Campingveteranerna: Nostalgi-festival i Blekinge

Publicerad: 2024-01-19   Uppdaterad: 2024-01-17

Bilträffar i all ära, men vad vore fordonsflottan utan tillhörande husvagnar? Husvagn & Camping besökte Nostalgia Festival i Ronneby Brunnspark i Blekinge och möttes av en hel uppsjö campingveteraner och klenoder från en svunnen tid.

Constructam Coral
Klassisk Constructam Coral I från 1969. 
Mattias Olssons Saab 900 Gli Toppola -84 fick många att vända sig om både inne på mässområdet och utanför.  – Jag använder den bara som campingfordon och har en hel drös andra Saab-bilar att ta till när jag vill ut och finåka, säger Mattias glatt. 
Lena Johanssons välskötta Mercedes-Benz 180 B (1960) tillsammans med en SMV-husvagn från 60-talet fick många avundsjuka blickar i Brunnsparken.
Monarkradio från 1958. Givetvis fullt funktionsduglig.
Roliga klistermärken på en framruta.
Fredrik ”Bubba” Johanssons ombyggda ambulans gjorde många nyfikna på vad man kan göra med en ganska liten bil.
SMV-ägaren Ann Larsson är svag för tidstypiska detaljer. Som gasspisen, en Primus 1927 och en klassisk tv-kanna i 70-talskostym. 
Toalettpappershållare som har varit med från början (1964). 
Volvo Duett med udda ting fastsurrade på takräcket.
Ivan Probsts AMC Gremlin från 1976 har ett välanvänt taktält som förvandlar den lilla bilen till ett campingfordon. Det är lätt att tro att boendet på taket är en sentida uppfinning, men den första varianten tillverkades redan 1958 i Italien av företaget Autohome som gör tält för takmontering än idag. 
Marianne Grehn uppskattar de trevliga träffarna med Campingveteranerna.
En annorlunda Schäfer Suleica från 1965. Oval som ett ägg, med fönster ända ut i hörnen. Helt enkelt ett udda exemplar som drar blickarna till sig.
Axel Bodelssons fina Opel Rekord 1900 från 1966 med tillhörande SMV 14 LSR -70. Någon som känner till ett liknande ekipage?
Det var gott om besökare som passade på att upptäcka Campingveteranernas fina ekipage under årets upplaga av Nostalgia Festival i Ronneby Brunnspark. 
Dan Byström är ordförande i föreningen Campingveteranerna.
Även under huven sköter de om grejerna.
Marianne och Lars Grehns Nossebrovagn från 1966. Lars har renoverat i princip allt som fanns att fixa till på västgöten och har återställt husvagnen till nyskick. Dessutom har han byggt en toalett i ett av skåpen. Något som inte fanns när husvagnen var ny. 
Många härliga veteranvagnar med färgmatchade amerikanare bredvid. Det här är en Opio 600 från 1965. 
Marianne och Lars Grehns Volvo PV 544 från 1960 med tillhörande Nossebrovagn från 1966 var det enda helsvenska ekipaget på Nostalgia-träffen. 
 Ann och Lasse Larsson äger en SMV från 1970 med den förträffliga registreringsskylten SMW 700. – För att få möjlighet att registrera en personlig nummerskylt med bokstavskombinationen SMW var vi tvungna att få ett intyg till Transport-styrelsen av den dåvarande ägaren Raimo Tunsved. Han skrev det på ett SMV brevpapper från 70-talet, berättar Ann Larsson stolt.
Dan Byström har en fin Constructam Coral I från 1969 och den har en färgmatchad Snapphanegrill från Nils Johan. Jag har rätt många sådana grillar i min ägo i olika färger”, säger Dan som hjälpt en hel del Campingveteranmedlemmar att hitta en egen elgrill. 
Finfika.
Den pyttelilla, hemma-byggda Jeeves Mark 1-vagnen från 2021 väckte onekligen uppmärksamhet. – Jag har gjort allt från grunden och hade tankarna på en amerikansk tear-droptrailer när jag bestämde mig för att tillverka en egen husvagn, berättar Jörgen Lundqvist från Diö strax utanför Älmhult i Småland. Bygget inleddes 2019 och blev klart två säsonger senare. Egentligen är det bara en säng (210 x 140 cm) på insidan som han når från båda sidor av husvagnen. Köket öppnar han via en stor lucka bakifrån/utifrån. 

FAKTA

Nostalgia Festival: Arrangeras varje år i Ronneby Brunnspark, den första lördagen i juli. www.nostalgiafestival.se 

Campingveteranerna: Du som är intresserad av gamla husvagnsekipage och kanske rent av har en egen klenod bör inte missa föreningen Campingveteranerna som håller gemensamma träffar och ställer ut tillsammans. www.campingveteranerna.se

Rulla till toppen