2019-07-07 kl 21:09
|
|
Hallå alla härliga camperare! |
2019-07-07 kl 22:32
|
|
Volkswagen tiguan alt Volvo xc40. Vet ej hur stor familj du har men med så tung vagn kan det kanske vara bättre att ta BE, då utökas utbudet. Med vänlig hälsning, Oscar |
2019-07-08 kl 10:18
|
|
Det här resonemanget förutsätter att din text är korrekt. Om det istället är rubriken som är korrekt blir det annorlunda. |
|
2019-07-10 kl 22:24
|
|
Ford Kuga 2000kg med b96 Fast jag får mig veterligt inte med B96 köra en vagn med totalvikt 2200kg även om jag inte lastar fullt. Krävs väl BE om man inte ändrat i bestämmelserna. |
|
LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
|
2019-07-11 kl 00:34
|
|
Jo, om bilen har en totalvikt på 2000 kg och vagnen på 2200 kg blir summan 4200 kg. Med B96 får summan uppgå till 4250 kg, så då klarar du dig precis. |
2019-07-11 kl 09:45
|
|
Med en Nissan x-trail får du dra 2000kg med B96 |
|
2019-07-11 kl 10:52
|
|
Insåg att inlägget från ShadowF kanske skulle tolkas som att man får dra en vagn på 2000 kg med en Ford Kuga? |
2019-07-11 kl 20:40
|
|
Japp, insåg själv också sedan att det kanske inte var det trådskaparen menade. Min -14 får dra 2100 och jag får med B96 dra 2000 med den. Tror det är samma för samtliga -13-17-18 sådär. Stora fördelen med Kugan är att den får dra samma oavsett om det är manuell eller automat. Åtminstone dieslarna. |
|
LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
|
2019-07-12 kl 09:45
|
|
Om nu det är en fördel. Som somliga behandlar sina bilar borde släpvagnsvikten vara en bra bit lägre för manuella alternativ, så hade kopplingen överlevt längre. |
2019-07-12 kl 23:47
|
|
Det där vet jag inte ens vad det är, vad det är till för eller vilka bilar som har det. Däremot tycker jag det är en fördel om man vill ha en automatare eftersom det ofta verkar som att dragvikten är lägre för dessa. Har nu en manuell, men hade hellre haft en automat. Men nu hade jag inte möjligheten att välja. Kan man köra en manuellt växlad bil på olika sätt? Lärde mig bara ett i bilskolan (för förtio år sedan) |
|
LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
|
2019-07-13 kl 09:58
|
|
Tja, högt varv och slira på kopplingen verkar poppis. Det är inte särskilt snällt. Det gäller att ha lite känsla och inte gasa mer än nödvändigt. Man kan tänka till lite innan man rangerar så man minimerar kopplingsslitage. |
2019-07-13 kl 10:04
|
|
Vad har du i din vagn egentligen...? ![]() |
2019-07-13 kl 22:39
|
|
En bil med hydraulisk momentomvandlare och vattenkyld oljekylare är nog det allra bästa om man ska ha aut och dra tungt. Jag har haft en bil med dct och det kändes lite obehagligt när man ska backa vagnen på plats. Speciellt om det lutar lite, då kan det lukta bränt. Vet inte hur mycket stryk den tar, men känslan var att man ville snabbt få vagnen på plats, så man inte drog ut på det. Frågan är om vad som är bäst i det läget, dct eller manuell låda? Båda slirar ju på kopplingen, men den manuella styr man själv hur mycket. Nu har jag en bil med cvt och det fungerar också riktigt bra. Men då har vi i och för sig bara en vagn på 1200kg. Fast bilen får dra 1800kg. Med cvt går det mjukt och helt utan ryck att krypköra. |
2019-07-14 kl 10:46
|
|
e120guru, vi har all packning i vagnen, i Tiguan får man plats med en tandborste känns det som. Iallafall i jämförelse med Mondeon. |
2019-07-14 kl 14:40
|
|
Exakt så gör även jag. Går först ur och synar platsen. Med lite planering så ser man snart enklaste sättet att komma på plats med så lite trixande som möjligt, så man spar på lamellerna. |
2019-07-14 kl 16:21
|
|
David, vår bil varvar sällan mer än ca 1000rpm när man backar och joxar... Vilken motor har du i din? Vi har också DSG7:an. |
2019-07-15 kl 16:14
|
|
Momentomvandlaren är den komponent som ersätter kopplingen i en vanlig automatlåda. Då den har ett pumphjul som driver en turbin genom att pumpa olja till den, finns inga lameller att slita på. Dessutom finns en flödesriktare som gör att själva turbinkopplingen kan öka det från motorn tillgängliga vridmomentet till närmare det dubbla. |
2019-07-15 kl 22:56
|
|
I just fallet med A4 så misstänker jag något annat bakomliggande skäl till den lägre släpvagnsvikte. (T.ex differentiering mellan bilmodellerna, draganordning, eller helt enkelt bara "because of reasons") |
2019-07-16 kl 00:48
|
|
Ibland verkar det som om tillverkarna byter policy också. De kan ha legat väl på den säkra sidan,för att sen rätt vad det är börja typa bilar med betydligt högre släpvagnsvikter. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.