BMW 3-serie som dragbil / av ilstallione

BMW 3-serie som dragbil
2021-07-04 kl 07:49

Vi har precis blivit med husvagn lite spontant som ska hämtas på fredag. Knaus 590 UK med totalvikt på 1800 kg.
Tänkte dra den med vår BMW 330i 4wd 2020 kombi. Max släpvagnsvikt 1800 kg.
Någon som testat "nya" 3-serien och kan ge lite input på hur den är som dragare?
Min främsta undran är väl egentligen om det är för liten bil till en såpass stor vagn. Skulle det vara lämpligt att byta till en passat eller kanske en 520D?

2021-07-04 kl 09:00

Jag tror det går bra, bilen är 4wd också vilket jag gillar när man skall ta sig fram på blöta gräsmattor.
Jag har en likadan vagn som er, fast med höjd totalvikt. Den väger in på nästan 2000kg på vågen. Jag drar den med en Tiguan som också är en liten bil och det går hur bra som helst.

2021-07-04 kl 09:21

Ok, tack för svar!

2 ton på vågen, det bådar inte gott :D
Ska hämta vagnen på fredag så får väl åka och väga den direkt så jag vet vad den väger på riktigt.
Har för mig totaltvikt 1800 och tjänstevikt typ 1550..?
Så rimligen borde vi väl ha en 200 kg att leka med.

2021-07-04 kl 12:18

Det fungerar nog tillfredställande. 3-serien är ju ingen liten bil längre. Motor har du så det räcker. Skiljer inte så mycket mot min (230 hk/470 Nm), fast då min är en diesel, är den bättre som dragbil. Effekten kommer vid lägre varvtal. Men din 8-stegade låda ser ju till att du får ut vad du behöver.

Jag vet inte hur stabil bakvagnen är på en 3-serie idag? Den definierar en hel del av körupplevelsen. Bilar med kraftigt dimensionerade bakvagnar går helt enkelt stabilare.
Vagnar i den här storleken (jag har själv en 580 på 1700 kg) på en axel blir väldigt gungiga i längsled. Nu är väl en 330i X-drive "bara" en fyrhjulsdriven personbil, utan höjd markfrigång. Bilar med långslagig fjädring på grund av lite terrängambitioner (Cross Country) blir lätt gungiga med en sådan husvagn efter, om det inte har nivåreglering.

2021-07-04 kl 12:21

Tack för svar!

Vår är en lite lägre och hårdare satt modell, M-sport på BMW-språk. Så förmodligen inte sämre än suvarna där då.

Var ute och kollade av begagntamarknaden på lite nyare bilar, det är helt öde. Inte lätt att hitta något vettigt känns det som.

2021-07-04 kl 12:28

Förmodligen är din bil då bra att dra med, så länge du stannar på vägen. Jag kör ofta ut husvagen på tillfälliga campingar (åkrar). Därav att jag valde en XC70.

2021-07-04 kl 19:25

Ja vi kommer att hålla oss på vägen. Möjligen lite gräsmatta in på platsen där vagnen ska stå.

2021-07-05 kl 06:13

Vikterna på vagnen bör stämma. Nuförtiden väger Knaus vagnarna när de lämnar fabriken. Tjänstevikten skiljer därför mellan olika tillsynes likadana vagnar beroende på utrustning osv.
Jag vägde vår på väg hem från ÅF med en full gasolflaska fast tom vattentank. Då vägde den 75 kg mindre än utsatt tjänstevikt.

2021-07-05 kl 08:26

Ok, intressant. Har för mig att vi hade cirka 250 kg skillnad på tjänste- och totalvikt.
Hur kand et vara att din vägde mindre än utsatt tjänstevikt @David?

2021-07-05 kl 13:05

Vatten ska ingå i tjänstevikten. Dessutom kan det vara skillnad på hur olika vågar visar, om de inte är kalibrerade.

2021-07-05 kl 14:31

Ok, bra att veta! Vi får väl se vad det väger när vi lastat in allt som vi vill ha med. Är det random bilprovning som gäller för våg eller hur brukar ni göra?

2021-07-05 kl 17:05

De gånger jag vägt har det varit på någon av de nu ganska sällsynta trafikkontrollplatserna som har våg och är upplåst i vardagslag.
En del företag har vågar, som du kan fråga om du får låna mot en påse bullar till kaffet eller nåt.

2021-07-06 kl 06:15

Precis som apersson850 säger så räknas vatten in i tjänstevikten. På Knaus är det full vattentank och en full P11 som de räknar på. Jag hade tom vattentank samt en Pk10 (Kompositflaska) när jag körde på vågen. Sen skiljer det säkert några kilo hit eller dit. Använde polisens våg utanför Helsingborg bredvid E6:an. Den används i princip varje dag och borde vara hyffsat rättvisande.

