Bästa dragbilen
2009-12-11 kl 14:21

[quote user="Dragoz Krokuz"]
Säg en egenskap... och Subaru är en av de bästa ;-)
[/quote]

Och ändå får de ändå ordentligt med spö av Mazda 6 enligt DCU.

2009-12-11 kl 15:24

Det finns ingen bil som är bäst på allt, det är efter tycke o smak.
Tycker du att din Subaru är kanon så var lycklig över det då.
Se test nedan i en av de största biltidningarna!!!!!!
VINNARE/KvalitetskänslaDen tyska trion är helt ohotad i toppen. Endast Volvo är i närheten av tyskarnas känsla. Fult plastkrom ger Cadillac sämre betyg än Saab, och Subarus karmlösa dörrar ger den tveksam dörrklang.
ROND 5 & 6STÄLLNING/Efter 6 ronderBMW och Mercedes behåller ledningen, och Audi fl åsar dem i nacken. Volvo är ensam på mittfältet, och resten av gänget halkar efter en aning. Men än är det långt till mål-linjen1. Audi96%2. BMW92%3. MB91%4. Volvo80%5. Saab70%6. Subaru67%7. Cadillac 66%
VINNARE/FörarergonomiBMW, Mercedes och Volvo är snudd på helt perfekta. Audi har bara en egentlig miss stolsvärmen är omständlig. Cadillac, Saab och Subaru är lite sämre ergonomiskt, men allt annat än dåliga.1. BMW97%1. MB97%1. Volvo97%4. Audi96%5. Cadillac88%5. Saab88%7. Subaru87%1. BMW81%1. MB81%3. Audi80%4. Volvo76%5. Saab69%6. Subaru68%7. Cadillac66%

2009-12-11 kl 18:46

Hej!
När nu ämnet bästa dragbilar kommit upp undrar jag om någon har erfarenhet av Toyota Auris 2,2 Diesel på 177 hkr.
Den bilen får enl. Transportstyrelsen dra hela 1550 kg med B-kort. Det är sant !!
Skulle vara kul att få reda på om någon dragit med den.
Hälsn.
Anders Faresjö
Kör Saab 9-3 med en Kabe Ametist efter.

2009-12-11 kl 21:13

Det stod inget om priset, så mitt förslag är en DKW
Audi Q7 med 4,2 liters Dieseln, power och vrid i överflöd

2009-12-11 kl 21:54

Hej!
Är en gammal ensam pensionärskärring, som inte kan låta bli att leva husvagnsliv trots
åldern. Drar med en Volvo Cross Country 1998, vilket fungerar jättebra. Har kört på
Norges och Lofotens smala och krokiga vägar utan problem.Önskar Dig samma
underbara upplevelser, som jag haft.
Leknes

2009-12-12 kl 12:11

-------------------------- Citat: Se test nedan i en av de största biltidningarna!!!!!! -------------------------- Jag har själv sett artiklar och "påstådda test" där journalister, onyanserat och omdömeslöst totalt sågat egenskaper hos vissa märken som samtidigt är de egenskaperna som är mest älskade bland ägarna och dessutom... har de allra bästa besiktningsresultat samt därtil ledande driftsekonomi. Vissa bilmärken har på ett märkligt sätt skrivits ner i i Svenska
(Europeiska?) teknikmagasin på ett helt orimligt sätt.
Lokalpatriotismen är ibland löjeväckande stark och omfattande även
bland journalister. Dragoz

2009-12-12 kl 17:51

Mycket diskussion om Subaru här. Talar man bästa dragbil menar iaf jag optimal säkerhet och stabilititet vid framförande av ett släp (husvagn). Här faller alltså Subarus modeller platt pga sin låga vikt. Sen må det bilmärket ha hur höga betyg som helst från bilprovningen eller enkäter med frågeformulär till bilägare från något institut.
Bästa dragbilen i personbilssamanhang är en modern trafiksäker 4x4 SUV i tungviksklassen. Ju högre vikt desto bättre. Möjligheten att hantera situationer som kan uppstå ökar. Alternativt hindrar situationer från att uppstå överhuvudtaget, tex wobbling.

2009-12-12 kl 18:47

Det börjar bli lite löjligt Dragoz???

2010-01-03 kl 12:06

har en passat 2,0TDI 4wd är den bästa bil jag haft dragit våra husvagnar

2010-01-05 kl 13:34

Jag har provat att dra min lätta vagn (1350 totalvikt) med en Land Rover Discovery3.Det är den bästa dragbil jag testat. Rejält tung 4hjulsdriven diesel bil med luftfjädring!
Min egen MB E-klass kombi är även den riktigt bra att dra med, men lite fler hästar hade inte skadat. Min kompis har en E280 4matic. Den går riktigt stadigt...
/Mats

2010-01-06 kl 14:49

Bilar jag minns som bra dragbilar jag haft:
VW Golf VR6 4motion (1500Kg dragvikt)
Audi 1.8t Quattro Avant (1500Kg dragvikt)
Kör nu VW Passat 1.8t Variant (1500Kg dragvikt), saknar 4-hjulsdriften! Styvare fjädrar och däck med lägre profil ger stabilitet!
Sneglar lite på Skoda Superb Combi (TSI och 4-hjulsdrift) (1600Kg dragvikt) eller en VW Tiguan TSI
Dieslar e väl eg bättre som dragbilar pga högre vridmoment, men kostar mer än jag kan spara in i förbrukningen.
6 cylindriga motorer ger fint mjukt drag vid låga varv, men en 4a med turbo och 150Hk/250Nm räcker bra för vagnar upp mot 1600kg
Drar helst med manuell låda pga bränsletörst på landsväg, (men vid rangering e en riktig automat smutt

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206