• 15 svar
Campingkort
2019-04-01 kl 22:49

Hej,
Vi har precis gett oss in i husvagnslivet och lagt märke till att det finns en uppsjö med olika campingkort. Vilket / vilka är värda att skaffa? Är det lönt överhuvudtaget om man kanske tillbringar 2-3 veckor per år på en camping?

2019-04-02 kl 07:34

På campingar anslutna till SCR måste du ha deras kort, Campingkeyeurope och betala en årsavgift. Vad det gäller fristående campingar behöver du inget kort vad jag vet iaf. Vet inte riktigt vad du menar med "en uppsjö med olika kort" riktigt.

2019-04-02 kl 07:46

Nu måste jag tyvärr rätta dig Perin, från och med i år är SCR-kortet INTE ett måste. Däremot ska de ändra det så man får mer "nytta" av att ha det, rabatter osv. Själv är jag tveksam till att jag kommer skaffa det, det är isf om det innebär ett billigare dygnspris med kortet än utan. Jag ska tillägga att jag har inte kollat vad man får för fördelar av att ha kortet, men det börjar bli dags att kolla det nu inför säsongen.

2019-04-02 kl 10:33

PJ skrev:
Nu måste jag tyvärr rätta dig Perin, från och med i år är SCR-kortet INTE ett måste. Däremot ska de ändra det så man får mer "nytta" av att ha det, rabatter osv. Själv är jag tveksam till att jag kommer skaffa det, det är isf om det innebär ett billigare dygnspris med kortet än utan. Jag ska tillägga att jag har inte kollat vad man får för fördelar av att ha kortet, men det börjar bli dags att kolla det nu inför säsongen.

Okey, det var något nytt för mig (och säkert för många andra med). Var hittade du det förresten?

Jag har för mig om att detta kom till (campingkortet) en gång i tiden för att man campade "på krita" så att säga. Det är var lååångt före internet och betalkortens tid. För att inte prata om Swish. :-)

2019-04-02 kl 13:13

Det verkar som att det klubbas definitivt här i dagarna. Jag hade för mig när jag läste det tidigare i år att det var bestämt. Men när man läser här så verkar det klubbas i slutet av mars, dvs nyss. http://www.besoksliv.se/nyheter/svensk-camping-kan-skrota-campingkortet/

2019-04-02 kl 16:02

SCR-kortet är idag en app och är gratis. Vill minnas att om man väljer att köpa kortet så ska det mer vara ett förmåns- och rabattkort i Europa.
Vidare kan ett medlemskap i Caravan Club ge dig bra rabatter och tillgång till deras campingar.
Det här forumets tidning, Husvagn & Camping ger ut en väldigt bra katalog med campingar som valt att inte ansluta sig till SCR.
Eftersom du inte kommer campa mer än 2-3 veckor per sommar så kan kanske ACSI-kortet vara överambitiöst. Men det är ett kort som ger dig rabatt på upp till 50% på ordinarie pris under lågsäsong på anslutna campingar i hela Europa .

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2019-04-02 kl 23:10

Ja, det här måste vi reda ut innan säsongen börjar.

Från SCR:s hemsida:

Camping Key Europe

En gäst som checkar in på en campingplats som är ansluten till SCR Svensk Camping behöver från och med 2019 ett Camping-ID eller ett Camping Key Europe. Camping Key Europe är ett europeiskt samarbete och det finns idag mer än 700 000 innehavare. Laddat med rabatter och erbjudanden gör Camping Key Europe dessutom semestern billigare, bekvämare och tryggare.

För dig som gäst

Du kan köpa Camping Key Europe online på Camping.se och på många campingplatsers webbplatser. Du kan också köpa det direkt i receptionen hos alla campingplatser som är medlemmar i SCR Svensk Camping. Läs mer om de svenska rabatterna samt köp ditt Camping Key Europe på Camping.se.

https://www.scr.se/var-verksamhet/camping-key-europe/

Citat:
Kortet tillför organisationen intäkter på runt 30 miljoner kronor per år, som främst har gått till personal, medlemsservice och marknadsföring. Ett avskaffande av kortet innebär att dessa intäkter försvinner för SCR som branschorganisation.

2019-04-03 kl 05:10

men det har blivit hutlösa priser på campingarna numera,alla moderniteter ska ju finnas och det kostar.

2019-04-03 kl 06:05

Jag och min familj föröker undvika sådana campingar. Det skall kännas camping, vagnar och husbilar skall inte klämmas in med skohorn och vaselin. Det behöver inte finns underhållning från morgon till kväll osv. Ett bra servicehus är allt vi vill ha. Ungarna klarar sig bra i naturen och med medhavda prylar.

När camping börjar närma sig hotellpriser är man fel på det tycker jag.

2019-04-05 kl 10:27

Håller med David, det är camping det.

2019-04-06 kl 06:26

Camping kort,räcker det inte med avgiften på campingen.Allt för att skinna camparna. Vad är egentligen kortet till för.

2019-04-06 kl 12:42

camp50 skrev:
Camping kort,räcker det inte med avgiften på campingen.Allt för att skinna camparna. Vad är egentligen kortet till för.

Jag tror att åtminstone en av anledningarna var det jag skrivit i inlägg #4.

När kortet kom någon gång på sextiotalet så var det mest tält och alla kom säker inte med bil utan även per cykel och moped. De sistnämnda behövde ju inget körkort och kunde legitimera vid incheckning, det var då man tog fram detta kort som en form av "legitimation". På denna tid fick man ju en nummerlapp att hänga på tältet/ husvagnen som visade att man checkat in. Campingkortet gjorde att man fick campa på krita och betala när man checkar ut.
Med reservation att jag kan ha fel givetvis. Moderator kanske vet?

2019-04-06 kl 18:02

Perin jag känner igen allt du beskriver. Det var tider det på ett annat sätt. Var tid har sin tjusning.
Ostbergr,moderator

2019-04-07 kl 09:57

Hmm nu är allt väldigt datoriserat och stelt på många campingar. Jag har ibland försökt få till senare ankomster eller att checka ut senare. Mest för att anpassa längre körningar efter barnen. Då har det varit helt omöjligt att lösa för det går inte "systemet med på".
En annan tråkig sak är att man inte bara kan checka in och sen stanna tills man tröttnar. Det funkar inte heller i systemet. Det har gjort att man har fått ha speciella platser som inte är bokningsbara osv. Allt för att maximera vinsten. Helst överbokar man också och hoppas på att alla inte dyker upp.

Jag är hemskt tacksam för de mindre campingar som fortfarande har en människa som använder en dator och inte tvärt om. De är guld värda :)

2019-04-16 kl 22:41

Möjligen har jag missat något ovan.
Men campingID är någon enklare form av kort eller registrering???
Hur man man tag i det?
Har detdär camping key europé i mobilen men det går ut någon gång i maj. Och har varit ganska svårt att logga in på tycker jag.

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206