2021-07-06 kl 09:17

Trafikverket har en förteckning över fordonsvågar som är öppna för allmänheten.

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Fordonsvagar/

2021-07-06 kl 14:36

Jag drar själv en vagn på 1800 kg bakom vår BMW318D, dock en -16 års modell. Men det funkar utmärkt tycker jag. Jag föredrar att dra med sportläget aktiverat, ekipaget går stabilare, förbrukningen verkar opåverkad och bilen svarar såklart bättre på gaspådrag. Så din 330 tror jag kommer sköta uppgiften magnifikt. :)

2021-07-06 kl 20:41

Ok, tack för alla svar.
Får testa en sväng med denna bilen och se hur det fungerar.

2021-07-08 kl 22:52

Vi drar en Adria 573PT 1800kg totalvikt med en BMW 520D 2018. Sjukt skönt med luftfjädringen. När man kopplar på vagnen så pumpar den upp bakänden. Förut så hade vi en framhjulsdriven Passat 140Hk Diesel. Det var katastrof fastnade typ hela tiden om det var lite blött i gräset. Samt att motorn var alldeles för klen.

2021-07-09 kl 09:59

Hedan, är er BMW enbart bakhjulsdriven, eller har den 4wd? Intressant om du upplever bakhjulsdrift mycket bättre än framhjulsdrift. Att 4wd är bäst vet vi ju, liksom att framhjulsdrift är värdelöst på blött gräs... Jag börjar tröttna på vår Avensis pga det. Men jag har problem med vad jag ska välja pga att Bonus-Malus ger så hög skatt på bra dragbilar. Får kanske bli en 2-3år bättre begagnad bil istället för ny. Och en bensinare eftersom en diesel inte passar mitt körmönster.

2021-07-09 kl 13:13

Ska man köra vid sidan om asfalterade vägar är bakhjulsdrift klart överlägset framhjulsdriften. Jag har dragit husvagnar med
Volvo 744 GLT 16 valve - bakhjulsdrivet
Volvo 854 Turbo - framhjulsdrivet med diffbroms
Volvo 745 SE - bakhjulsdrivet med diffspärr
Volvo XC70 D5 - fyrhjulsdrivet med diffbromsar

På asfalt spelar det ingen roll, men redan på grusväg i brant backe har jag haft problem med framhjulsdrift. Blött gräs var meningslöst att försöka på. Bakhjulsdrivet gick bättre, men det var inte alltid, det heller. 745:an, med sin diffspärr, var klart bättre, men den hade å andra sidan klen maskin (115 hk).

XC70 är förstås klart överlägsen alla de andra som dragare. Men min tanke när jag specificerade den var också just att den skulle vara en bra dragbil. Stark motor, allhjulsdrift, nivåreglering, backkamera, parkeringsassistans både fram och bak, växellåda med momentomvandlare, krypkörningsläge, stora backspeglar - allt hjälps åt för att få en bra dragbil.

2021-07-09 kl 13:33

Jag kör en ny 330D 4wd, tog ut i fjor.
Körde tidigare 320D(2014) och innan dess 520D (2010)

Så erfarenheten från BMW har jag :-)
Upplever min 330 nu väldigt stabil med min nya Hobby 560 hobby. Dock har jag bara kört ca 80 mil än så länge med husvagnen, upplever dock skillnad mellan min förra 3-serie och denna!
Om det är 4wd eller något annat låter jag vara osagt, men stabilare, lugnare på landsvägen lätt förklarat.

2021-07-09 kl 19:09

Tack apersson850 och Frodda för att ni delar med er av era erfarenheter. Ja att framhjulsdrift är sämst har jag fått erfara. Jag har tvingats försöka dra vår husvagn på både blött gräs och längs en bit skogsväg i regn. Tack vare extremt lätt gasfot och silkeslen CVT så tog jag mig därifrån, men det var spännande... Ja jag har också slirat i branta grusbackar och även vid start på blöt asfalt i uppförsbacke. Med framhjulsdrift får man försöka undvika vissa platser, så man inte kör fast. En plan blöt gräsmatta är tillräcklig utmaning.

Så nästa gång får det bli något annat. Och efter att ha läst om era erfarenheter så är det ju tydligt hur mycket bättre 4wd är, vilket jag väl egentligen insåg, men kul höra era erfarenheter jämfört med bakhjulsdrift, som jag förstått är bättre än framhjulsdrift. Men tydligen inte tillräckligt bra...

