Elpriser för säsong / av Supercamparen

• 20 svar
Elpriser för säsong
2021-09-30 kl 00:28

Brukar elen läsas av i slutet av säsongen eller ingå i säsongspriset?

2021-09-30 kl 09:25

Där vi står har vi elmätare på stolpen som läses av när vi avslutar säsongen. Om det på något ställe ingår i priset bör det ju framgå när man ingår kontraktet, men jag skulle tro att man på dom flesta ställen betalar elen separat.

2021-09-30 kl 11:37

Jag har aldrig stått på säsong någonstans (det finns ju hjul under vagnen, så tanken är att den ska flyttas). Men på de campingar där jag stått på senare år, några dagar i taget, har elpriset varit fast, oavsett förbrukning.

2021-09-30 kl 14:35

apersson850 skrev:
Jag har aldrig stått på säsong någonstans (det finns ju hjul under vagnen, så tanken är att den ska flyttas). Men på de campingar där jag stått på senare år, några dagar i taget, har elpriset varit fast, oavsett förbrukning.

Om elpriset är fast. Vad händer då om man använder för mycket el eller väljer att lämna fast man inte har förbrukat det som ingår?

2021-09-30 kl 15:22

Vid dygnscamping ingår elen. Då mäts den inte alls, så det är ingen speciell mängd som ingår. Därför kan man inte använda vare sig för mycket eller för lite. Däremot hörde jag av ägaren på "min" camping att många numer har mycket mer strömförbrukare än förr och vissa laddar även elbilar så det är nog troligt att även dygnsgäster också snart kommer att få elmätare och betala för elen separat vid utcheckning.

2021-09-30 kl 15:54

Ja, det skulle inte förvåna mig. Senast vi var ute var det rätt ruggigt väder, och vi var dessutom en natt så mycket folk att några sov i förtältet. Så vi hade en fläktkamin igång där ute, för att göra det drägligare. Ger förstås mycket högre förbrukning än att bara värma vagnen.
För att inte tala om ifall man fyller på elbilen...

2021-09-30 kl 17:21

Anledning att jag frågar är för att på vår camping nu, behåller campingen pengarna om man använder för lite under en säsong, men man blir betalningsskyldig om man använder för mycket el än vad som "ingår".

Mätarna läses fortfarande av innan och efter som förut. Känns som lurendrejeri för att tjäna pengar på ingenting. Är det ens lagligt att göra så här?

2021-09-30 kl 17:37

Låter märkligt. Där vi står betalar vi som sagt elen när säsongen är slut, enligt vad elmätaren visar. I år kostade elen 2kr/kWh, vilket framgick av hyreskontraktet. Platshyran betalar vi innan säsongen börjar, elen alltså efteråt.

Ja nog låter det som att er camping hittat ett konstruktivt sätt att tjäna mer pengar på sina gäster. Men framgick detta av hyreskontraktet så har ni ju godkänt det och då är jag tveksam till om det är olagligt. Men jag vet inte. Känner ni er missnöjda med detta och campingägaren fortsätter på detta sätt även nästa år så får ni väl "rösta med fötterna" och välja en annan camping.

2021-09-30 kl 20:51

Jan-E skrev:
Låter märkligt. Där vi står betalar vi som sagt elen när säsongen är slut, enligt vad elmätaren visar. I år kostade elen 2kr/kWh, vilket framgick av hyreskontraktet. Platshyran betalar vi innan säsongen börjar, elen alltså efteråt.

Ja nog låter det som att er camping hittat ett konstruktivt sätt att tjäna mer pengar på sina gäster. Men framgick detta av hyreskontraktet så har ni ju godkänt det och då är jag tveksam till om det är olagligt. Men jag vet inte. Känner ni er missnöjda med detta och campingägaren fortsätter på detta sätt även nästa år så får ni väl "rösta med fötterna" och välja en annan camping.

Stod inte i kontraktet och nu har vi lämnat. Men dom har skrivit in det i nya kontraktet, och behåller pengarna från förra säsongen med hänvisning till att det "inte står i avtalet att pengar ska betalas tillbaka vid lägre förbrukning". Var mest nyfiken på att se om detta var en vanlig överrenskommelse, för jag är van vid att man läser av mätaren och betalar därefter.

Det är inte ofta jag går in i en butik, lämnar in 500kr och plockar varor för 350kr, sen behåller butiken resterande belopp. Känns som bedrägeri och undrar vilken instans man ska vända sig till för granskning. Konsumentombudsman?

2021-09-30 kl 20:58

Ja du kan ju börja med att kontakta konsumentrådgivningen i din kommun och höra vad dom säger om detta.

2021-09-30 kl 22:02

Vi står vintersäsong i Bjursås. Där blir vi debiterade månadsvis
1.79kr/kWh.

2021-10-07 kl 11:19

Hedan skrev:
Vi står vintersäsong i Bjursås. Där blir vi debiterade månadsvis
1.79kr/kWh.

Som det ska vara. Den här campingen vi har stått på bedriver ett modernt bondfångeri och myglar till sig pengar av alla deras säsongare för el kunderna inte har förbrukat.

Ska kolla upp med konsumentrådgivningen och sedan kontaktar vi media. Tack för svar!

2021-12-15 kl 11:39

Så här ser det ut fortfarande på denna camping:

"**ELAVLÄSNING - ÅRSPLATS**
Förra veckan läste vi av elmätarna för er som har årsplats (camping). Har ni förbrukat mer än det som ingår så läggs det med på kommande faktura.

