• 13 svar
220nm
2009-03-05 kl 14:48

Hej en fråga, jag har på min bil vridmoment 220nm så jag undrar ni alla erfarna husvagnsdragare ska det vara något problem,att dra släp med totalvikt på 1350Kg

2009-03-05 kl 16:29

Problem och problem...1350kg..är ganska mycket,kanske märks inte på planväg,men i kuperat är lite anorlunda,men du får ju prova dig fram,funkar inte så....annars låter 220 som bra vrid, men i mina ögon är jag mest minstänksam på den lila volymen bara 1,4lit...men jag kan ju ha fel också.

2009-03-05 kl 17:09

Ja det är liten volym men det är vws nyare motor med dubbla kompressorer både turbo och remkompressor som blir 140hk och 220nm.
Sören

2009-03-05 kl 17:18

Det låter bra...men hur är det med andningen?När jag drog min vagn med XM 2lit bensin turbo och dom i Köping(ferita)satte på 2,5" sport system,så förvandlades bilen till nåt otroligt bra.Innan var han sisåder..men du kanske inte får göra såna byte.Men som sagt..du får ju prova.

2009-03-06 kl 14:01

Visst har vridmomentet stor betydelse men ännu viktigare är vid vilket varvtal du har max vridmoment. Har du 220 newton vid 4.650 varv, som jag hade på min förra bil så är du inte så mycket hjälpt av det. Hur ofta har man det varvtalet vid husvagnsdragning?En diesel eller turbobil får ofta max vridmoment på varvtal runt 2.000 varv/min vilket är det varvtal men kanske ligger som mest på.
Jag tror nu inte att du kommer att få allt för stora problem eftersom du har både kompressor och turbo. Men kolla vid vilket varvtal du har vridet.
Själv hade jag 195 newton vid 4.650 varv och en husvagn på 1.500 kg i mitt tidigare vagntåg.Inte kul kan jag säga. Numera drar jag med diesel och 400 newton vid 2.000 varv och en vagn på 1.600 kg. En vesentlig skillnad.

2009-03-06 kl 16:27

Vridet på din Golf verkar mycket bra. Jämför bara med tex en Volvo V70 utan turbo, 2,4 140hk. Enligt mätningar som BSR har gjort uppger man 210Nm som maxvärde i originalutförande. Då ligger varvtalet någonstans kring 4000r/min.
Men som sagts tidigare, det viktigaste är vridet på lite lägre varvtal. Jämför ca 180Nm för Volvon vid 2500r/min, skulle tro att det kan gälla för en hastighet på någonstans mellan 100-110 km/h på femmans växel i det fallet. För Golf 1,4 TSI redovisar men ca 230 Nm vid samma varvtal. Ett mycket bra vrid jämförelsevis alltså, du behöver nog inte vara orolig för den lilla motorvolymen i detta fall.... å andra sidan, den lilla volvoturbon 2,5T ska då ge ca 330Nm.
1,4 TSi-motorn verkar faktiskt vara ett under av vrid över ett brett register, Den klår tom dieseln Skoda Oktavia 2.0TDI vid låga 1500 r/min. Jämför Skodans ca 200Nm och Golfens dryga 210Nm enligt BSR:s mätningar. Du ska INTE behöva tveka på motorvalet....

2009-03-06 kl 20:33

Tackar för inläggen jag har nog läst någonstans att vridmomentet skall vara någonstans efter 2000varv som du skrev skogsmulle. Jag kan nu sova lungt!!!

