Hur mycket är ni beredda att betala för en natt på camping? / av LAEN

Hur mycket är ni beredda att betala för en natt på camping?
2013-11-12 kl 21:05

Appropå artikeln om Gustavsviks utbyggnad.
Priset för en natt är idag 410 kr under högsäsong. Badet kostar 90 kr per vuxen, 40 kr för barn. Ett dygn på campingen inklusive bad för en familj blir 670 kr. Vill man ta en runda på äventyrsgolfen så är det ytterligare 200 kr.
Redan att betala 410 kr för att campa tycker jag är för mycket, oavsett standarden på campingen. Upp till 250 kr inkl el kan jag sträcka mig till om campingen är fräsch och har ett bra läge. Hur mycket är ni beredda att betala?

2013-11-12 kl 21:16

Jag håller med, det är för dyrt. Men det är många campingar som har för höga priser, vi behöver bara en plats med el vi campar för att komma bort och njuta av lugn och ro. Ett pris på 200-250 kr per dygn är max tycker jag.

2013-11-12 kl 21:32

Bojkottar campingar i största allmänhet.

När vi är på tur så utnyttjas camping endast för att ladda batterierna.

I somras när vi va ute i 3 veckor så blev det camping 3 nätter totalt för laddning av batterier delat på 2 tillfällen i övrigt blev det fricamping.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-11-12 kl 21:33

Ang priser så är 250:-/natt inkl el max för oss.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-11-13 kl 07:23

För mig eller oss så är det uteslutet att betala 450 Skr för en natt ! Jag säger som ni andra att max 250 Skr för att ladda batteri och tömma toa och ducha :) Men för det mesta blir det ställplatser eller "skogen"

2013-11-13 kl 10:16

Det var "svettigt" med totalt närmare 700 kr/natt.
Ansluter oss till max ca 250 kr -gruppen!

2013-11-13 kl 10:41

Ett bra sätt att få lite billigare är att ha solceller, då behövs inte campingens el.

2013-11-13 kl 12:35

Vill bara tillägga här att det kostar 410 kr/natt (under högsäsong) men då INGÅR utomhusbadet och motionsbadet inne. Vill man däremot gå in till upplevelsebadet/äventyrsbadet (vilket våra barn får göra en gång under vår veckovistelse där) tillkommer en kostnad som LAEN skriver. Har varit på campingar som tar runt 300 kr/dygn och sen kostar det extra att gå in på ett eventuellt närliggande bad. Och är man som vi 2 vuxna och 2 barn så blir det dyrare. Summa summarum så tycker vi att det är väldigt prisvärt att vara på Gustavsvik då vi tycker om att bada ute i finvädret :) Sen att det är en väldigt trevlig och familjevänlig camping i övrigt gör ju inte saken sämre! Har man inga barn väljer man kanske en annan camping.....

Susanne
2013-11-13 kl 15:31

250:- är OK för min del inkl El. Man kan se kostnaden för uppställningsplatsen som en del. Om det sedan ingår en massa saker som vi inte vill ha på en camping med högre pris avstår vi från denna camping. Det beror helt och hållet på var I livet man befinner sig. Åker man med barn i åldrar upp till 13-14 år kan det mycket väl vara värt ett betydligt högre pris om det ingår bad i pool och andra barnaktiviteter.

2013-11-13 kl 15:50

Håller med om att 250kr räcker. Man håller ju ändå med bostaden själv! För 410kr/natt kan man ju hyra en mindre stuga på många ställen!

2013-11-13 kl 16:00

För en 80kvm gräsplätt är 100kr redan dyrt, men om det tillkommer andra egenskaper, erbjudanden som familjen tycker om och de vill uppleva så är det bara att betala vad det nu än kostar, eller avstå besök.
Vill man ha ett campingliv med massa upplevelser på campingen och intill så stannar man så länge tills man fått det man vill ha ut.
Ett rikt liv består ibland endast utav upplevelser.

2013-11-13 kl 18:09

Alltid samma tugg om priser hit o dit. Det kan ju inte va för dyrt för då vore det inte fullbelagt på campingplatserna. Säg inte att det inte finns alternativ för det finns det , fricampa som så många skriver så gott om.

2013-11-14 kl 07:44

Har betalat uppemot 400 på nån camping men tycker egentligen gränsen går vid 250, ca...
Bor helst på enklare campingar utan en massa utbud men ibland hamnar man ju ändå på de senare nämnda.... Som ofta är de dyrare....

2013-11-14 kl 07:45

Som lalle skriver.
Det finns inte dyrt eller billigt. Bara mycket eller lite pengar. Och det gäller allt. Sedan kan det ju vara olika prisvärt för olika personer och familjesammansättningar. Vi tillhör väl dom dom håller oss på den lägre skalan för det passar både vårt behov och kassa men skulle läget och platsen vara viktig så hade vi också varit beredda på att betala lite mer upp till en viss gräns när vi inte tycket upplevelsen är värd priset..

