Bästa dragbilen
2009-08-13 kl 18:20

Hej!Tänkte göra en lite undersökning på följande:
Sitter och funderar på vilken ni som har husvagn skulle säga är den absolut bästa dragbilen.Man har ju hört att Volvo 900 serien ska vara bra.Men är den absolut bäst?Jag räknar med massa olika svar men tänkte det kunde vara lite kul att få veta.Jag har ingen husvagn ännu. Men har en bra (tror jag) dragbil en Audi A4 avant Quattro.Trevlig sommar!

2009-08-13 kl 20:42

Jag har en 945 med 116hk och den funkar väl men visst är den seg när vagnen är med den väger ca 1500 kilo ... En Audi med 4hjulsdrift är ingen dålig dragbil.. Vad har du för max dragvikt på den ?? Grabben har en A4 tdi på e-kort får man dra 1700

2009-08-13 kl 21:29

Har en Volvo V70 2,5T -99 193 hk går som tåget med 1500 kg vagn efter även i backarna , helt suverän som dragbil men saknar 4 hjulsdrift ibland .

2009-08-13 kl 22:13

När jag drog vagnen sist så hade jag XM bensin turbo ,i mitt tycke den bästa ,skulle jag dra idag så skulle den dras med en C6 också den bästa....alla andra bilar är det bara blaha..blaha

2009-08-14 kl 09:56

Prova saab 9-5 lätt trycksturbo ett enormt vridmoment när man verkligen behöver dett med automat växel är den oslagbar jag har haft fyra stycken som dragbilar. har funkat kanonbra det ända skulle kanske vara fyrhjulsdrift men med automat och antispinn så käns inte behovet så väldigt anjeläget desutom så får den dra 1800 kg.

2009-08-14 kl 10:19

Jag säger Kia Sorento med 2,5 diesel, gärna aut ! Idag med 170 hk 390 nm vid 2000 varv. Stabildragare med E-kort 3500 kg. Med 4 hjuls drift där du som förare väljer när du vill ha den. Med ett vred på instrumentpanelen kan välja du hög eller låg växel! Kian har blivit vald som bästa dragare i england några gånger. Den klara upp över 100 kg kultryck Den finns även i denna tidnings listors tester!

2009-08-14 kl 10:52

Håller med till 100%, jag har bensinvarianten med 3,5 l V-6 245 kusar och automat.. Drar vid 80 km/h ca 1,1 per mil. Jag har haft både S-80 och V-70 som dragbilar men Sorenton är outstanding som dragbil.

2009-08-14 kl 20:20

Var ju lite blandade kommentarer!
Min Audi får dra 1800 på E-kort. O 1320 på B-kort.

2009-08-14 kl 21:21

Hej!
Hade en Volvo 940 turbo som dragbil för vår husvagn KABE AMETIST 1550kg något seg.
Har i dag en Volvo S80 2,4 T den är aldrig seg dragvillig snittförbrukning 13 L 100 km vid en fart av 85-90 km/h. Den är inte törstigare än 940 var.
Ran rekomenderas som dragbil,
SXS 282 Göran Andersson

2009-08-16 kl 00:32

Oj viken svår fråga...
man kanske skulle delain bilara i olika prisklasser och vart/var man tängt campa, trånga små eller stora campingar längs riksvägarna.
Vi drar med en Volvo V70 -08 diesel på ca 200hk och den drar med lätthet en vagn på 1500kg, Men jag skulle ju vilja ha en AWD/4x4 att dra med då en våt gräsmatta kan ställa till det en del.
Sen om man inte bryr sig om bränsle mängd, sort eller stolek på bil så skulle ja dra med en nyare Cherolet (van) Express eller Suburban. (Kollar just på sådana bilar nu inför firmabils byte)

2009-08-17 kl 17:36

Ja, ska det vara den bästa dragbilen går ju alla tvåhjulsdrivna bilar bort direkt. För att vara bäst måste den ha tre saker: 1. 4WD 2. Bra vridmoment och 3. Bra dragvikt. Har inte läst på så mycket men Subaru Legacy lär vara en mycket potent dragbil som uppfyller dessa tre grundkrav. Dock tycker jag att den kostar mer än den smakar. Själv har jag dragit med både Volvo 745 GL och Skoda Octavia 1,6 fsi. Funkar när det inte är för tungt (Solifer 500 -88 tot.vikt 1090kg) Nästa sommar tänkte jag dock prova Skoda Octavia Scout 4x4 och se hur det funkar på div. blöta gräsmattor.

2009-08-18 kl 21:53

Jag har en Subaru Forester 230 hk lite törstig när man drar vagnen men går väldigt fint, har oxå en Opel Movano i jobbet som jag drar med ibland o det är inga problem det heller.Cabbykorken Karlstad

2009-08-20 kl 10:29

Vad tror ni om en Mitsu L200 eller Kingcab (båda med dubbel hytt så familjen kommer med!)
2.5 TD har ju allt + ett flak för en massa packning!

Måste ju vara en suverän dragbil?

2009-08-20 kl 12:39

[quote user="Lundgren"]
Vad tror ni om en Mitsu L200 eller Kingcab (båda med dubbel hytt så familjen kommer med!)
2.5 TD har ju allt + ett flak för en massa packning!

Måste ju vara en suverän dragbil?
[/quote]

Säkert kanon men det har varnats för "arbetspickisar" tidigare då de skall vara för styva i fjädringen, man kan knäcka dragbalkarna på husvagnen.

