2017-11-29 kl 20:46
|
|
Hej! |
2017-11-29 kl 21:36
|
|
De campingar jag besökt med vatten och avlopp så har det sett ut så här. |
2017-11-30 kl 08:18
|
|
På Ekerums camping på Öland finns tomter som erbjuder detta. Då finns där vattenslang för påfyllning/cityvatten och avloppsslang. Det finns på varje tomt. Skall man ha riktig nytta av det så tycker jag vagnen skall ha anslutning för cityvatten. |
|
2017-11-30 kl 11:36
|
|
Jag läste någonstans - kanske till och med på detta forum? - om problem med silverfiskar i en husvagn runt diskhon. Personen trodde att det berodde på "fast" anslutning till avloppet. Om jag kommer ihåg rätt var det dock i Norge. |
2017-11-30 kl 11:38
|
|
I ämnet värdelöst vetande kan jag tillägga att jag har den knepiga "egenskapen" att jag är naturmänniska och inte har några som helst problem med insekter utomhus (campar med tält ute i skogen/vildmarken flera gånger per år). |
2017-11-30 kl 13:11
|
|
De flesta vagnar saknar vattenlås så om ohyra trivs i slangarna på campingen så kan de säkert ta sig in. Enkelt löst genom att ha propparna i vasken när den inte används. |
|
2018-01-10 kl 15:33
|
|
När man har slang ner till campingens avlopp bör det ju inte vara jättesvårt att få till ett vattenlås med hjälp av en böj på slangen, för att förhindra kryp att ta sig in den vägen. |
2018-01-10 kl 16:22
|
|
Det fins vattenlås för runt hundringen via KamaFritid. Detta kan placeras på ett ställe där man kommer åt att rengöra det vid behov och i anslutning till ev tank eller utlopp. |
2018-01-11 kl 06:43
|
|
Det finns vattenlås att sätta direkt i vasken också. Precis som man har hemma. Som Hagbard säger så gäller det att tömma dem innan det fryser. Annars blir det trist när man spolar nästa gång |
2018-01-11 kl 11:56
|
|
Visste inte att det fanns redan. Men jag tänker å andra sidan att om man lägger slangen i en liten böj direkt under vagnen så slipper man ju oroa sig för att glömma tömma till vintern (om man inte vintercampar då.. |
2018-01-11 kl 17:11
|
|
Det går säkert bra att göra ett vattenlås med slangen också. Jag hade dock problem med lukt både i Kaben och Solifern. Så jag valde att sätta vattenlås i vaskarna. Problemet blev värst då man körde värmen. Avloppsslangarna låg ovanför elementen för att inte frysa. När de då blev varma luktade det inte särskilt gott. |
2018-01-15 kl 10:46
|
|
Ja, vill man undslippa luktproblem så känns det som en klart vettig investering att sätta in vattenlås. Dock har jag (ännu) inte haft såna bekymmer, utan tänkte mer på anledningen som nämns ovan, att hindra kryp från att ta sig in genom avloppsslangen, genom att sätta vattenlås. Då känns det som sagt som att det både enklaste och mest ekonomiska vore en böj på slangen. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.