DIESELMOTOR (bättre än bensin?) / av Dragoz Krokuz

• 11 svar
DIESELMOTOR (bättre än bensin?)
2010-04-12 kl 17:20

DIESELMOTORVi säger "diesel" helt naturligt. Det inte alla tänker på är att även modern diesel skiljer sig en hel del från bensinbilar. Vore kul att höra vad ni som kör eller har kört diesel anser om för och nackdelar. Det jag tänker på är bl.a att motor är betydligt tyngre. Dessutom väger växellådda mera (krävs pga vridmomentet), varvtalsområdet är mindre och medan bensinbränsle i princip bara kan tillverkas på ett sätt så kan diesel produceras på olika vis och av olika råvaror som raps, svartlut, sopor, alger mm. Dieselmotorer är annorlunda och kräver annorlunda teknik. En japansk tillverkare har hittills valt att avstå automatlåda i sina dieselbilar eftersom man anser att vikten skulle bli för hög. # Vad anser du om dieselmotorer för dragbilar?# Är diesel framtid eller dåtid?

2010-04-12 kl 19:07

Diesel = låg förbrukning, bra vrid = perfekt dragbil. Älskar att köra diesel även utan att släpa på nåt, max vrid redan vid lite drygt tomgång är ju nästan som automatlåda = perfekt.
Ronkan

2010-04-12 kl 20:07

Föredrar diesel helt klart.

2010-04-13 kl 12:42

Har åkt besin tidigare men har nu haft två dieselbilar på raken och kommer nog inte att köpa besin igen.Den senaste är också utrustad med automatlåda.
Kombinationen diesel-automat är det bästa jag dragit med.

2010-04-13 kl 13:11

Det låter bra Criper då jag första säsongen drar med min diesel. Jag hade ju en Golf förut med 1,4 L TSI bensin motor med vridmoment på 220nm och det räkte ju, men denna sommar ska bli intressant just dragmässigt.
Sen kan man ju åka lastbil komfortmässigt som vissa gör men gränsen går ju någonstans.
Visst det finns lastbilar med mycket komfort men ändå!

2010-04-13 kl 13:14

Haft bensinturbo innan och nu dieselturbo, båda med automat.
Automat. Underbart vid rangering, dock så kan just hastigheten 80km/h vara lite svårt för lådan att anpassa sig. Växlar gärna, vilket sliter på lådan. Blir 75 eller 85 km/h.
Bensinturbo motorn, kraften kommer sent i registret, segdragning på varje växel med hög bränsleåtgång. Dock bra för motorn som "blåses ur" varje sommar. Kommer inte att köpa bensinturbo mer, vare sig för eller utan husvagnsdragning., Motivering. För hög bränslekostnad per mil anser vi.
Dieselturbo. Underbart vrid redan ifrån låga varv, harmonisk körning, snål trots husvagn efter bilen. Geartroniclåda som tillåter automatisk och manuell växling, helt underbart vid husvagnsdragning. Skulle vi sluta dra vagn någon gång så blir det liten dieselbil för oss i fortsättningen.
Etanol/Multifuel/Bifuel/Blue... Finns inte ens på vår karta. Alldeles för kort räckvidd per tankning, speciellt vid husvagnsdragning. Finns annat man kan stoppa pengarna än i ett hål på sidan av bilen.
Elbil, ja varför inte som pendlingsbil till och från jobbet. Dock ska det vara solcellsladdning på den för till Vattenfall är jag en redan hyfsad betalande kund.

2010-04-14 kl 15:21

KÖRNINGKänns det inte lite klurigt att anpassa ryggmärgen så att man inte övervarvar en diesel? Maxvarvtal ligger väl nästan ~1500rpm lägre än på de flesta bensinare?MILJÖEn modern diesel ska ju dra rejält mindre än bensinare och landsvägskörning < 0,6L/mil. Vad säger ni om prisskillnaden? Är inte en diesel mer miljöförstörande i tillverkningen (~20.000Kr dyrare) och tjänar man (miljön) verkligen på bränslebesparingen?Kanske kunde man påverka bensinbolagen att börja blanda bio-diesel i fossil-dieseln så blir den ännu mera grön!?

2010-04-15 kl 10:18

Hej ! Jag skall på lunchen i dag beställa en ny bil. Kommer att bli en Opel Insignia Sports Tourer (kombi) 130 Hk dieselturbo. Har en fråga om bränslet och europa. Är dieselbränslet bättre ute i europa (Tyskland Österrike Italien). Jag menar att det ger mer kraft i bilen. Jag har sett på något forum att det skall vara så. Om det nu är så vad kallas den kvalliten av bränslet ? Lars

2010-04-15 kl 11:34

Japp min diesel fimabil går fin fint, men jag bara provat en lite skvätt bara ,
och då kör jag på Rapsdiesel,c:a 9kr+moms litern.det är en riktig korv mohjs soppa...... REN matolja. luktar i bland lite korvkiosk,men det kan jag ta..... så man kanske skulle haft skodan till en diesel.
kolla på www.kixoil.com
ha det /

2010-04-15 kl 12:59

[quote user="sm6hoc"] Hej ! Jag skall på lunchen i dag beställa en ny bil. Kommer att bli en Opel Insignia Sports Tourer (kombi) 130 Hk dieselturbo. Har en fråga om bränslet och europa. Är dieselbränslet bättre ute i europa (Tyskland Österrike Italien). Jag menar att det ger mer kraft i bilen. Jag har sett på något forum att det skall vara så. Om det nu är så vad kallas den kvalliten av bränslet ? Lars [/quote] Inte bara diesel som är bättre..bensinen också av någon andledning!

2010-04-15 kl 16:32

Jag skulle inte kunna tänka mig att åka något annat än diesel och automat. Automat för vi lever ju på 2010.talet och utvecklingen har ju gått framåt. Diesel ger kraft när det behövs. Skulle nog vilja påstå att det behövs en både större och därmed tyngre bensinmotor för att matcha motsvarande diesel.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206