Dragbil som klarar 2000kg men inte väger mer än max 2250 kg / av AndreasDotNet

• 15 svar
Dragbil som klarar 2000kg men inte väger mer än max 2250 kg
2020-08-12 kl 12:17

Hej precis som rubriken skvallrar om så undrar jag om någon vet om det finns nån dragbil som klarar 2000 kg men inte väger mer än max 2250 kg, som vissa säkert har förstått så är jag ute efter en kombo så att jag klarar mig med mitt B96 kort.

2020-08-12 kl 12:46

Jag hade tidigare en Passat som klarar det.

Passat 190 Hk Diesel 2015.

Tjänstevikt (faktisk vikt) 1771 kg
Max lastvikt 449 kg
Totalvikt 2220 kg

Max släpvagnsvikt 2200 kg
Max släpvikt, obromsad 750 kg
Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) 4470 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B 1280 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 2030 kg

2020-08-12 kl 15:35

Volvo XC40 D4 AWD klarar det precis.

2020-08-12 kl 17:01

Golf Alltrack klarar det

2020-08-12 kl 21:41

Tack för tipsen, jag skall kolla in dessa förslag, det som jag tycker är mest lockar är väl Passaten men vi får se.
Själva grejen är att vi idag har en Kia Optima SW och den får dra max 1500 kg, denna bilen är leasad och skall lämnas in nästa år så det är inte förrän då som det är aktuellt men det är ju bra att börja kolla detta i tid. Vår nuvarande husvagn har en totalvikt på 1500 kg och så länge vi behåller den så behöver vi inte högre drag vikt men vi är sugna på en knaus 650 Udf och den har totalvikt på 2000 kg. Vi har även kikat på en Kia Sorrento men om vi har en sån och även skaffar en 650 så måste jag ta BE kort, man ångrar sig ju lite att jag inte satsade på BE istället för B96.

2020-08-12 kl 23:46

Nu är det ju inte hela världen att ta BE heller. Jag gjorde det när jag hade bestämt mig för att köpa en XC70, eftersom det inte går att utnyttja den alls till mina behov med B-kort. Då fanns inte B96 heller.

Det kostade mig knappt 3500 kronor. Då var vi två som tog samtidigt, så vi delade på läroboken och övningsteoriprov som man kunde köra på internet. Fick läsa på kvällarna en vecka. Övade backningsprovet på en parkering med några plastspannar som koner. Då var far min fortfarande i livet, så jag lånade hans manuellt växlade bil som uppkörningsbil. Dessutom fick han följa med som handledare vid färd till körprovet, då han hade A BE CE.

Man får engagera sig lite, men själva kostnaden kan man bortse från. Jämfört med vad allting annat i campingvärlden kostar så är det ingenting. Bara ett av försäkringsbolagen gillat lås till draget på vagnen kostar närmare 3000 kronor.

2020-08-13 kl 00:19

Det som är lite drygt är att numera har dom tagit bort det speciella backprovet vid körprovet till BE och själva körprovet är identiskt med det man gör när man tar B96 och det har jag ju klarat så man tycker ju att det skulle räcka för mig att göra teorin men så funkar det tyvärr inte.

2020-08-13 kl 06:25

En kompis tog BE innan sommaren. Han fick göra backprov. Men det är förvisso rätt bra att kunna backa och inte vara rätt för det. Man gör det rätt ofta på trånga campingar.

Du har ett år på dig att fixa kortet, det är inte ens någon press. Och med det i handen kan du fritt välja dragbil sedan. Säkert pruta ner mer på den än vad ditt körkort kostade :)

Knaus 650 vagnar brukar väl ligga på 2500 Kg totalvikt annars blir det inte mycket till lastvikt på dem. Därför stannade jag på en 590 fast den känns lite liten ibland när hela familjen trängs inne.

2020-08-13 kl 08:52

David skrev:
En kompis tog BE innan sommaren. Han fick göra backprov. Men det är förvisso rätt bra att kunna backa och inte vara rätt för det. Man gör det rätt ofta på trånga campingar.

Du har ett år på dig att fixa kortet, det är inte ens någon press. Och med det i handen kan du fritt välja dragbil sedan. Säkert pruta ner mer på den än vad ditt körkort kostade :)

Knaus 650 vagnar brukar väl ligga på 2500 Kg totalvikt annars blir det inte mycket till lastvikt på dem. Därför stannade jag på en 590 fast den känns lite liten ibland när hela familjen trängs inne.

