Utfrysta på campingen / av Anonym 2089155901

Dölj första
Utfrysta på campingen
2014-05-02 kl 12:03

Vi är relativt nya campare. I år står vi på säsongsplats för första gången. Vi valde Älvkarleby Camping. Vi älskar platsen vi fått, campingen och naturen men inte grannarna!

Vår familj består av mig, maken och två grabbar 4 och 5 år gamla. När vi flyttade hit var grannarna trevliga och hjälpsamma. När vi byggde trall till förtältet ändrades allt.

Vi har ett pentatält som är 3,5 m djupt plus att vi har byggt golvet ytterligare 2 m ut för att ha sittplats ute. Vi har 6 meter från vår altan till grannens vagn. Det finns inga tomtränser så jag vet inte var vår slutar och deras börjar. Dom har ca 18 m tomt åt andra hållet och är aldrig på sin baksida (mot oss). Vi har ingen bil på vår plats heller.

Grannarna hejar inte längre, dom pratar skit om oss till andra säsongare som dom känt sen länge, dom har klagat till föreståndaren att vår altan är för stor men föreståndaren säger att vi inte gjort nåt fel, vi håller oss inom vår tomt och vi håller säkerhetsavstånd.

När vi grillar kommer granntanten ut och skriker att det röker in i deras vagn och att man inte får grilla bland vagnarna. Hon skriker på mina barn när dom cyklar förbi deras vagn och hon är här och plockar i våra saker som hon anser står fel.

Jag vill inte ha det så här. Jag är en lugn och trevlig person. Campinglivet är fantastisk men stämningen runt oss är riktigt illa.

Vad ska jag göra? Har vi gjort något fel? Vad säger ni andra campare?

^^ Första inlägget ^^
2014-05-02 kl 12:03

Vi är relativt nya campare. I år står vi på säsongsplats för första gången. Vi valde Älvkarleby Camping. Vi älskar platsen vi fått, campingen och naturen men inte grannarna!

Vår familj består av mig, maken och två grabbar 4 och 5 år gamla. När vi flyttade hit var grannarna trevliga och hjälpsamma. När vi byggde trall till förtältet ändrades allt.

Vi har ett pentatält som är 3,5 m djupt plus att vi har byggt golvet ytterligare 2 m ut för att ha sittplats ute. Vi har 6 meter från vår altan till grannens vagn. Det finns inga tomtränser så jag vet inte var vår slutar och deras börjar. Dom har ca 18 m tomt åt andra hållet och är aldrig på sin baksida (mot oss). Vi har ingen bil på vår plats heller.

Grannarna hejar inte längre, dom pratar skit om oss till andra säsongare som dom känt sen länge, dom har klagat till föreståndaren att vår altan är för stor men föreståndaren säger att vi inte gjort nåt fel, vi håller oss inom vår tomt och vi håller säkerhetsavstånd.

När vi grillar kommer granntanten ut och skriker att det röker in i deras vagn och att man inte får grilla bland vagnarna. Hon skriker på mina barn när dom cyklar förbi deras vagn och hon är här och plockar i våra saker som hon anser står fel.

Jag vill inte ha det så här. Jag är en lugn och trevlig person. Campinglivet är fantastisk men stämningen runt oss är riktigt illa.

Vad ska jag göra? Har vi gjort något fel? Vad säger ni andra campare?

2014-08-22 kl 19:19

Det är konstigt det där med vissa husbilsägare. Tror helt enkelt de har dåligt självförtroende. Åkte till motala och tittade på motormuseet. På hamnparkeringen är även ställplats om man vill sova en natt. Jag svängde in som vanligt och parkerade på två rutor som mitt lilla ekipage ryms på. Det stog några husbilar där och en ganska nära, de var utanför och blängde, tänkte att de var lite trötta eller så, sa ett glatt hej och fick en sur grymtning tillbaka och sedan vände de ryggen till så där provocerande. Jag parkerade ju bara där på allmänna parkeringen under tiden jag var på museet.
Samma åkte jag jag in på en annan parkering där det även var ställplats, den var lite trång så jag backade in på en ledig ställplats för att vända lite smidigt. Såg hur en kom farande ut ur en husbil som en raket och såg sur ut, jag vinkade glatt när jag körde iväg och han såg ut som ett åskmoln.

2014-08-23 kl 12:25

Det finns tyvärr några få av husbilsfolket som är riktiga rötägg, precis som vissa långliggare. De förstör samtidigt för andra i samma situation.
Har man köpt husbil är man förmer än andra tycks de tro?

Hyrde en stuga en gång i början på åttiotalet, skulle träffa uthyraren vid asfaltsvägen innan grusvägen.
Mötte en genomtrevlig gubbe med gummistövlar som artigt hälsade på våra 3 småbarn också. Jag trodde det var bonden i byn först.

Han presenterade sig och sa sitt namn: John Mattsson.
Gubben hade både byggbolag J-Mattson AB och ägde många fastigheter i Sthlm och var säkert god för att köpa alla Husbilar på vilken ställplats som helst. Fick sen reda på att han hade en gård i närheten.
Det var ingen skitstövel det!

2014-08-23 kl 13:40

Ja be husbilsnissen att dra till en ställplats ist HAHA

Skoja bara !

Men är det bara vi husvagnsdragare som fattat att vi ägnar oss åt samma intresse ?

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2014-08-23 kl 16:02

conny-555 skrev:

Men är det bara vi husvagnsdragare som fattat att vi ägnar oss åt samma intresse ?

Verkar så!

2014-08-23 kl 16:04

Så är det ju ofta. Det finns dom som behöver visa att dom har råd och dom som inte behöver.
Gissar på att de flesta med husbil är bra men man ser bara de som inte är det för de andra märks ju inte.

2014-08-23 kl 17:47

Tycker mig märka ett visst storebrorskomplex bland husvagnsåkarna gentemot husbilsåkarna i den här tråden. Ser ingen anledning att försöka skapa en konflikt mellan olika kategorier, oavsett vilket fordon de har eller hur de använder det.
Efter 15 år med husvagn och 7 år med husbil så ser jag skillnader i användningssätt. Med husvagnen campade vi, med husbilen reser vi. Men i grunden handlar det om samma sak, att se och uppleva.

LAEN
2014-08-23 kl 18:15

LAEN skrev:
Tycker mig märka ett visst storebrorskomplex bland husvagnsåkarna gentemot husbilsåkarna i den här tråden.

Nä, där har du missuppfattat det. Det är precis tvärtom. Det verkar bo en massa "Småpoliser" i husbil har jag förstått. Låt dom som äger ställplatsen sköta ordningen i stället för ni i husbil.

2014-08-23 kl 19:01

Det är ju det som är finessen med ställplatsen, ingen reception ingen som "sköter ordningen". Vi måste tillsammans se till att det fungerar genom att visa hänsyn.
Varför känner så många husvagnsåkare sig provocerade av husbilsåkarna?

LAEN
2014-08-23 kl 21:31

Kan det vara bl a för att vi oftast inte får komma in på ställplats!

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2014-08-23 kl 22:47

Är det så att Husvagnar plus bil är for skrymmande som vi husvagnar inte är välkomna på ställplats. Eller är det något annat som sticker i ögonen.

2014-08-27 kl 08:02

Har det här inte dragit lite väl OT nu. Tråden handlar inte om dispyter mellan olika typer av camingfordon.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1687 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 747 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206