2014-02-20 kl 16:52
|
|
Skulle dra ut husvagnen från Husvagnsgaraget bakpå tomten med min Caddy, då med vanlig framhjulsdrift. |
2014-02-20 kl 17:43
|
|
Jag protesterar int mot att fyrhjulsdrift är att föredra,men jag håller inte med om den skrönan att det inte går att dra med framhjulsdrift,jag jag började med husvagn 1973 höll på till 2009, alltid med Saab är jag dum som inte förstod att det var fel bil på alla dessa år. |
2014-02-20 kl 18:03
|
|
Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift på en bil är "oftast" lika med en enhjulsdriven bil. |
|
2014-02-20 kl 18:41
|
|
Fyrhjulsdrift är säkert bra(bäst) när man drar husvagn men inte nödvändigt. 15 års husvagnsdragande med olika Saabar har fungerat alldeles utmärkt, även på en och annan vinterutflykt till Sälen. |
2014-02-20 kl 22:02
|
|
Då skulle det inte gå att dra husvagn med någon bil alla är ju framhjulsdrivna i dag en fyrhjulsdriven bil är klart trafik säkrare, men enbakhjulsdriven är tveksamt i så fall är bilfabrikerna idioter som har skrotat alla bakhjulsdrivna även dom sista bakot strävarna Bmv Merzedes har kapitulerat nu så nu blir et fler än bara lastbilar som hänger i backarna på vintern och blir omkörda Volvo o Saab med husvagn på kroken. |
2014-02-20 kl 23:15
|
|
nja det där med lastbilarna i backarna kan man i stort sätt säga för dåliga vinterdäck eller t.o.m inga vinterdäck alls. Kört 24m en hel del med 60t och aldrig haft problem |
|
2014-02-21 kl 09:01
|
|
Jag håller också 4-hjulsdrift högst, har haft 2 st RAV 4,or och det har varit ett helt odramatiskt transporterande med dessa. Bilen blir mera stabil och kränger i princip inget alls som det kan bli med ett tvåhjulsdrivet ekipage. |
2014-02-21 kl 10:02
|
|
Minns första resan med framhjulsdrift, det räckte med blött gräs o lite uppför så började ett av framhjulen slira. |
2014-02-21 kl 10:12
|
|
Man ska inte förbise orsaken till att de flesta bilar i dag är framhjulsdrivna: EKONOMI. Det är mycket billigare att bygga framhjulsdrivet och lyfta upp hela drivpaketet på löpande bandet. |
2014-02-21 kl 10:34
|
|
Där har du den största anledningen till att många går över till framhjulsdrift Det är betydligt billigare att tillverka. Stora dyra och motorstarka bilar är sällan framhjulsdrivna. Men det finns en del fördelar med framhjulsdrift. Olika hjälpsystem fungerar betydligt bättre med bakhjulsdrift då resultatet av dessa system med framhjulsdrift oftast blir att det bara rycker och sliter i ratten när systemena griper in. Framhjulsdrivna bilar har gummidamasker som slits och med tiden kan medföra kostsamma reparationer. Framhjulsdrivna bilar har sämre vändradie Det blir lägre tillverkningskostnader då man slipper bygga en drivlina med avancerad bakaxel. Det blir dyrare för kunden i längden då de ofta slits mer = Tillverkaren får sälja reservdelar. Det är något säkrare om man kör mycket lugnt och försiktigt jämfört med äldre bakhjulsdrivna bilar. |
2014-02-21 kl 11:14
|
|
Den största anledningen är körglädjen, vridstyvheten i karossen blir mycket bättre samt man slipper en massa system för att minska ryck och slag i ratten.. Bilarna är väldigt lika BMW i uppträdandet men inte fullt så hårt dämpade i chassisättningen, vilket gör bättre komfort.. |
2014-02-21 kl 14:25
|
|
Tråden har ju spårat ut en del redan så jag fortsätter. |
2014-02-21 kl 15:35
|
|
Jag skulle absolut kunna tänka mig en bakhjulsdriven bil om den har diffspärr eller diffbroms. |
2014-02-21 kl 15:58
|
|
Det är elektroniska system i dom bakhjulsdrivna som fungerar som både antispinn , antisladd och vad du vill... Ibland är dom nästan för effektiva, då får man koppla bort det ena tex antispinnen, så går det bättre... Signalerna i bilens datorbox går blixtsnabbt så den stryper bränsle, skickar signaler till resp broms och liknande.. Diffspärrar och diffbromsar är mera på den tunga sidan och jeepar... I Toyota Rav 4,an jobbade systemet helt utan att man märkte det, jag kunde forcera 40 cm oplogad RV 40 mitt i natten utan något som helst problem... Man märkte det bara lite på bränsleförbrukningen att den steg tack vare den höga snön... Samma system fast utan mellandifferentialer finns på moderna bakhjulsdrivna bilar. |
2014-02-21 kl 17:51
