Sjönära camping i Stockholm

Publicerad: 2012-01-19   Uppdaterad: 2023-04-18

”Med Mälarens närhet till havet, en blandning av sött och salt”. Så skaldar Lasse Berghagen och så nynnar vi hela sommaren med Stockholm i våra hjärtan. Husvagn & Camping campar i huvudstaden och checkar in på Bredäng Camping Stockholm. Jag ligger i min säng i husbilen. Dörren står öppen och en svag kvällsbris kommer insvepande...

”Med Mälarens närhet till havet, en blandning av sött och salt”. Så skaldar Lasse Berghagen och så nynnar vi hela sommaren med Stockholm i våra hjärtan. Husvagn & Camping campar i huvudstaden och checkar in på Bredäng Camping Stockholm.

Jag ligger i min säng i husbilen. Dörren står öppen och en svag kvällsbris kommer insvepande och svalkar en aning, denna nästan tropiska sommarkväll i juli. Timman är sen och jag antar att människorna dragit sig tillbaka efter dagens övningar i storstaden. Sådant tröttar i sommarvärmen

Tystnaden på campingen får mig knappast att tro att jag faktiskt skulle kunna befinna mig i Stockholms city på 20 minuter. En tysk flagga rör sig svagt bortom grannens husvagn. Flaggan påminner om att det är semestertider, och att det kommit människor från hela Europa hit till Bredäng Camping Stockholm. Några på sin väg genom Sverige, andra för att besöka vår huvudstad.
– Undrar vad de tänker när de möts av en campingbutik med thailändskt namn och ser att restaurangen, med plastamplar hängande i fönstren, likaså är thailändsk, funderar jag.

Jag har tagit på mig mina ”campingpatrull-glasögon” och då blir man lite extra kritisk. Granskande utvärderar jag platsen för att kunna sätta betyg, så att du som läsare skall veta hur just den här campingen är. Samma schema används för varje campingplats som besöks.

Bredäng Camping Stockholm har en alldeles speciell funktion bland svenska campingplatser eftersom den är en av de platser man kan åka till när du skall campa i Stockholm på sommaren. Det är enkelt att ta sig till city härifrån, eftersom tunnelbanetågen går nästan dygnet runt från Bredängs T-banestation cirka fem minuters promenad bort. Båten, som annars är ett väl så trevligt alternativ på transport in till staden, går inte lika tätt. Från campingens baksida leder en stig ner till Mälarhöjdsbadet och här vid bryggan lägger Strömmabolagets båtar till. Dessa går till Stadshuskajen eller Drottningholms slott. Tyvärr börjar inte turerna förrän vid lunchtid, men många väljer att ta tunnelbanan in till staden för att sedan ta båten tillbaka.

Sjönära camping i Stockholm

Campingen har nära till mysig badplats vid Mälaren.

 

Det är en märklig camping, trots att du har höghusen på andra sidan gatan och storstadens hela utbud av aktiviteter, så kan du uppleva att du är på landet vid en sjö. Det är en lummig plats med gröna kullar och trafiken på behörigt avstånd, och det är nära till härligt bad i Mälaren.

Det märks att det har varit en campingplats länge. Tomterna är inte så stora men de är väl utmärkta. Husvagnarna var ju mindre förr. Själva har vi en liten husbil och tycker att vi har gott om plats i vår ruta, men vi kan inte undgå att se, att de som har stora husvagnar med nöd och näppe fått plats med både förtält och bil.

Elsystemet är ganska nytt med låsbara skåp, men är inte anpassat för europakontakter. Brandsläckare såväl som brandhinkar vid vattenposterna är det gott om. Gott om, kan man säga om flera saker. Det är inte ofta det är så nära till vattenposten, soptunnan eller toaletten som det är på Bredängs Camping. Och det gäller var man än står på området.

När det gäller besök i servicehus blir det lite begränsat om man är rullstolsburen eller vill köra in med barnvagn, då gäller bara det senast byggda servicehuset som ligger vid receptionen. Samtliga servicehus som har duschar och toaletter är av god klass, och fast vi kommer i juli månad när det är väldigt hög beläggning, så är det rent och välstädat.

Att det är en sommarcamping märks inte bara på att anläggningen stänger i början av oktober utan också på att man står utomhus under tak och diskar. Det finns två ställen att diska utomhus på och ett inomhus. Byggnaderna har var och en sina egenheter, så kommer du till Bredängs Camping tycker jag du skall ta en promenad och titta hur det ser ut.

I något hus är det bara duschar vars vatten kommer uppifrån medan det i ett annat hus finns med kombinationen handdusch. I något hus finns det till och med toalett inne i duschrummet. Alltså borde de flesta önskemål bli tillgodosedda och varmvattnet ingår i campingavgiften, en sak som man önskar att det skulle finnas någon form av campinglag på.

En viss sopsortering förekommer där glas, tidningar och metall har sina egna tunnor. Det som är lite tråkigt är att det är ”sopstationen” som i princip är det fösta ögonen faller på när vi kör in på området. Inget plank eller buskar döljer de tråkiga sopkärlen. Det finns en servicestation för husbilar med fasta tankar och den är det inga problem att lätt komma intill. Här finns också vattenslang för påfyllning av dricksvatten.

Sjönära camping i Stockholm

 

 (Ur H&C nr 3/2007)

Campingkollen betyg:
Skalan är 1 – 10 och 5 utgör godkänt men inte mer:
Läge – 10
Service – 9
Standard – 8
Handikapp – 5
Skötsel – 7
Lekplats – 5
Campingtomt – 5
Säkerhet – 7
Miljö – 6
Helhet – 8
Summa poäng – 70

Fakta
Bredäng Camping Stockholm, FC600:

Stora Sällskapets väg, 127 31 Skärholmen

Telefon: 08-97 70 71
E-post: bredangcamping@telia.com
Hemsida: www.bredangcamping.se

Antal platser: 380
Öppen: April-oktober

Husvagn & Camping har granskat och poängsatt svenska campingplatser sedan 2006.
Läs om fler betygsatta campingplatser här

Har du besökt Bredäng Camping i Stockholm?
Betygsätt och tyck till om campingen här!

Sjönära camping i Stockholm
Sjönära camping i Stockholm
Sjönära camping i Stockholm

Sjönära camping i Stockholm

Rulla till toppen