2021-07-09 kl 22:03

Jan-E skrev:
Hedan, är er BMW enbart bakhjulsdriven, eller har den 4wd? Intressant om du upplever bakhjulsdrift mycket bättre än framhjulsdrift. Att 4wd är bäst vet vi ju, liksom att framhjulsdrift är värdelöst på blött gräs... Jag börjar tröttna på vår Avensis pga det. Men jag har problem med vad jag ska välja pga att Bonus-Malus ger så hög skatt på bra dragbilar. Får kanske bli en 2-3år bättre begagnad bil istället för ny. Och en bensinare eftersom en diesel inte passar mitt körmönster.

Nä aldrig mer tvåhjulsdrivet igen. Vi ha en X-drive kan bara instämma att det känns stabilare även på asfaltsrakorna med fyrhjulsdrift.

2021-07-09 kl 23:13

Jan-E skrev:
...men kul höra era erfarenheter jämfört med bakhjulsdrift, som jag förstått är bättre än framhjulsdrift. Men tydligen inte tillräckligt bra...
Huruvida det är tillräckligt är förstås helt beroende på vart du tänker köra.

På den här minst sagt sluttande campingen kunde mina kusiner, med sina bakhjulsdrivna Volvo i 700-serien, köra uppför backen med vagnen efter. Gräset var torrt. Jag som hade den 850 som skymtar med nosen närmast, var tvungen att först köra nedåt, sen ta en runda när jag fått upp farten och komma uppifrån igen, för ett nytt försök.

Anledningen till att bakhjulsdrivet är bättre är förstås för att kultrycket trycker ner drivaxeln och lyfter fram. På en framhjulsdriven verkar samma krafter på fel håll.

Att jag helst har fyrhjulsdrivet (AWD) och dessutom gärna lite högre bil (Cross Country) är för att jag ibland hamnar på sådana här campingar. Då hjälper det inte med bara bakhjulsdrivet.

2021-07-10 kl 10:09

För några veckor sedan så fick jag en fin plan plats på en camping vi brukar besöka. När jag backade ut på gräset tyckte jag det gick ovanligt tungt. Hörde att pumpen till fyrhjulsdriften gick igång. Jag hade hela tiden blicken i höger backspegel eftersom en kvinna med hund närmade sig vagnen samtidigt som jag backade. Det jag då missade var att vänster sida sjönk ner i gräset, det blev bara lera kvar. Vagnen sjönk tills underredet tog i. Jag vred om reglaget till terrängläge vilket ger konstant 4wd. Kunde dra upp vagnen utan att slira på det blöta gräset.
Kanske extremt att man fastnar så där, men det har hänt mig ett par gånger. Här var det nysått och mjukt vilket de tydligen hade glömt på campingen.
Där jag oftast fick problem förr med endast framhjulsdrift var när man skulle över branta backar "krön" eller tex på campingar där vägen mellan platserna ligger lite högre än gräset. Sådana ställe var inga problem när jag hade en bil med bakhjulsdrift.

2021-07-10 kl 11:47

Hedan skrev:
Nä aldrig mer tvåhjulsdrivet igen. Vi ha en X-drive kan bara instämma att det känns stabilare även på asfaltsrakorna med fyrhjulsdrift.

Intressant. Jag har aldrig tänkt på att man skulle kunna känna skillnad även på asfaltrakorna. Där tycker jag min bil går stabilt med vagn efter. Men det kan kanske bli ännu bättre. ;)

2021-07-10 kl 11:58

apersson850 skrev:
Jan-E skrev:
...men kul höra era erfarenheter jämfört med bakhjulsdrift, som jag förstått är bättre än framhjulsdrift. Men tydligen inte tillräckligt bra...
Huruvida det är tillräckligt är förstås helt beroende på vart du tänker köra.

På den här minst sagt sluttande campingen kunde mina kusiner, med sina bakhjulsdrivna Volvo i 700-serien, köra uppför backen med vagnen efter. Gräset var torrt. Jag som hade den 850 som skymtar med nosen närmast, var tvungen att först köra nedåt, sen ta en runda när jag fått upp farten och komma uppifrån igen, för ett nytt försök.

Anledningen till att bakhjulsdrivet är bättre är förstås för att kultrycket trycker ner drivaxeln och lyfter fram. På en framhjulsdriven verkar samma krafter på fel håll.

Att jag helst har fyrhjulsdrivet (AWD) och dessutom gärna lite högre bil (Cross Country) är för att jag ibland hamnar på sådana här campingar. Då hjälper det inte med bara bakhjulsdrivet.

OJ, räcker bakhjulsdrift i den lutningen så skulle bakhjulsdrift definitivt räcka för mig. Det är trots allt hyfsat plant där jag oftast kör, men det är blött gräs och ca50m skogsväg till vår stuga som det är problem med vid regnväder.