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2013-11-14 kl 08:33

Carl Axel Vevaxel skrev:
Ett bra sätt att få lite billigare är att ha solceller, då behövs inte campingens el.

Men hur många el-nätter på camping får man för kostnaden för solcellerna?

Kan köpa det här med solceller om man fricampar mycket. Men ha det för att slippa el på camping känns lite "over kill".

Jag hoppar med i gruppen där 250 kr är max.
Under våra 4 veckor på resande fot i sommar vill jag minnas att vi betalade 270 kr som mest och det var i Danmark.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2013-11-14 kl 12:53

Jodå visst är det så som många skriver att det är ju upp till var och en att tycka vad som är dyrt, prisvärt eller acceptabelt. Stod för några sommrar sedan i San Remo på deras s.k. Guldplatser med utsikt rakt över medelhavet.Kom i slutet på juni men 1.a Juli blev det högsäsong med pris runt 50 euro. Då drog vi :) m.a.o då var utsikten inte värd pengarna längre :)Samma med elen, fick välja mellan 3 eller 6 A säkring. På många ställen i Tyskland betalar man el efter förbrukning och läser mätaren med en decimal ! Har ni tänkt på att tyskar också har bränsle pris med 3 decimaler varav den sista alltid en 9.a :)

2013-11-14 kl 19:49

Det är väl knappast lönt att skaffa solceller för att slippa stå på elplats (om man inte ligger ute väldigt många nätter på camping per år). Däremot har man ofta friare val av plats och ofta trevligare platser utan elstolpe. Plus alla de gånger man kommer till en camping och det är fullt på alla elplatser är det skönt att kunna säga - Jag behöver ingen -

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2013-11-14 kl 22:15

Kostnaden påverkas ju positivt för mig om jag har min egen el och min valfrihet ökar. Men fortfarande så tycker jag att priset för en natt på camping i många fall är för högt i förhållande till den service vi utnyttjar, dvs inte prisvärt. Tendensen är ju också att allt fler campingplatser erbjuder allt mer kringaktiviteter och kallar sig resort vilket inte passar oss. Campingen är för oss ett ställe att bo på, oftast så gör vi saker utanför campingen på dagarna. Cykelturer, besöker städer, fikar, badar i en sjö eller i havet eller kanske besöker ett museum.

2013-11-14 kl 23:32

LAEN skrev:
Kostnaden påverkas ju positivt för mig om jag har min egen el och min valfrihet ökar. Men fortfarande så tycker jag att priset för en natt på camping i många fall är för högt i förhållande till den service vi utnyttjar, dvs inte prisvärt. Tendensen är ju också att allt fler campingplatser erbjuder allt mer kringaktiviteter och kallar sig resort vilket inte passar oss. Campingen är för oss ett ställe att bo på, oftast så gör vi saker utanför campingen på dagarna. Cykelturer, besöker städer, fikar, badar i en sjö eller i havet eller kanske besöker ett museum.

Och som företag försöker man göra allt man kan för att få dig och barnfamiljerna stanna kvar på campingen och spendera sina slantar där.

2013-11-15 kl 19:05

Det låter väldigt dyrt i våra ögon, och vi hade valt bort en sådan,
pga priset då vi tycker att det är åt h-e för högt för vår ekonomi vad gäller campa... vi nöjer oss med vanlig stolpe, gärna med tariff.... Vi betalar gärna för det vi förbrukar på platsen och ser att om det är för dyrt så avstår vi... Det finns oftast flera alternativ...
men samtidigt... lite hårkluvet.... Vi är på jakt efter en campinganläggning som är till salu... Vi vill hålla en hög kvalitet motr våra gäster... (Vår är det inte så noga med då vi ju kan bo i husvagn eller förrådsutrymmen under tiden...) vi vill ju att just vår campinganläggning ska vara lockande... Nåväl, vi är inte där än, men svaret på påståendet i TS svar är JA, DET ÄR VÄLDIGT DYRT... Vill dom ha lyxkunder som ej kommer tillbaka så visst... Vi vill leverera med kvalitet och på ett sådant sätt få kunder att komma tillbaka...
ca 290:- är nog det optimala plus tariff som jag känner det nu.... men visst igen, vi har ingen campinganläggning än men vi har visioner

2013-11-16 kl 09:41

Ni som gnäller över dyra campingar måste vara väldigt ensamma om det. Ni åker omkring i bil och husvagn/husbil för en halv miljon och upp. Där spelar det ingen roll vad det kostar minsann. Ett exempel, Böda sand är en som ni kallar "dyr camping" men varje år är den fullbelagd. Folk är villiga och betala för lyx, så för min del så är jag villig och betala för om en camping har affär, restaurang, bar och fin strand. Jag är ingen höginkomsttagare bara en fattig Elektriker, men jag tar mej råd. Så sluta gnäll gubbtjyvar, det är frivilligt att åka vart man vill.