2009-03-07 kl 00:49

Hej, jag har dragit en hobby 560 med tjänstevikten 1380 kg bredd 2,5m.
Jag drog med en Ford Focus 1,6 115 hk och 150nm, bilen är rätt lågt växlad ungefär som volvo V50 det är ju samma konstruktionsdelar i dessa två bilar.
Bränsleförbrukningen vid 80km *** 1liter milen på mina 160 mils körning.
Bilen drar bra hela tiden men man får växla ned i kraftiga motlut, annars kör jag på farthållaren om vägen är någorlunda plan.
Självklart är en stor motorvolym bättre men då får man också en hög bränsleförbrukning på köpet.
Nu drar jag släp och husvagn med en Astra 1,3 turbodisel på 90 hk, brukar dra ca 0,75 med vagn, men utan vagn och landsvägskörning blandat 70,80,90, 100,110 väg så drar den 0,44/mil vid normal körning på farthållaren. kan nämnas att årsskatten är 2800kr på den bilen.
Enda nackdelen är att motorn skall vara varm innan det blir bra ork i den. efter ca 5 minuters körning ungefär, tänk på det om ni skall provköra en bil med liten diesel och lågt co utsläpp.Developed by Fiat-GM Powertrain, the 1248 cm3 four-valve power unit
with a compression ratio of 18:1 features cutting-edge diesel
technology. the new engines turbocharger features variable
geometry, enabling maximum torque of 200 Nm at 1750 to 2500 rpm. Peak
power of 66 kW/90 hp is delivered at 4000 rpm. The very compact 1.3
CDTI (length/width/height: 460/500/650 mm) is the smallest common-rail
turbo-diesel engine in the world.

2009-03-16 kl 17:20

Nu har jag dragit hem vagnen en Polar 560 CTH,fart drygt 80 km,Jag fick en förbrukning på 0,82l/mil och bilen drar faktiskt mindre när man kör på 6:anBilen är 6 växlad manuell me 1,3 l diesel på 90 hk.

2009-03-16 kl 19:44

En nyfiken fråga hur mycket släpvagnsvikt får du dra med din Astra??
Vänta det såg jag på en annan sajt med dragvikt.

2009-03-16 kl 21:52

Grattis till din nya Kabe, känns skönt med riktig golvvärme och vv-beredare. samt ett gott andrahandsvärde.Med 1,3 dieseln får man hänga på 1300 kg på kroken både med B och BE kort, lite unikt.Vill man dra mer kan man skaffa en 1,9 diesel den får dra 1400 kg, men då tappar man ju miljövalet förstås.Årsskatten på 1,3 dieseln är ca: 2800kr. det brukar ju vara medaljens baksida med lite större dieselbilar.

2009-05-11 kl 23:00

Hej
Det går säkert utmärkt att köra med en sådan maskin. När du väl rullar räcker nog det momentet ganska bra. En liten turboladdad maskin kan vara klen just i start ögonblicket innan turbon laddar. Där har slagvolymen fortfarande betydelse.

2009-05-16 kl 23:06

Hej, Staffan2.
Du har helt rätt, bilen är kraftlös i starten, en ovan förare får motorstopp, men när man lärt sig motorns egenskaper går det bra, sedan kan man med fördel rulla på femman i landsvägsfart, det ger ca: 2000 rpm och maximalt vridmoment.
Den här motorn är nog bäst för den som har tunn plånbok eller är miljömedveten, själv skulle jag valt en 1,9 l motor om plånbokens tjocklek varit lite bättre.
1,3 har ju låg skatt, 2800:- mot 4600 för 1,9, sedan ligger förbrukningen på låga 0,44 mot 0,55 för 1,9, det känns faktiskt när man kör 4-5000 mil per år, sedan behöver jag inte fundera över om man väljer en längre väg eller inte, kanske en avstickare till en kompis eller en liten utflykt på vägen, bränslepriset är ju försumbart med den lilla motorn.
En resa till spaninen, Torrevieja ca: 330 mil skulle kosta ca: 330*11kr*0,40 vilket blir 1452kr i bränslekostnad enkel resa utan husvagn, vid så långa körsträckor kryper faktiskt förbrukningen ned under 0,4l/mil vid laglig fart, så den som tänker lite ekonomi bör nog välja bilar i mellan/småbilsklassen, då kan man för den mindre rörliga kostnaden istället unna sig en ny eller nästan ny bil för samma pengar som en äldre storbil.

  • 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206