• 6 svar
Diesel i Europa
2008-09-28 kl 10:52

Har rest runt i Europa i sommar och då lagt märke till att den diesel som säljs därnere framför allt den svavelfria t.ex. Shell V-Power diesel verkar ha högre energi innehåll än den Svenska dieseln. Förbrukningen på motorväg sjönk från c:a 1,2 lit/mil till runt 0,95 lit/mil vid likartat tempo runt 90 - 100 km/h. Har någon annan också märkt samma fenomen? Tyckte också att motorn i sig gick tystare med det bränset. Drar med en Audi 2,7 Tdi q med en Sävsjö som drivankare

2008-09-28 kl 11:40

Jag är av samma uppfattning. Det är mera kraft i den tyska dieseln. Den sänker helt klart förbrukningen och ökar kraften trots sin miljöklass. Sverige börjar bli ett u-land när det gäller miljötänkande ock bilbränslen. Man undrar vem som tar alla underliga beslut?Nu har ju dessutom någon Bror Duktig varit i farten med en hiskelig massa miljoner och kompletterat våra vägar med ytterligare hastighetsvägmärken. Till vilken nytta? Kommer troligen inte att påverka olycksstatistiken som man vill påskina. Kanske någon har en svåger inom skyltindustrin?

2008-09-28 kl 13:56

Mitt svar hamnade långt ner på sidan .Amigo

Ja det märkte jag direkt när miljödieseln kom till sverige jag har haft åkeri och vi körde på utlandet, när vi tankade i dom länder som hadde (riktig diesel) så fick man lägre bränsle förbr + mycket mer kraft i backarna en annan sak man kunde se , var röken från avgaserna med miljödieseln kom det mycket svart rök vid hög belastning på motorn . Mer bränsle mera rök vad kan det hjälpa till för miljön ???? ( jag tror inte på miljödieseln men det får stå för mej)
Hälsar Amigo

2008-09-28 kl 17:31

Har märkt detsamma.
I södra Europa finns på de flesta mackar två sortar diesel. Jag tankar inte den dyrare "superdieselen" utan den billigare varianten. På min bil gir den 0,1 lit/mil lägre förbrukning ved samma hastighet. I dag kostar den dieselen 1,10 i Spanien.

2008-10-03 kl 15:20

Måste säga att den svenska dieselbranschen har varit otydlig i sin marknadsföring när man läser era inlägg. Den svenska dieseln har en betydligt lägre svavelhalt och aromathalt än den sk miljödieseln som finns i europa. Dessutom har "vår" diesel en låginblandning med RME vilket är bra ur miljösynpunkt anser många. Personligen ifrågasätter jag detta då effekten blir en förhöjd bränsleförbrukning. Höjd bränsleförbrukning ger större utsläpp även om vissa vill kalla delar av det som varande klimatneutralt.

2008-10-10 kl 17:45

Hej
Den Shell V-power diesel som finns i Europa är svavelfri dvs renare än Svensk MK1 diesel. Den har dessutom en tillsats av GTL ( Gas To Liquid) dvs en mycket ren diesel gjord av naturgas som gör den både renare och mer energirik. Ur strikt miljösynpunkt kan GTL kanske vara diskutabel eftersom den är en oljeprodukt jämfört med den RME som finns i Svensk diesel. Ur CO2 synpunkt tror jag ändå att den Tyska vinner eftersom förbrukningen och däemed också C02 utsläppen minskar.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206