Exempel på bedömning av campingplatser! se bild! / av gt

• 22 svar
Exempel på bedömning av campingplatser! se bild!
2006-09-30 kl 21:52

Exempel på bedömning av campingplatser!

Jag menar att en campingplats skall bedömas ?OPARTISKT ? Med kundens önskemål i fokus ?och på ett sätt som på bästa sätt klargör kundens olika önskemål!

Campare är i många fall ?Styvmoderligt behandlade? (förlåt ett gammalt uttryck) - utan talan -utan inflytande på dess tillvaro. Ett gammalt och förlegat förhållningssätt!

Vem har inte besökt ett hotell som vid sängkanten har en folder där kunden öppet och ärligt kan nedteckna sina synpunkter ang. bemötande, kvalité, renlighet och service mm.
Där tar man med TACKSAMHET emot både positiv och negativ kritik! Vad bättre är: Man skapar möjlighet för en framåtsträvande dialog för förbättringar i olika stycken! Man lyssnar! Det sista inte minst viktigt!

Exempel:
Hur många har inte någon gång varit på campingens toalett och funnit att ingen krok har funnits för upphängningen av ytterkläder, väska eller dyl.??
Har aldrig en SCR representant varit på en sådan toalett? I vart fall något att tänka på för campingägare!

På ett ställe påpekade jag att dricksvattnet var mycket dåligt uppmärkt. Folk fyllde sina Pet-flaskor, ungarna borstade tänderna med vatten från samma slang som den tidigare gästen helt nyss stoppade i sin toalettkasset för rengöring. Det var latrintömmningens slang!
Campingvärden fick ?kalla fötter!? En 4-stjärnig campingplats som fick anpassa sig till verkligheten efter 30 min! Vad har SCR att säga om detta???

Ett gryende ?grymtande och missnöje? är snarare ett tecken på en mognad bland campare som med frustration ser sig överkörda och fullständigt negligerade med sina synpunkter!

Alla är inte intresserade av att ?den stjärnbeströdda himlen? ? som tar närliggande komunala anläggningar som intäckt för att höja tilldelningen av stjärnor mm.
Man vill med det bästa verktyget kunna bedöma om campingplatsen är intressant eller inte!

Husbilstillverkare och husvagnstillverkare känner kundens krav och önskemål varvid därför fullständig anpassning sker!
Men hur skall SCR veta kundens krav när man inte frågar, lyssnar eller ens aktivt söker efter kundens svar på tingens ordning! Det finns faktiskt rum för förbättring!

Jag bifogar en bild som anger den tyska organisationen ADACs bedömning av campingplatser! Vi använder den för att välja campingplatser efter vårt behov.
Tyskarna har erfarenhet, kunnande och bedömmer med stor noggrannhet och är vår ledstjärna i campinglivet! Jmf deras syn på våra campingplatser!
( ADAC Camping-Caravaning Führer som finns som bok + CD på välsorterade bokhandel!)

PS. När ovanståene redovisas i FORUM så tar det sin tid innan bilden passerar Husvagns&Campings nålsöga för publisering! Hav tålamod! Bilden väcker tankar! DS.

Gör Din röst hörd! Du också!

2006-09-30 kl 22:30

2006-10-01 kl 10:40

Jag har suttit här och läst om åsikter om campingar jag tycker varken eller jag har aldrig funderat på dett men en fråga har jag som jag troligen inte får ett bra svar på VARFÖR UTNYTJAR NI DESSA CAMPINGAR OM DETT NU ÄR SÅ ILLA dett fins ju fricampingar där behövs inget capingkort jag har gratis campingkort genom medlemskap i CARAVANCLUB trots dett så är tre år sedan jag var på en camping där dett behövs vore dett inte ide att överväga et medlemskap i c-c och få kortet gratis tillsamans med andra fina förmåner dom driver egn campingar i massor och andra husvagns clubbar med träff verksamhet där har man roligare än på en camping med många skärnor dett är kanske inte lika bekvämt jag skulle tro att det är där skon klämmer.

2006-10-01 kl 11:28

Hej BeRo!

Först! Jag är också medlem i CC.

Sedan! Det finns knappast någon utvecklad och seriös turistnäring som inte med TACKSAMHET tar emot den "FEEDBACK" som kunderna kan ge i syfte att utveckla och förbättra! Tyvärr så har SCR en något udda och avvikande syn på detta! Tyvärr!

Sist! I en vettig kommunikation människor emellan så är grundpelaren helt klar: Man lyssnar, man ger och man tar i öppen ärlig anda!