Nej Knaus 650 Udf Scandinavian Edition har en tjänstevikt på drygt 1800 kg så totalvikten är 2000kg det blir en rätt ok lastvikt, så ser det ut på dem vagnarna som jag har kollat på i alla fall.

Sen är det inte backningen som är ett Problem, jag kan backa med min husvagn, jag har ju klarat körprov för B96 och där ingår att man får backa, I mitt fall skulle jag parkera släpet på ett mycket trångt ställe. Det var faktiskt förarprövaren som sa det till mig att dem hade tagit bort det speciella backprovet för BE och de numera är samma körprov för BE som B96, det enda som skiljer är teorin.

2020-08-13 kl 09:25

Det som jag tycker är lite knepigt det är att fixa fordon för själva körprovet, dvs jag skulle kunna använda min egna bil och husvagn men dels så skulle jag i så fall få en begränsning till automat plus att jag inte riktigt vet hur jag skall lasta husvagnen för att det skall vara godkänt för provet. Ett annat alternativ är ju att jag går via körskola som jag gjorde när jag tog B96 men det blir lite dyrare.

2020-08-13 kl 09:56

Vår NISSAN X-Trail 4x4 får dra 2000kg med B96

2020-08-13 kl 19:54

Då har de ändrat körproven igen. Den förra ändringen bestod i att istället för ett backprov och sen körning framåt, så ändrades provet för BE till först backprov och sen körning med backning. Anledningen var att man backade i trafik (fast enbart i trafik) för B96, och då tyckte de att det skulle man göra för BE också.

Men de har kanske ändrat igen. Det har jag inte koll på.
Jag hade ju fördelen att ha tillgång till manuellt växlat fordon för min BE-uppkörning. Det har förstås inte alla.

2020-08-14 kl 06:36

AndreasDotNet har du möjlighet att låna en bil av en kompis/jobbet? som med din vagn kräver BE för att få framföra?
Lasta vagnen är inga problem. Vatten i tanken och kläder i skåpen. Precis som när man skall på semester. Inget får dock ligga löst i vagnen så att det kan flytta sig under körning.

Snackar vi om en ny Knaus? Jag har en Scandinavian Selection. De flesta av dem i 650 modell som handlarna tar hem är byggda för 2500 Kg. Går att väga ner till 2000 Kg. Men då blir lastvikten för låg. Ofta skall det på en AC, sen en mover när folk kommer på att tvåaxlat är bökigt osv. Sen större och tyngre tält.

Jag har 300 Kg lastvikt på min, AC men inger mover, samt lufttält. Det har hänt att vi har varit överlastade utan att man direkt tänkt på det.

2020-08-14 kl 13:08

David skrev:
AndreasDotNet har du möjlighet att låna en bil av en kompis/jobbet? som med din vagn kräver BE för att få framföra?
Lasta vagnen är inga problem. Vatten i tanken och kläder i skåpen. Precis som när man skall på semester. Inget får dock ligga löst i vagnen så att det kan flytta sig under körning.

Snackar vi om en ny Knaus? Jag har en Scandinavian Selection. De flesta av dem i 650 modell som handlarna tar hem är byggda för 2500 Kg. Går att väga ner till 2000 Kg. Men då blir lastvikten för låg. Ofta skall det på en AC, sen en mover när folk kommer på att tvåaxlat är bökigt osv. Sen större och tyngre tält.

Jag har 300 Kg lastvikt på min, AC men inger mover, samt lufttält. Det har hänt att vi har varit överlastade utan att man direkt tänkt på det.

Alla 650 som jag har hittat på blocket har haft en totalvikt på 2000 kg och med en lastvikt på 200kg det tycker jag är rätt ok, skulle dessa vagnar ha en totalvikt på 2500 kg så skulle man ju ha 700 kg i lastvikt det hade ju naturligtvis vart grymt bra då man i princip aldrig hade behövt oroa sig för övervikt.

2020-08-14 kl 20:55

Om vi snackar om nya bilar och inte gammalt skit som tex en Saab 95 eller andra äldre bilar.
Skoda Octavia Scout Tdi
Skoda Octavia 4x4 från Tdi 150 hk
Peugeot 3008 med diesel 180 hk från 2019 årsmodell
Opel Grandland x stora dieseln 177hk
Subaru Outback
VW Golf Alltrack tdi
Ford Kuga
Skoda Superb Tdi 190 hk med framhjulsdrift
Mazda Cx-5 stora bensin & dieselmotorn

Sen finns det garanterat flera men dessa kom jag ihåg på rak arm.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
  • 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206