Är det totalvikt på bil och släp man + ihop? / av kanglou

• 10 svar
Är det totalvikt på bil och släp man + ihop?
2018-08-07 kl 21:22

Hej, jag har idag bara B kort som jag tog 1996-06-06 dvs innan dom nya reglerna. Måste jag ta utökad behörighet?
Tjänstevikt på husvagnen: tjänste vikt 1270 totalvikt 1600
Volvo V70 tjänstevikt 1690 totalvikt 2310 volvon får max dra 1800.
Dvs totalvikten blir 3910 och vad jag förstår så får jag dra max totalvikt på 3500 kg på bara b körkort. Jag antar att jag måste utöka b körkortet men vill bara få det bekräftat av er som kan detta.

2018-08-08 kl 00:39

Så här:

För B, B96, BE gäller alltid att bilens totalvikt får ej överstiga 3500kg.

För B: Bilens totalvikt + släpets totalvikt får ej överstiga 3500kg.

För B96: Bilens totalvikt + släpets totalvikt för ej överstiga 4250kg.

För BE: Släpets totalvikt får ej överstiga 3500kg.

I samtliga fall gäller att släpets bruttovikt ej får överstiga bilens maximala tillåtna släpvagnsvikt.

Sedan, som jag brukar tipsa om: Transportstyrelsen har på sin hemsida en släpvagnskalkylator där du knappar in bilens regnummer och släpets regnummer, så ser du direkt vilka begränsningar du eventuellt har med just den kombinationen med olika körkortsbehörigheter.

2018-08-08 kl 05:13

Tack för svaret, jag hittade den efter mitt inlägg och ja det blev väldigt mycket rött på släpet testade lite olika bilar. Så det är bara att boka ett körprov så klarar man sig.

2018-08-08 kl 08:28

Nu finns både B96 och B98. B98 innebär att du bara får dra tyngre släp med automatväxlad bil (men får köra allt annat med manuell låda).
Bara så du vet vad du ska välja.

2018-08-08 kl 09:17

Förlåt mig apersson850 men jag har aldrig hört talas om B98! Betyder inte att du har fel!
Kontrollerade via google men fann inget.
Däremot denna:
https://www.transportstyrelsen.se/FileDownload.ashx?downloadId=14580

2018-08-08 kl 09:38

När B96 infördes var man tvungen att köra upp med manuellt växlad bil.
Sen tyckte någon att det inte var själva växlandet som var grejen, så det blev tillåtet (i Sverige) att köra upp för B96 med automatlåda, även om B-körkortet gällde för manuell låda.
Men på kontinenten skiljer man tydligen på de två, så därför har man bestämt sig för att göra likadant här, så det harmoniserar över landsgränserna.
Därför kräver B96 återigen att du kör upp med manuellt växlad bil. Kör du upp med automatlåda får du B98. Då får du köra med manuellt växlad bil (om du fick det innan) så länge sammanlagda totalvikterna är under 3500 kg, men måste ha automatlåda i spannet 3500-4250 kg.
Jag har inte sett någon som har och få som nämner B98 än. Men läser man på Trafikverkets sida om BE så står det fortfarande om de regler som ändrades 19 februari 2013, trots att sidan är uppdaterad 2018, så det är inte mycket bevänt med myndigheternas uppgifter på nätet.

Jag kan tänka mig att man valde B98 för att villkor B78 innebär B-kort med begränsning till just automatlåda.

2018-08-08 kl 11:11

Har heller aldrig hört talas om villkorskod 98, kan inte se att den skulle finnas med i listan på EU-harmoniserade koder heller (alla under 100 är EU-harmoniserade).

Dock så säger inte villkorskod 96 att det måste vara manuellväxlad bil, utan du kan köra körprov för B96 med automatväxlad bil, men får villkoret på automatväxlad bil.

Så, det bör bli villkor 78 och 96 om du har automat rakt igenom, och villkor 96.78 om du har automatvillkoret på enbart 96:an.

2018-08-08 kl 16:56

OK. Då var det kanske bara ett förslag att det skulle heta B98 då, som inte är genomfört? I så fall har jag missförstått. Det var kanske 96.78 som avsågs.

2018-08-08 kl 20:15

Ska inte svära på att det är så, men det är så jag tolkar det... I kombination med att villkorskod 98 inte verkar finnas.

2018-08-09 kl 09:42

OK. Jag kanske missförstod koden när jag läste om förfarandet.

Däremot är jag rätt säker på att själva uppkörningen gick/går till så här.

I första skedet var man tvungen att köra upp för B96 med manuellt växlad bil, om man har vanligt B-kort som gäller för manuell låda (inte har villkor 78, alltså).

I andra skedet blev det tillåtet att köra upp för B96 med automatlåda, även om man hade B-kort för manuell bil. Att man tog B96 med automatlåda påverkade inte det faktum att man fick köra med manuell låda.

I tredje skedet, som ska gälla nu, alltså, så får man köra upp för B96 med manuell eller automatlåda, vilket man vill. Men om man kör med automat, då får man inte köra med manuell låda vid de tillfällen då man har en sammanlagd totalvikt i spannet 3500-4250 kg. Så länge man kör med bara bilen, eller med lättare släp (antingen så sammanlagd totalvikt är under 3500 kg, eller om släpets totalvikt är under 750 kg), då får man köra med manuell låda.
Men det kan ju stämma att det villkoret då heter 96.78 istället för 98.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206