Bensin eller diesel bil? / av Skansenhall

• 8 svar
Bensin eller diesel bil?
2021-09-05 kl 18:25

Vi kommer köpa en ny bil innan vi köper husvagn. Säljarna på bilbutikerna rekommenderar diesel. Är det vettigt ni som vet?

Vilka för- och nackdelar finns det med diesel respektive bensin?
Hur ska vi resonera?

Tack så länge.

2021-09-05 kl 18:35

Det beror helt på ert körmönster. Hur många mil kör ni per år, hur många av dessa sker med husvagn och hur långa är era dagliga resor? Om ni t.ex kör mest korta sträckor och kanske 1000 mil/år så skulle jag rekommendera en bensinbil eftersom en diesel inte mår bra av sån körning. Då får ni snart problem med igensotad EGR-ventil och partikelfilter, som är dyrt att byta. Kör ni däremot minst säg 4-5 mil dagligen och över 1500 mil per år så skulle jag välja en diesel. Som dragbil är helt klart en diesel överlägsen, men som sagt, kör ni mest kortare sträckor kkarar en bensinare jobbet tillräckligt bra och mår bättre.

2021-09-05 kl 18:41

Vi har en diesel idag och kör verkligen inte dagligen men när vi kör så blir det bortåt 5-10 mil minst. Flertal gånger per år åker vi 30 mil enkel resa och sen tillbaka igen. Vi kommer upp i ca 2000 mil/år. Husvagn är svårt att veta hur mycket vi kommer köra just nu. Så mycket som vi kan är planen! Och gärna långa rundor utomlands och genom Sverige. Men utifrån vad du säger - och om vi vill köra mycket så är dieseln att föredra isåfall. Vi vill ha en bra och vettig dragbil.

Jan-E skrev:
Det beror helt på ert körmönster. Hur många mil kör ni per år, hur många av dessa sker med husvagn och hur långa är era dagliga resor? Om ni t.ex kör mest korta sträckor och kanske 1000 mil/år så skulle jag rekommendera en bensinbil eftersom en diesel inte mår bra av sån körning. Då får ni snart problem med igensotad EGR-ventil och partikelfilter, som är dyrt att byta. Kör ni däremot minst säg 4-5 mil dagligen och över 1500 mil per år så skulle jag välja en diesel. Som dragbil är helt klart en diesel överlägsen, men som sagt, kör ni mest kortare sträckor kkarar en bensinare jobbet tillräckligt bra och mår bättre.

2021-09-06 kl 00:33

Jag gjorde precis samma ställningstagande, men för tio år sedan. Då var det mycket lättare, för då var dieseln en miljöbil, som skulle rädda världen.

Jag ville ha en bra dragbil, så det blev en diesel med bra prestanda (230 hk/470 Nm), automatlåda med momentomvandlare, fyrhjulsdrift, nivåreglering, backkamera och bra utrymme för att lägga förtält och liknande i bilen. Vagnarna har alltid för dålig lastvikt.

Med den specifikationen blev det en bil som är utmärkt både som dragbil och personbil mellan dragtillfällena.

2021-09-06 kl 10:46

Det där svänger ju så mycket! Miljöbil (läs el-bil) fungerar inte ens för oss utan husvagn. Vi kör väldigt långa sträckor och dieseln är perfekt för det. Vi hade funderat på en bensinare men utifrån det här och bilhandlarnas rekommendation tror jag nog det får bli diesel! Dyrare med skatter osv men behöver täcka användningsområdena!

Tack för spec! Det kan vi också kolla av mot de bilar som är på vår topplista!

apersson850 skrev:
Jag gjorde precis samma ställningstagande, men för tio år sedan. Då var det mycket lättare, för då var dieseln en miljöbil, som skulle rädda världen.

Jag ville ha en bra dragbil, så det blev en diesel med bra prestanda (230 hk/470 Nm), automatlåda med momentomvandlare, fyrhjulsdrift, backkamera och bra utrymme för att lägga förtält och liknande i bilen. Vagnarna har alltid för dålig lastvikt.

Med den specifikationen blev det en bil som är utmärkt både som dragbil och personbil mellan dragtillfällena.

2021-09-06 kl 11:40

Skansenhall skrev:
Vi har en diesel idag och kör verkligen inte dagligen men när vi kör så blir det bortåt 5-10 mil minst. Flertal gånger per år åker vi 30 mil enkel resa och sen tillbaka igen. Vi kommer upp i ca 2000 mil/år. Husvagn är svårt att veta hur mycket vi kommer köra just nu. Så mycket som vi kan är planen! Och gärna långa rundor utomlands och genom Sverige. Men utifrån vad du säger - och om vi vill köra mycket så är dieseln att föredra isåfall. Vi vill ha en bra och vettig dragbil.

Uttryckte mig kanske lite fel, naturligtvis måste man inte köra dagligen. Jag menar när man kör, att man då inte oftast kör kortare sträckor. Med det körmönster ni har skulle jag definitivt rekommendera en diesel. Det är vad som passar er bäst. Kanske klokt att välja en som är godkänd för HVO100, om ni vill vara miljövänliga. Inblandningen kommer oavsett att öka även i vanlig diesel framöver. Tråkigt bara att skatten blivit så hög på bra dragbilar... Men det är 3år, sen sjunker den.

2021-09-06 kl 17:46

Skansenhall skrev:
Tack för spec! Det kan vi också kolla av mot de bilar som är på vår topplista!
Glömde nämna hydraulisk nivåreglering bak.
Min är alltså en Volvo XC70 D5 AWD. Men sådana finns inte nya, förstås.

2021-09-08 kl 08:20

Ja det är riktigt tråkigt! Flera fina och bra bilar som går bort pga av att de inte funkar. Tack för hjälpen!

Jan-E skrev:
Skansenhall skrev:

Uttryckte mig kanske lite fel, naturligtvis måste man inte köra dagligen. Jag menar när man kör, att man då inte oftast kör kortare sträckor. Med det körmönster ni har skulle jag definitivt rekommendera en diesel. Det är vad som passar er bäst. Kanske klokt att välja en som är godkänd för HVO100, om ni vill vara miljövänliga. Inblandningen kommer oavsett att öka även i vanlig diesel framöver. Tråkigt bara att skatten blivit så hög på bra dragbilar... Men det är 3år, sen sjunker den.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1667 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 626 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206