För välbefinnandet måste detta ske i balans!

Jag har många mycket goda erfarenheter från ett flertal SCR Campingar men också en del dåliga erfarenheter där campingen drivs med avsaknad av spirit, entusiasm och framåtanda vilket hämmar utvecklingen!
Då kan naturuppleverser mm. kring dessa mindre goda campingar "dölja" campingens verkliga förhållanden!

Så jag förstår inte varför en fruktbar dialog kan få förekomma mellan SCR och camparna??? Det är där "skon klämmer"!

Och man undrar också hur denna "hemliga" organisation SCR är organiserad och vilka som sitter i dess styrelse.
Medelåldern kan i min tappning verka något hög!????? Nytänkande behövs!

"Gör aldrig ingenting!"

2006-10-01 kl 15:02

Hej Bero
Standarden på Scr:s campingplatser har väl ingen koppling till själva kortet. Det finns nog skit i alla läger även hos FC-campingar. Jag åker runt en hel del i Sydsverige och jag har inte mycket jag kan klaga över och har jag det så säger jag det till campingvärden istället , men de får också veta om jag har något gott att säga.
Men som GT berättar om vattenslangen så är ju det snudd på krimminelt beteende som borde anmälas till hälsovårdsmyndigheterna.

2006-10-01 kl 16:26

Hej Lalle!

Mitt exempel angående slangen för latrintömningen var än värre än så!

Jo! Jag liksom Du "lägger sig i" med både positiv och negativ kritik! Det är bra! Men den egenskapen har inte de flesta, jag vet!

Vad nu då!
När jag anmälde "latrinslangen" till campingägaren så kom han på stört! Han blev chockad! Men när vi stod och pratade om problemet så dök det upp ett stort antal herrar som ville vara med i samtalet. Det visade sig att ALLA hade sett både ett och annat vid denna slang, tvättning av potatis, diskning mm och saker som jag tidigare skrev.

För mig blir det ett klart underkännande av mina campinggrannar som underlåtit att ingripa tidigare.
Jag anmälde på det jag personligen såg!
Till saken hör att detta anmäldes i början av augusti! TÄNK!!!

Vad visar det!
"Sköt Dig själv och skit i andra" är ett dåligt förhållningssätt! "Det får andra göra" även likaså!

Eller har vi tystats ner till den grad att ingen säger något p g a att ingen tidigare har lyssnat!
Eller väntar vi i lönndom på att campingägaren skall få utstå och ta "en stor smäll!"
Eller "Jag åker snart härifrån och skiter i detta!"

Jag menar att campare och SCR måste samarbeta för att få till stånd förbättringar!

Vi har alla ansvar från båda sidor om den framtida utvecklingen!

Vi får den situation vi förtjänar!

2006-10-01 kl 21:24

Hej gt ursäkta att jag gorde reklam för c-c men jag uppfattade att dett gälde kopplingen till camping kortet jag kanske formulerade mig fel jag är ingen bra skribent i övrigt har jag samma uppfattning som du och du kan vara fullkomligt övertygad omm att jag hade ragerat jag ärkänd som bråkstake men som jag skrev så har jag inte varit på scr camping på några år utan jag håller mig till f-campingar och clubb träffar trots campingkortet men jag stälde en fråga som jag inte trodde jag skulle få något bra svar på och dett fick jag ju inte
mvh BeRo

2006-10-02 kl 11:16

Hej Bero!
Det gör inget att du gör reklam för C-C.
Men skriv inte att kortat är gratis, betalar du inte 100:- i inträde och 370:- om året för att få vara medlem i C-C? Det får du många klistermärken av SCR för. Eller hur?
Jag åker till scr:s campingar för att jag triv med dem, men finns det bara en F-campning i närheten när jag vill stanna så nyttjar jag den också, så går det lika bra.
Mvh Lasse

2006-10-02 kl 13:16

Hej Lalle
Nog har BeRo rätt.
Dom 100 kronorna och medlemsavgiften på 370 kronor som du hänvisar till fanns redan innan SCR-kortet kom in i bilden.
BeRo har m a o rätt i att kortet är gratis. Det är inget som vi som medlemmar fått några högre avgifter för.

Mvh
Chriper

2006-10-02 kl 14:45

Hej Igen!
Exempel på bedömning av campingplatser! se bild!

Nu har bilden i mitt Fotoalbum godkänts!

Jag vill bara visa ADACs syn på tillvaron och hur man bedömer de olika delarna var för sig vid varje campingplats!

