt plus högsta antalet passagerare och största mängden gods som fordonet är godkänt för.

Källor: Transportstyrelsen och Trafikverket

Rulla till toppen