Jo, det där med kultryckets effekt på fram- resp bakhjulsdrift har jag förstått. Mina lågprofilsulor har därför alldeles för litet marktryck när fästet är dåligt. Var bara osäker på hur mycket bättre en bakhjulsdriven blev. Jag har längre tillbaks ägt flera bakhjuksdrivna bilar, men på den tiden hade jag ingen husvagn. Det jag minns från den tiden är att det kunde vara svårt att komma iväg i extremt vinterväglag med drivningen bak. Då var trycket för lågt på bakaxeln. Vid sånt väder funkar framhjulsdrift bättre, men 4wd är naturligtvis ännu bättre...

2021-07-10 kl 12:22

David skrev:
För några veckor sedan så fick jag en fin plan plats på en camping vi brukar besöka. När jag backade ut på gräset tyckte jag det gick ovanligt tungt. Hörde att pumpen till fyrhjulsdriften gick igång. Jag hade hela tiden blicken i höger backspegel eftersom en kvinna med hund närmade sig vagnen samtidigt som jag backade. Det jag då missade var att vänster sida sjönk ner i gräset, det blev bara lera kvar. Vagnen sjönk tills underredet tog i. Jag vred om reglaget till terrängläge vilket ger konstant 4wd. Kunde dra upp vagnen utan att slira på det blöta gräset.
Kanske extremt att man fastnar så där, men det har hänt mig ett par gånger. Här var det nysått och mjukt vilket de tydligen hade glömt på campingen.
Där jag oftast fick problem förr med endast framhjulsdrift var när man skulle över branta backar "krön" eller tex på campingar där vägen mellan platserna ligger lite högre än gräset. Sådana ställe var inga problem när jag hade en bil med bakhjulsdrift.

Oj, det var verkligen en extremt mjuk plats du fick!:O Förstår att du var glad du hade 4wd då.:D Men intressant att du var nöjd med bakhjulsdrift i övriga situationer du beskriver. Ja, jag får ut och titta vilken bil jag trivs bäst med, så får vi se om det blir bakhjulsdrift eller 4wd.

2021-07-10 kl 21:26

För några år sedan campade jag på en åker på Ravlunda. Min tomt var fin, om än i en backe. Men lite längre bort råkade en campare hitta ett hål i marken, som både han och arrangörerna hade missat. Gräset nere i hålet hade vuxit till det kom ikapp kompisarna som startat vid sidan om hålet, så man märkte ingenting förrän man trampade i hålet. Eller körde.

Hålet var precis perfekt lagom stort för att ett husvagnshjul skulle få plats, och tillräckligt djupt för att rambalken på vagnen skulle lägga sig på marken. Den VW Caravelle de hade som dragbil hade inte en chans, trots bakhjulsdrift.
Jag bad dem koppla från vagnen, kopplade för min XC70 och drog upp vagnen ur hålet.

På ett annat ställe satt jag och tittade på när en oförsiktig campare inte insett att vägen bakom min husvagn korsades av ett mindre dike. Efter smällen när bilen, en Skoda Felicia, passerade över diket trampade föraren på bromsen. Timingen var perfekt - husvagnen stannade med hjulen mitt i diket. Sen fick han inte den därifrån med Skodan. Framåt slirade det (framhjulsdrift) och bakåt orkade den lille bilen inte knuffa upp vagnen ur diket.
Samma där, koppla bort Skodan, koppla till Volvon, drog upp vagnen utan att det ens märktes något speciellt.

Som sagt, så länge man håller sig till asfalten spelar det ingen roll, men när man ger sig ut i "terrängen" skiljer det ut de bra dragbilarna från de dåliga.

Köregenskaperna på asfalt beror generellt mer på hjulupphängningarna än var det driver. Bilar med klena hjulupphängningar tenderar att alltid slingra sig. Stabilt byggda bilar, gärna med nivåreglering, brukar gå bättre. Bilar som har god marginal på släpvagnsvikten brukar också gå bättre.

Bakhjulsdrift är sällan någon framkomlighetsfördel utan släp bakom. Min 744 hade 57-43 i viktfördelning. Det gäller att ha tyngd på drivaxeln. 850:n hade 60-40, men den drev ju fram. Redan på 60-talet, som liten parvel, lärde jag mig av min far knepet att hissa stödaxeln i boggien lite, om lastbilen slirade. Allt för att öka drivaxeltrycket.

2021-07-10 kl 23:24

Måste vara roligt att ha en riktigt bra dragbil vid extrema situationer. Och tryggt. Jag har hitills aldrig haft behov av en så bra dragbil, men plötsligt kanske jag har det... Och jag förstår ju att det känns skönt och stadigt med en bra dragbil även under enklare förhållanden.

2021-07-11 kl 14:29

Ja, för de flesta är de situationer som jag vant mig vid som återkommande helt extrema. Det gör det lättare att förstå varför jag valde dragbil som jag gjorde.

Här är ett exempel till. Campingen vid 5-dagars i Mjölby 2007.

Lercamping

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 740 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206