2013-11-16 kl 10:26

Bullen tar sig något otrevlig ton mot många som skrivit i tråden. Onödigt. Alla har ju rätt att ha sin åsikt, även du Bullen. Blanda inte ihop fordonkostnader och campingavgifter, för det var dyra campingavgifter som tråden avsåg.
Oss passar det fint att betala max 250:-.

2013-11-16 kl 10:56

Ibland kan faktiskt 150:- kännas dyrt, när man hamnar i ett surt mygghål utan utsikt, dåliga hygienutrymmen etc. På nästa ställe kan 300:- kännas som ett kap, när allt är tip-top och trevligt.

Solceller har jag inte främst av snålhet, utan som tidigare påpekats blir man oändligt mycket friare, även inne på en camping. Hur fullbelagt det än är, så finns det alltid plats om man inte behöver el. Dessutom ofta mycket trevligare än de inrutade elplatserna.

Annars kan jag nog instämma i att 250:- oftast känns lite som smärtgränsen för vad det är värt.

2013-11-16 kl 12:37

För oss som är 2 vuxna så vill vi ha el, varmvatten, rent å fräscht men vi söker ju efter campingar under 250 kr/natt. Dyrare campingar har ofta en massa faciliteter som jag kan förstå tilltalar större barnfamiljer där det inte alltid är lätt att få alla nöjda. I övrigt så hoppas jag att alla får det de betalar för!

2013-11-16 kl 12:56

Ja o frugan åker t.ex gärna till Eriksöre camping på Öland o den är ju inte gratis. Där finns ju ett stort utbud aktiviteter för barn, ungdomar o vuxna o priset är ju där efter. När man ser barnen leka o vara ute i det fria o få massor av kompisar kan vara värt varenda krona.Själv har jag inga småbarn längre de har växt ikapp mig. Jag pröjsar vad det kostar o hittar jag något jag är missnöjd med på plats så får de veta det direkt o jag talar även om när jag är nöjd.

2013-11-16 kl 23:34

chriper skrev:
Men hur många el-nätter på camping får man för kostnaden för solcellerna?

Kan köpa det här med solceller om man fricampar mycket. Men ha det för att slippa el på camping känns lite "over kill".

Fast med solceller behöver man inte ta in på camping alls. Man sparar alltså in hela campingavgiften på 250-450 kr/dygn.

Om man ändå campar på camping men utan elplats så sparar man ca 50 kr/dygn och gör man det 20 nätter per år så är ju solcellsanläggningen betald på 3-4 år beroende på hur stor solcell man köpt.

Står jag på camping så känns 250 kr som att det är ok. Men inte mer. Fast ställplatser eller enklare campingar för 50-150 kr fungerar lika bra det. Eller fricamping.

2013-11-17 kl 09:01

För egen del så håller jag med 250:- klubben
Jag har solceller så elplatserna kan de behålla de ggr jag åker in på en Camping.

2013-11-17 kl 09:30

Mycket av det som campingarna bygger för oss gäster för att ge oss en totalupplevelse, tilltalar inte oss två +50 campare. Vi har legat på några av de dyraste campingarna i sverige och oftast känt oss lurade när vi lämnat dem. Våra behov är endast vatten,dusch, latrin. Vi gillar inte heller dessa mastodontcampingar som nu växer fram och verkar bli allt mer populära.

Vi gillar mindre campingar med natursköna omgivningar och som ändå ligger rätt nära staden. Vi har på senare år fricampat allt mer. Det hela startade med att jag köpte ett billigt elverk och att jag laddade in fricampingar i gps:en från nätet. Detta har gett oss fina campingnätter utan att spendera en mindre förmögenhet på campingavgifter. Det man behöver se till att man har är bensin i elverket och vatten i tanken, sedan går det som en dans.

2013-11-17 kl 15:06

Frank skrev:
Mycket av det som campingarna bygger för oss gäster för att ge oss en totalupplevelse, tilltalar inte oss två +50 campare. Vi har legat på några av de dyraste campingarna i sverige och oftast känt oss lurade när vi lämnat dem. Våra behov är endast vatten,dusch, latrin. Vi gillar inte heller dessa mastodontcampingar som nu växer fram och verkar bli allt mer populära.

Vi gillar mindre campingar med natursköna omgivningar och som ändå ligger rätt nära staden. Vi har på senare år fricampat allt mer. Det hela startade med att jag köpte ett billigt elverk och att jag laddade in fricampingar i gps:en från nätet. Detta har gett oss fina campingnätter utan att spendera en mindre förmögenhet på campingavgifter. Det man behöver se till att man har är bensin i elverket och vatten i tanken, sedan går det som en dans.

Precis så försöker vi också leva (fast vi är 60+).

2013-11-17 kl 16:05

Alltså vad är problemet? Olika campingar riktar väl in sig på olika kundgrupper. Välj en billig camping om ni tycker det är för dyrt. Hur svårt kan det va? Skriva i forum och klaga och snyftar vad tjänar det till? Tror ni campingägarna sitter här och läser och tänker:
-Oj, nu är vi för dyra.Vi måste sänka campingavgiften.
Suck. Bara en massa gnäll.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206