|
|
Lite info ang 4 hjulsdrift. |
2014-02-23 kl 09:04
|
|
Plåtramper i all ära... |
2014-02-23 kl 10:38
|
|
VAD ÄR FÖRDELEN MED bakhulsdrift nu efter T- forden. |
2014-02-23 kl 12:08
|
|
Om din Fiat hade haft som T-Forden (bakhjulsdrift) skulle den inte fastna så lätt på våta gräsmattor och dyl. |
2014-02-23 kl 12:25
|
|
"Jag kan inte begripa hur folk kan åka omkring i en italiensk paketbil" var ju en kommentar du hade på detta forum för ett par år sen. Kanhända om ytterligare ett par år och några fastkörningar inser du att tyngre baktunga bilar inte borde drivas fram. Hur många tyngre bilar är enbart framhjulsdrivna? Men Att 4-hjulsdrift är outstanding med Husvagn som tråden gäller är helt riktigt. |
2014-02-23 kl 14:35
|
|
Fyrhjulsdrift är bra att ta sig fram i snö och lera med. En bra fyrhjulsdrift stabiliserar i dåligt väglag men är inte trafiksäkrare anser jag. Anledningen är att när det väl planar på alla hjulen så åker du i diket utan förvarning, lika så kan du inte varken bromsa bättre eller svänga bättre med fyrhjulsdrift i tex halka. Oftast sämre då bilen är tyngre och tyngden stabiliserar bilen och gör att den inte planar lika lätt. Så rakt fram i dåligt före går det stadigare till gränsen är nådd. |
2014-02-23 kl 17:04
|
|
Jag har kört 4x4 i 15 år både med och utan husvagn och skulle aldrig byta till nåt annat. |
2014-02-23 kl 17:30
|
|
Fördelen kan till exempel vara att kunna starta efter stillastående i backe på grusväg. För många år sedan skulle vi lämna en campingplats (tror det var i Hofors-trakten). Det var en kort, oasfalterad backe från campingen till landsvägen. Framför oss stog en Saab 99 med gul Polar påhängd. När det var fritt att åka så stod Saaben och spann... Jag (hade då BMW), och andra med bakhjulsdrift, hade aldrig problem i den backen. Såg även Citroen stå och spinna i samma backe. Utan husvagn kom de framhjulsdrivna (inte många på den tiden) uppför samma backe. |
2014-02-23 kl 18:09
|
|
Jag förstår inte riktigt denna diskussion. Ska man rangordna så är fyrhjulsdrift bäst, bakhjulsdrift näst bäst och framhjulsdrift sämst när man ska dra husvagn. Att vi sedan har olika erfarenheter och exempel som vi vill framhålla ändrar inte på detta faktum. |
2014-02-23 kl 21:00
|
|
LEAN Att diskutera är bra, rätt var det är kanske man upptäcker något man inte tänkt på om man är hörsam. |
2014-02-23 kl 21:38
|
|
om man tar hänsyn till trafiksäkerheten och den prioriterar jag högst, så är framhjulsdrift att före dra,det är bara en bråkdel svenska bilparken som används i sådans förhållande som man inte klarar med framhjulsdrift, och för sådant fins hjäkpmedel att an vända när det behövs, |
2014-02-23 kl 22:04
|
|
Bero: det naturliga man gör när man kör lite för fort i ett backkrön eller i en kurva det är att släppa gasen. Då släpper bakvagnen och man måste vara en bra förare att häva den. Vid samma situation med en bakhjulsdriven så återfår bakvagnen sitt fäste och det blir lugnt och tryggt... |
2014-02-23 kl 22:10
|
|
Ågren, klart man ska få diskutera och framföra sina åsikter, det gör ju jag. Forumet är ju till för att man ska byta erfarenheter. |
2014-02-24 kl 10:23
|
|
Instämmer. Mitt inlägg var främst ett svar på bero som undrade om det var någon fördel med bakhjulsdrivet. (Bero blandar även in T-Forden. När det gäller att ta sig fram så var den enastående i lätt terräng eller lerig åker. Dagens fram- eller bakhjulsdrivna bilar skulle inte hänga med T-Forden.) |
2014-02-24 kl 14:04
|
|
Vilka roliga åsikter det vart. |
2014-02-24 kl 19:53
|
|
När det gäller fram eller bakhjulsdrift utan husvagn är jag faktiskt osäker på vad som är säkrast i dag. Tror inte det spelar så stor roll i dag om man har anti allt. Känns som om hur välbyggd och avstämd bilen är från början. Har åkt gaska mycket olika samt är instruktör på förarkurser i banracing där man åker sin egen bil och därmed kört allt från enklaste småbil till riktiga 4wd monster och givetvis de flesta "vanliga" Porschar som finns. Därmed blivit riktigt besviken på bilar som kostar miljonbelopp och blivit glatt överaskad av enkla billiga bilar som haft väghållning långt bättre än de borde. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.