Låt oss vara ärliga. Bäddmadrassen med 23 år på nacken var ingen hit när vi för första gången prövade husvagnens franska säng. Den uppfattningen verkar även ha delats av de forna ägarna.
De hade helt sonika lagt två bäddmadrasser ovanpå originalet, så att dessa hängde ut över sängens rundade hörn. Förbättrad komfort, ja. Estetiskt tilltalande, nej.
Sålunda kom jag att tänka på AG-Kapellverkstad & Tapetserare i Norrköping. Kunde de möjligen hjälpa oss att formsy bäddmadrasserna?
– Inga problem, svarade företagets grundare Göran Olsson, som sköter ruljangsen tillsammans med sin kollega Estepan. Vi har gjort flera jobb på husbilar och husvagnar, bland annat lagat dragkedjor och sömmar på markiser och förtält. Och till en kund gjorde vi en permanent säng av en sittgrupp. Då limmade vi samman madrassfoam till det unika bäddmåttet 200 x 195 cm – och sydde tillhörande madrasskydd.

Sagt och gjort. ”AG” fick därmed ta sig an våra madrasser, plus ett trasigt dynöverdrag.
Väl på plats gick vi igenom våra önskemål medan de antecknade. Genom att använda originalmadrassen som mall kunde de sedan rita av den och skära ut de nya madrasserna i exakt samma mått. Därefter formsyddes madrasskydden i de nya rundade formerna.
Resultatet? Enastående. Priset blev totalt 4 000 kronor, inklusive det lagade dynöverdraget. För den pengen hade vi alltså uppgraderat sängens komfort med råge – och samtidigt fått de nya sängmadrasserna att smälta in i övrig inredning. Ett ganska enkelt ingrepp, enligt Göran Olsson.
– Många tänker nog inte på att det är möjligt att göra den här typen av uppgraderingar i sin båt, husvagn eller husbil. Men genom att vända sig till en kapellverkstad och/eller en tapetserare är det möjligt att sätta egen prägel på sitt fordon, ofta med relativt enkla medel.