2009-08-20 kl 12:45

Vi Har en Toyota Land Cruiser, ( diesel ) som är som ett lokomotiv. Det finns inga backar längre, det bara tuffar på. Så, jag säger som i reklamen: MY TOYOTA IS FANTASTIC !
= ) Maria

2009-08-25 kl 19:42

67a >
Säkert kanon men det har varnats för "arbetspickisar" tidigare då de skall vara för styva i fjädringen, man kan knäcka dragbalkarna på husvagnen.

Humm?? Förklara för detta har jag svårt att köpa!?

2009-08-26 kl 22:21

Hej! Tack för alla svar! Var lite kul att höra vad ni hade för bilar!Trodde Volvo o Saab skulle vara överrepresenterade...Men det var lite blandat!Tack för alla svar!

2009-09-20 kl 21:52

Säger bara en sak, 4wd och dieselpower.
Och som 67:a sa, akta er för styva fjädringar, jag spräckte karossen för några år sedan pga Volvo xc70 med nivåreglering som var för hård.

2009-09-21 kl 15:25

[quote user="Lundgren"]
67a >

Humm?? Förklara för detta har jag svårt att köpa!?
[/quote]
Vill minnas att det var i första hand pickisar med ram och bladfjädrar, de skulle då vara för stuttiga i fjädringen. Flera som skrev att de knäckt dragbalkarna på sina vagnar.
En manskapsbod, norrlandsvagnen tror jag de heter eller hette vet jag gick till skogs då den drogs av lastbil och blev bara flis nere i diket efter att gått över vägen. Blev vist förbjudet att dra dem i 70 som det var på den tiden efter lastbil. Chassi som en husvagn, i alla fall på den tiden.

2009-11-02 kl 09:32

Vad vill du ha?# Högt vridmoment!# Hög kvalitét, driftsäkerhet och besiktningsresultat i toppklass! (inga byten av styrlager vartannat år)# Konstant 4-hjulsdrift!# Manuell växellåda med hög och lågväxel!# Låg driftskostnad och rimliga försäkringar! (För att inte förödmjuka Volvo, BMW m.fl. undviks siffror)# Bra last och dragvikter SUBARU Legacy /Legacy OutbackSUBARU Forester Dragoz Krokuz (nej, jag jobbar inte på eller för Subaru!)

2009-11-02 kl 17:05

Bästa ur vilken synvinkel?
Ekonomisk bästa dragbil? Starkaste dragbil? Stabilaste dragbil?

2009-11-02 kl 20:03

Nej jag tänkte som dragbil.. men samtidigt kul o se vad andra har för tankar o upplevelser om sin dragbil....

2009-11-09 kl 22:19

jaha det var ju ett tag sen sist, men det var ngn tidigare som skrev ngt om skoda scout,? Hur gicj det ? var det en bil eller bara en skoda.....
Nu har jag köpt en skoda, och det går inget vidare att dra husvagnen med den!, men det har ju sina förklaringar, det finns ingen drag krok!......( fniss....) men jag ser fram emot att fixa tilll det , nu i vinter när ändå vagnen står parkerad, men, är det ngn som provat skoda superb 1,8t och dra vagn? skriv lite om det i så fall.
tackar. / Jm

2009-11-10 kl 20:01

Vet ej vad som är bästa dragbilen. Skall man räkna kraft eller bränsleförbrukning. mycket beror också på vilken typ av vagn och hur den är utformad. Har haft en Adria 3,90 -79 kunde inte få i högsta växel. Har själv haft en Toyota Avencis 2,0 bensin 150 hk varit nöjd med allt men lite hög bränsleförbrukning 1,5 - 2,5 l/mil beroende på körsätt med Solifer 560 1450 totv. har bytat till samma märke fast turbodisel 150 hkr. ska bli kul att prova.

2009-12-10 kl 13:11

Det är sällan man läser eller hör en person som Dragoz Krokus som är så nöjd med sin bil, en fråga kanske du inte kört så många andra bilar???

2009-12-10 kl 17:25

[quote user="Kungalvskillen"]
Hej!Tänkte göra en lite undersökning på följande:
Sitter och funderar på vilken ni som har husvagn skulle säga är den absolut bästa dragbilen.Man har ju hört att Volvo 900 serien ska vara bra.Men är den absolut bäst?Jag räknar med massa olika svar men tänkte det kunde vara lite kul att få veta.Jag har ingen husvagn ännu. Men har en bra (tror jag) dragbil en Audi A4 avant Quattro.Trevlig sommar! [/quote]

2009-12-10 kl 18:48

Jag kan bara hålla med Dragoz Krokus. Har genom åren provat ett flertal olika dragbilar och kan bara säga att subben är en av de bättre till många blå/gulas förtret.

2009-12-10 kl 19:01

Säg en egenskap... och Subaru är en av de bästa ;-)

2009-12-10 kl 20:08

[quote user="Dragoz Krokuz"]
Säg en egenskap... och Subaru är en av de bästa ;-)
[/quote]
På tok för låg tjänstevikt i förhållande till tillåten totalvikt för släp. I mitt fall husvagn totalvikt 1800 kg. Medför att tyska myndigheter skulle diskvalificera ekipaget för tempo 100, läs: inte säkert att framföra husvagnen i 100 km/h. Gäller för övrigt enligt min åsikt även vanskligt att framföra kombinationen i lägre farter.
Kontentan av detta blir att större husvagnar inte är lämpligt i kombination med en Subaru som dragbil. Låg tjänstevikt är en dålig egenskap generellt för en dragbil.

2009-12-11 kl 06:48

Hej, jag har en Cheva trans sport och drar en Kabe ametist. Jag är hur nöjd som helst med den.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206