High Chaparral: Camping på västernvis

Publicerad: 2018-07-05   Uppdaterad: 2023-04-18

Aldrig har man väl sett så många cowboyhattar eller barn med leksakspistoler som på High Chaparrals Camping. Denna sommarcamping är starkt förknippad med temaparken med samma namn.

High Chaparral: Camping på västernvis
Mitt ute i den småländska skogen ligger campingen, vid ett vattendrag och omgiven av grönska.

Läge – 3

Mitt i den småländska skogen, i Kulltorp ett par mil nordväst om Värnamo, hittar du High Chaparral. Det vilda västernklingande namnet är alltså detsamma för både temaparken och familjecampingen.

När du bor på campingen har du nära till nöjesparken och restauranger. Liten badsjö inne på campingen och pool och vattenrutschbana i parken.

Service – 2

Vid vårt besök mitt under högsäsong i juli, var upplevelsen att personalen var ung och oerfaren, men vänlig. Det finns en affär med dagligvaror, färskt bröd på morgonen och tidningar. Även en bar/servering  med enklare tilltugg. Utanför temaparken finns en restaurang och pizzeria. 

Städpersonal syntes hela tiden gå runt och det plockades papper och fylldes på papper.

Affären är öppen från 8.30 – 22.00.

Långa köer till toaletterna på morgonen.

High Chaparral: Camping på västernvis
Enkel reception där besökarna står utomhus.

Standard – 2

Den här anläggningen är en ren sommarcamping, som öppnar i slutet av maj och stänger i mitten av augusti. Så det är väl okej att det inte finns någon uppvärmning i servicehusen och att man får diska under tak utomhus. Det finns inga sittmöjligheter för tältare.

Underhållet på de båda servicehusen lämnade mycket övrigt att önska. Men man kan säga att här finns den basala service som campare kan vänta sig. I duscharna gäller duschpoletter som köps för fem kronor i affären och som räcker hela sex minuter. Tömningsplats för fasta tankar.

Tillgänglighet – 3

Hela campingen består av stora gräsytor och en massa asfalterade slingor att köra på. Det är inga svårigheter att ta sig in på platserna och det är heller inte svårt att ta sig fram med rullstolar eller barnvagnar. Naturen är nära för hundägare.

Det finns en bra handikapptoalett med dusch i det servicehus som ligger strax efter receptionen. Skötrummen är spartanska, en träbänk utgör skötbord.

High Chaparral: Camping på västernvis
Tipis och gungbrädor var enda lekredskapen. Till höger: Kök och disk i det fria vid det ena servicehuset.

Allmänt – 2

Det bästa med den här campingen är att den ligger granne med temaparken, och att det finns en badsjö med sandstrand mitt på anläggningen. En annan trevlig sak är underhållningen på terrassen utanför butiken/serveringen så gott som varje kväll.

Förutom badsjön, en tom tipi och tre gungbrädor, så finns ingenting för barnen, och de är många här på sommaren. Jag pratade med några barnfamiljer som alla tyckte det var besynnerligt med en camping utan lekplats.

Priset är rejält tilltaget i förhållande till den campingstandard man erbjuder, för man kan väl knappast räkna med att pubunderhållningen kommer alla barnfamiljer tillgodo.

High Chaparral: Camping på västernvis

HIGH CHAPARRAL CAMPING

F22 High Chaparral Camping
High Chaparral
330 31 Kulltorp

Tel: 0370-827 00
Hemsidawww.highchaparral.se
E-post: camping@bhc.nu

Öppet: 26/5 – 2/9
Pris: 350 kronor inklusive el (2017), 5 kronor för en dusch

GPS: 57˚ 15′ 28.16” N  
13˚ 49′ 55.92” E

High Chaparral: Camping på västernvis
(Skalan är 1-5 och 2 utgör godkänt men inte mer. Maxpoäng är 25.)
Rulla till toppen