Bra camping för stor barnfamilj med husvagn? / av Anonym 357058410

• 13 svar
Bra camping för stor barnfamilj med husvagn?
2015-09-06 kl 17:35

Vi satt och kikade lite på campinglistorna/-kartan men tycker det är lite svårt när vi inte varit ute så mycket. Det är det här med att hitta en bra camping för en stor barnfamilj.
Det går bra med vad som helst men om någon kunde bara vägleda lite med ett ställe som kan ge oss bra aktiviteter för ungarna.
ALLA tips mottages med glädje, utom de dåliga :)

Hittade för någon vecka sedan en artikel om Sveriges bästa familjecamping, men den lyckas jag inte finna igen. Någon som vet var den kan finnas?

Tack på förhand!

2015-09-06 kl 21:18

Söker man en bra camping med många aktiviteter för alla åldrar är Lysingsbadet i Västervik definitivt ett alternativ. Badet, närheten till Västervik och aktivitetsutbudet gör att man lätt kan fördriva en semestervecka där. När vi varit där har det nästan blivit lite stressigt att hinna med allt som ungarna vill göra.
Som vanligt får man dock betala bra för en natt på campingen, under högsäsong kostar en elplats 450 kr. Vill man ha havsläge så får man lägga på en 50-lapp ytterligare. Många av aktiviteterna kostar dessutom extra, exempelvis höghöjdsbanan som kostar 200 kr.
Ett annat alternativ om man vill hitta på egna aktiviteter är Gränna. Här finns ett hyfsat aktivitetsutbud på campingen för de yngre, man kan besöka Visingsö, Gränna med polkagristillverkning eller bestiga berget och titta på utsikten och fika.

LAEN
2015-09-06 kl 21:51

Ja det låter ju intressant :)
Har inte superlångt till Västervik så det kan vara värt att testa någon gång framöver :)

2015-09-07 kl 10:14

Beror lite på åldern av dina barn.
Men vi står säsong på Sollerö Camping utanför Mora och ser att det blir fler och fler barnfamiljer som söker sig tid.
Campingen ligger mitt i vackra Siljansbygden och är perfekt som bas för dagsutflykter då det är max 5 mil till sevärdheterna.
Tomteland 5 km, Mora 1 mil med Vasaloppsmuséet och dalahästtillverkning, Orsa Björnpark 5 mil, Sommarrodel i Rättvik 5 mil, Leksand sommarland 5 mil. Plus mycket, mycket mer som finns i området.
Just det och att priset är vettigt kanske är det som drar.

På campingen finns lekplats med bl a. linbana, hoppkudde och lite mer grejer för de yngre. CC-ung lokal med barnaktiviteter och dataspel.
Långgrunt bad med sandstrand.
Kolla hemsidan www.sollerocamping.se

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2015-09-07 kl 10:48

Röstånga Camping i Skåne är en bra familjecamping, fick pris för årets barncamping för några år sedan om jag inte minns fel.
Gustafsvik i Örebro (vår favorit hittills).
Daftö Camping i Strömstad brukar också vara populärt bland barnfamiljer.
Vill man lite längre norrut skulle jag vilja tipsa Orsa Camping i norra Dalarna.

Susanne
2015-09-07 kl 17:20

Vad trevligt!!
Jag har tänkt på Gustafsvik, det verkar vara trevligt där. Orsa låter väldigt trevligt, lite Flashbacks från Furudal där man tillbringat en hel del tid i ishallen :)
Vi gillar norröver ganska mycket, speciellt efter resan upp till Lofoten i somras. Helt magiskt. En resa jag kommer att göra igen, helt klart.

2015-09-07 kl 17:24

chriper skrev:
Beror lite på åldern av dina barn.
Men vi står säsong på Sollerö Camping utanför Mora och ser att det blir fler och fler barnfamiljer som söker sig tid.
Campingen ligger mitt i vackra Siljansbygden och är perfekt som bas för dagsutflykter då det är max 5 mil till sevärdheterna.
Tomteland 5 km, Mora 1 mil med Vasaloppsmuséet och dalahästtillverkning, Orsa Björnpark 5 mil, Sommarrodel i Rättvik 5 mil, Leksand sommarland 5 mil. Plus mycket, mycket mer som finns i området.
Just det och att priset är vettigt kanske är det som drar.

På campingen finns lekplats med bl a. linbana, hoppkudde och lite mer grejer för de yngre. CC-ung lokal med barnaktiviteter och dataspel.
Långgrunt bad med sandstrand.
Kolla hemsidan www.sollerocamping.se

Det låter ju väldigt trevlig. Ungarna har en ålder av 3, 8, 9 12 och 13 så det är ganska brett spann för att få med så mycket som möjligt.

När vi var på Lofoten i somras blev jag överraskad, inte ett enda gnäll om att man inte hade dator eller surfplatta, men plocka snäckor fram till klockan 1 på natten gick alldeles utmärkt.
Så vi har inte så stora krav från barnen, men studsmatta är det roligaste alla barnen vet.

Men det kan ändå vara trevligt att erbjuda dom fler aktiviteter att pröva på. :)

Sollerö är antecknat :)

Tack så mycket.

2015-09-09 kl 18:12

Sprengarfjord: ni har ju Torpön och Tranås camping inom räckhåll för en kort helg...
Västervik är fint kan jag säga som bor i en ort precis utanför...
Vill ni ha guidning i Västervik så ordnar jag det..:)
Annars finns ju Vikbolandets naturistcamping, ca 10 mil från er, riktigt trevligt för alla, 2 st pooler fina stora ytor, gemensamhetsutrymmen mm..

2015-09-09 kl 19:00

Knutaugust skrev:
Sprengarfjord: ni har ju Torpön och Tranås camping inom räckhåll för en kort helg...
Västervik är fint kan jag säga som bor i en ort precis utanför...
Vill ni ha guidning i Västervik så ordnar jag det..:)
Annars finns ju Vikbolandets naturistcamping, ca 10 mil från er, riktigt trevligt för alla, 2 st pooler fina stora ytor, gemensamhetsutrymmen mm..

Ha ha, ja det är ju så att vi har Torpön väldigt nära. Men det är liiite för nära för att jag ska känna mig borta hemifrån. Men tanken är god. :)
Ja Västervik var jag och sökte jobb för en 5 år sedan och det ser väldigt mysigt ut.
Hade lite svårt att få grepp om stan bara, den blev lite för anonym för mig. Men där skulle jag säkert kunna tänka mig vara och stanna.

Har hört talas om Vikbolandet men aldrig varit där. Så det tåls ju att googla information om. Helt klart.
Men Torpön, det känns som om det är på baksidan av huset så det går inte :P

2015-09-13 kl 18:57

I Västervik ingår också entreavgiften till äventyrsbadet i campingavgiften!

2015-09-13 kl 19:11

nellie skrev:

Ja det kan vara kul för ungarna, ja för en annan också. Man blir som barn på nytt när man kommer till sådana platser. :)

Tack för tipset!

2015-09-13 kl 21:25

nellie skrev:

Njet!

2015-09-13 kl 21:44

Nej, det var visst bara för säsongscampare det var gratis. Fast det gör ju inget kostade bara 500 att bada med alla barnen, eller var det 600? :)

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206