Exempel: Malmköpings Camping har 3 stjärnor men en 5 stjärnig serviceanläggning!(dock inte med på bilden!)

Jag tycker SCR skulle redovisa a la ADAC.
För mig är S-Sanitet och P-Platsens beskaffenhet det viktigaste. För husbilsägare har nog möjligheter till matinköp av stor betydelse. Eller!

Ha det bra!

2006-10-02 kl 15:18

Hej Alla

Intressant läsning, tänkte bara ge min synpunkt på vad jag tycker. Är ny campare sedan 2 år och är medlem i Caravan Club. Har varit på c:a 35 platser under 2 år både utomlands och i Sverige. Det jag tittar efter är hur det santitära är och hur platsen är
jag har husvagn. Dessa 2 kriterier är viktigast för mej. Utomland har jag följt ADAC:s lilla bok och här hemma har jag varit på både CC och andra campingar. Har i stort sett blivit vänligt bemött överallt och har inte varit på någon "dålig" plats än så länge. I Sverige föredrar jag CC campingar då dessa enlingt min mening har en mycket hög standard.

Jag håller med de som tycker att vi skall ha en bedömning ala ADAC.

Tack för ordet

Lasse

2006-10-02 kl 16:36

Hej dett är inte bara för kortet jag har gått med i c-c dett är så många förmåner med dett som är värdefullare än dett kortet som jag i prinsip kan både ha o mista du lalle skriver som svar på min fråga att du trivs på scr campingar varför då klaga dett var ju dett jag undrade över när jag stälde frågan.

2006-10-03 kl 08:37

Många bra ideer om bedömning av campingplatser.
Jag tycker att ytterligare värdering måste in, det gäller brand och el-säkerhet.
Följer campingen och bevakar campingen att rekommenderade avstånd mellan ekipagen följs (enligt Rädddnigsverket)?
Har man jordfelsbrytare på samtliga eluttag?
Om man gör avsteg från säkerhetsregler och bara hänvisar till "gamla" bestämmelser så kan det ju inte bli många stjärnor, om ens någon.

2006-10-03 kl 09:53

Hej Alex!

Bra synpunkter!
För läsare från SCR borde debatten väcka en del tankar.
Vem har inte någon gång undrat över situationen betr säkerhet vid en del campingar på bl a Västkusten!

"Sardinburkar" utan någon uppcheckning av campingägare rörande avståndet mellan ekipagen! Lite slappt!

Kanske betingat av ekonomi likt charterbolagens trånga stolsrader!

Ni som har varit på Dronningmöllen, 15 km väster om Helsingör, vet vad som menas med "säkerhetsavstånd" och hur man ställer upp sitt ekipage!

Så nog finns det en hel del att göra för SCR - bara man lyssnar!

2006-10-03 kl 19:05

Bra att säkerheten togs upp dett är något som vi preoriterar i husvagnsklubbarna avståndenmellan vagnarna där har jag varit i luven på många camping ägare under åren dett är bara enrekomendation får man höra tyvär är dett så likaså el kablar kabel arian och skicket på kablarna där har camparna lika stort ansvar men dett hör man inget klagomålpå jag har haft förmånen att vara campingvärd några gånger när man påpekat det för campare då ärman en bråkstake icmparnas ögon jag har varit på många kurser hos råddningstjänsten oel säkerhetsverket och diskuterat de sakerna dett hade väl varit något att anmärka på mendett berör ju camparen skålv och dett är inte lika intresant jag kommer ihåg vilket ngy dett blev när gasolen skulle kollas vid besikningen dett kostade ju några kronor extra.

2006-10-06 kl 14:51

Hej BeRo!
Ställer helt upp på Dina synpunkter. Självklart skall husvagnsägaren ha ordning på sin utrustning. Man ser alltför ofta elkabeln från stolpen kopplad till en motorvärmarsladd in till husvagnen. Det bör vara en direktsladd utan mellanliggande kontakter.Men framförallt en kabel (hela vägen från stolpe till vagn) av rätt dimension.
"Kabeln är så varm så jag kan knappt ta i den med bara händerna" detta fick jag höra nu i augusti på Hafstensunds Camping. Man blir rädd!!!
Betr. placering av vagnen på Din campingruta hade Ängelholms Camping en bra sak. Vagnen skulle backas in och placeras MED HÖGER HJUL PÅ EN RÖDMARKERAD PLATTA. Placeringen på tomten blev på detta sätt korrekt.