Vi vill också påminna om att ni som vill betala elen oftare, kan ta en bild på mätarställningen och skicka in till xxxxxxxxxxx, men detta kan göras först när ni förbrukat den elen som ingår.

Nästa el-avläsning sker i mitten av mars."

Men har man alltså använt mindre el så behåller campingen dom slantarna. Smart affärside va? Att tjäna pengar på ingenting.

2021-12-15 kl 11:42

Jan-E skrev:
Ja du kan ju börja med att kontakta konsumentrådgivningen i din kommun och höra vad dom säger om detta.

Ser ut som att campingen kan sätta upp avtalet som dom vill. Är mer den moraliska aspekten jag tänker på här. Att man säljer något slags paketpris för att sno pengar av kunder för "oförbrukad el". D.v.s luft. Bondfångeri och mygel.

2021-12-15 kl 14:10

"Mätarna läses fortfarande av innan och efter som förut. Känns som lurendrejeri för att tjäna pengar på ingenting. Är det ens lagligt att göra så här?"

Då kan man säga att varenda hyresvärd är myglare då dom låter vatten, varmvatten och värme ingå i hyran. För att inte nämna bilskattemyndigheten som tar ut skatt även fast bilen står i garaget om den inte ställs av.
Ja det finns många likartade exempel.

"Ser ut som att campingen kan sätta upp avtalet som dom vill. Är mer den moraliska aspekten jag tänker på här. Att man säljer något slags paketpris för att sno pengar av kunder för "oförbrukad el". D.v.s luft. Bondfångeri och mygel."

Hyresavtal är "dispositiva" till förmån för hyresgäst. Det går att avtala bättre förmåner än vad hyreslagen säger men inte sämre.

Ett ingåt avtal i detta fall innebär endera att platsen har beträtts och tagits i bruk eller att ett avtal är underskrivet. Har man sedan inte läst vad som ingår i avtalen innan man tagit platsen i bruk eller skrivit under så gäller avtalet stipulerad tid, som i det här fallet avser en viss säsong, sedan faller avtalet efter säsongens slut och ett nytt anses tecknat om inte inte platsen är avstädad och avlämnad i godkänt skick till hyresvärden som längst till sista dagen av avtalad tid.

Ofta framgår det att ev uppkommna kostnader som berör den hyrda platsen kan komma att faktureras efter avtalad kontraktstid, i det här fallet så avser det förhöjda kostnader för ev Eluttag.

Campingen har vad jag förstår en förenklad debitering där man utgår från både årsförbrukning och årskostnad och fördelar dessa kostnader på ythyrda säsongsplatser. Det innebär att "det beräknade eluttaget" för varje plats inte bör överstiga en viss parameter men skulle det göra det så borde det vara inbyggt en marginal genom att en del förbrukar lite och en del förbrukar mycket.

Det nya som har tillkommit är just Elbilar som en del tar upp och det medför direkt en orättvis fördelning där en del campingar har varit tvugna att montera speciella uttag för just Elbilar som då också kostar lite mer.

Kan man tycka...

2021-12-15 kl 16:11

Ett annat sätt att se det på är att de tar ut en anslutningsavgift. I den ingår en viss förbrukning, men (precis som vanligt) anslutningsavgiften får du betala även om du inte förbrukar någonting alls.

Ogillar man detta tycker jag det rätta är att campa på något annat ställe, där de har ett annat avtal.

2021-12-15 kl 16:40

apersson850 skrev:
Ett annat sätt att se det på är att de tar ut en anslutningsavgift. I den ingår en viss förbrukning, men (precis som vanligt) anslutningsavgiften får du betala även om du inte förbrukar någonting alls.

Ogillar man detta tycker jag det rätta är att campa på något annat ställe, där de har ett annat avtal.

Helt rätt. Alla andra campingar d.v.s. Vet ingen mer än denna camping som har infört detta nya avtal med elen. Vet du någon?

Vi har flyttat redan :)

2021-12-15 kl 16:43

Hagbard skrev:
"Mätarna läses fortfarande av innan och efter som förut. Känns som lurendrejeri för att tjäna pengar på ingenting. Är det ens lagligt att göra så här?"

Då kan man säga att varenda hyresvärd är myglare då dom låter vatten, varmvatten och värme ingå i hyran. För att inte nämna bilskattemyndigheten som tar ut skatt även fast bilen står i garaget om den inte ställs av.
Ja det finns många likartade exempel.

Fast det här är en camping, och den enda camping jag känner till som har infört detta system.

Självklart myglar privatägda hyresvärdar. Har du hörttalas om stamrenovring och hyreshöjning? :)

2021-12-15 kl 18:02

Vad jag förstår hitintills så är denna Camping driven av en affärsidkare och inte av en ideell förening.

Skulle det vara en ideell förening så är det medlemmarna som bestämmer prisnivåerna och ingen annan.

Men nu då det förmodligen är en rörelse som skall se till så intäkterna klarar alla uppkomna kostnader samt ge en viss avkastning för uppgraderingar och annat som bl a myndigheter mm ställer ägaren/ägarna inför.

Ganska naturligt att även denne/dessa ägare ser över det som man kallar för cach flow, pengar in och ut.

Skulle inte tro att någon vill driva någonting och sedan skänka bort möjligheter till inkomster, det ligger inte en näringsidkare i fatet.

Och sedan till syvende och sist, en Camping finns egentligen inte i benämningen i regler och lagar däremot ythyrning av plats som står till hyregästens förfogande under en på förhand bestämd tid.

2022-12-18 kl 03:24

Den moraliska aspekten är också viktig, eftersom det ser ut som en bluff och alla intressen bör beaktas.

• 20 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206