2006-10-08 kl 23:16

Hej Alex tack för dett många är livrädda för gasolen som ärmycket säkrare än en undermålig elsladd, jag såg et skräck exempel i somras en campare som kom inn på en camping med en
1-5 kvadrats plast kabel och kopplade till stolpen ogh desutom drog ut kaffe bryggare och elekrisk ugn på ett bord i fri luften utanför vagnen och stod där och lagade mat med motiveringen att han inte vågade använda gasolen tänkomm där hade kommit en regnskur vad hade då hänt
ingen ansvarig på capingen reagerade på dett dumma tilltaget men jag såg till att han kom däifrån jag fick säkert en ovän för livet på grund av dett men dett tar jag järna bara jag slipper sådana på campare
mvh BeRo

2006-10-14 kl 13:07

När vi campar och upptäcker någon brist (eller något vi tycker är särskilt bra) talar vi alltid om det för ansvariga på campingen. Gör man det på ett vänligt sätt blir det NÄSTAN alltid väl emottaget. Eftersom min man är handikappad är det ofta sådana synpunkter vi framför, t.ex på ett ställe satt spegeln på handikapptoaletten i rullstolshöjd. En handikappad behöver inte sitta i rullstol, vilket är en seglivad fördom. Detta fel avhjälptes lätt genom att ytterligare en spegel sattes ovanför den låga. Undrar hur många som retat sig på detta utan att säga till. I stort sett tycker vi nog att campingarna motsvarar i sina stjärnor. Den viktigaste stjärnan är dock personalens bemötande, hur märks den i katalogen???

2006-10-14 kl 14:47

Hej Nellie!
Det var ett bra inlägg du hade. Jag tycker dina åsikter stämmer mycket väl med mina. Man ska säga till på ett vänligt sätt och då bemöts man oftast på ett bra sätt också. Jag talar av egen erfarenhet eftersom jag och min fru har en svårt handikappad dotter.

2007-01-15 kl 21:53

Hej BeRo!

Varken gasol eller el är att leka med, men när det gäller el är de flesta säkerhetsproblem lösta med jordfelsbrytare. Det borde vara ett ovilkorligt krav att det skall finnas på varje campingplats. Läckande gasol fångas förhoppningsvis upp i besiktningen.

2007-01-15 kl 22:55

Ja galaxy vist är jordfelsbrytare bra men dett löser inte alla problem jag var med omi sommras att jordfelsbrytaren utlöste dett var fyra uttag i stolpen en jord felsbrytare således blev alla fyra utan el den som orsakade dett hade även brytare i vagnen
men för klen kabel så den blev för varm så den smälte fast i stolpen med rätt kabel aria så hade dett inte hänt beträffande gasoltesten så är den av noll och inget värde vagnen besiktigars bara vart annat åe och hår fins vagnar som står på campingar i årvis utan att besiktigas dett borde vara förbjudet att ställa envagn på camping utan att besiktiga gasolen dett jobbar vi för i husvagns klubbarna men tyvär utan gehör från myndigheterna
mvh BeRo

2007-01-16 kl 14:09

Tack för ett sakligt, välgenomtänkt och välskrivet inlägg. Vad härligt att läsa ett inlägg (ett mycket viktigt sådant) med därtill hörande svar som är befriat från ett arrogant tonläge som jag läst i en del andra inlägg.
Nåväl, nu till sakfrågan. Vi är som vi sagt på vår sida, nya på det här med husvagnscamping men har å andra sidan varit båtmänniskor i många år och har alltså erfarenheter av "campinglivet till sjöss" som i och för sig har en lite annorlunda karaktär men likheten mellan båtliv och camping är ändå ganska stor. Dock upplever vi att standarden "i regel" är högre på campingplatser än i gästhamnar. Det var ett viktigt argument när vi bestämde oss för att köpa husvagn.
Jag håller med GT om och undrar vad SCR är för organisation som inte lyssnar på sina kunder? Det finns väl idag ingen seriös organisation/företag som bedriver verksamhet mot "konsumenter" som inte lyssnar. Du ger själv exempel på hotellbranchen. Det borde vara en självklarhet, man vill väl i alla fall att vi skall komma tillbaka och framförallt kanske att vi t.ex. i detta forum rekommenderar de platser man varit på, det är ju i alla fall vi som är deras levebröd.
Ditt förslag om en enhetlig bedömningsgrund som t.ex. ADACs känns viktig samt att vi vid ev. missförhållanden på plats påpekar detta för campingvärdarna, och då inte som "bråkstakar" utan "snällt och vänligt", det brukar ha mycket större effekt då.

CC 68393

På återhörande.
Lasse

• 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206