Dragbil, tiguan 2.0 eller Audi a6 allroad 3.0 / av Andreas

Dölj första
Dragbil, tiguan 2.0 eller Audi a6 allroad 3.0
2020-08-08 kl 21:03

Hej,vilken bil är bäst att dra en husvagn på 2000kg?.vilken av dem dricker mindre per mil med husvagn och vilken bil tycker ni är bäst att ha med som dragbil? Är ute efter tiguan med 190hk motorn, ska man välja diesel eller bensin. Audi är ju med 218hk diesel.
Tack i förhand för svar!!

^^ Första inlägget ^^
2020-08-08 kl 21:03

Hej,vilken bil är bäst att dra en husvagn på 2000kg?.vilken av dem dricker mindre per mil med husvagn och vilken bil tycker ni är bäst att ha med som dragbil? Är ute efter tiguan med 190hk motorn, ska man välja diesel eller bensin. Audi är ju med 218hk diesel.
Tack i förhand för svar!!

2020-08-12 kl 18:55

Är det lätt att lamellerna bränns sönder om man backar på gräs låg hastighet?

2020-08-12 kl 20:33

Är det någon som kört husvagn med dsg låda? Utan ha upplevt problem med när man backar på gräs?

2020-08-12 kl 21:59

Jag har haft 3 passater nu med DSG och aldrig känt att det luktat brända lameller. Har förutom husvagnen även en relativt tung båt som jag har på trailer och tar i och upp på diverse ramper, och det har funkat bra det med fast det är en klassisk kopplingsdödarövning :-) Just backa på gräs eller löst grus tycker jag nog att skillnaden mellan 4-hjulsdrift och 2-hjulsdrift är större, med min nya GTE får man tänka till rejält för att inte fastna när det är lite lutning och högt, blött gräs, något som jag aldrig upplevde som problem med den förra med 4 motion. Men bägge har ju Dsg...

2020-08-12 kl 22:18

Tack för svaret. Känns skönt att höra att det inte luktar bränt för alla som kör dsg låda.

2020-08-12 kl 23:39

perin skrev:
Nu tror jag att apersson oftare är ute i "obanad" terräng än den normala camparen och i de fallen kanske en DSG låda inte är det optimala.
Jag håller på med orienteringstävlingar. Det är därför jag upptäcker vad som håller och vad som inte gör det.
Innan jag skaffade min XC70 fick vi göra de här övningarna med Nissan Navara King Cab istället. Men XC70:n fixar det också, utan att vara en lastbil resten av tiden.

Det tillfället jag refererade till handlade om att komma igång på en tuvig åker, med 1600 kg husvagn bakom, där det var så brant att när jag ställt upp vagnen låg de bakre stödbenen på backen utan att jag vevade. I framänden låg kulskålen uppe på låret på mig. I sådana backar grupperar inte någorlunda sansade "normala" campare. Men det är därför jag upptäcker vad som fungerar även för den som frestar prylarna mer än vanligt, eller för den delen bara klantar sig i mer normala lägen.

2020-08-13 kl 08:42

Har haft två Passater och nu en Tiguan, alla med DSG. Har aldrig upplevt några problem med växellådor eller lameller. Hade en Ford Kuga innan Tiguanen, även den med dubbelkopplingslåda. Inga problem där heller.

2020-08-13 kl 11:14

Har fått väldigt många bra svar om tiguan.skulle vilja veta lite mera om Audi A6 allroad, det är årsmodell 2015-2018 jag tänker mig med runt 8000mil på mätaren. Kör inge mer en ca 1500 mil per år. Hur är den bilen?,brukar mycket gå sönder på den ofta?,vad har ni tyckt om bilen?

2020-08-14 kl 17:13

Skulle väl inte kalla det problem. Men bränt luktar det varje gång jag backar upp för uppfarten hemma tex. Man skall bara vara medveten om att man inte kan köra den som en bil med momentomvandlare. Man sliter på lamellerna precis som på en vanligt manuell bil. Sen skall oljan bytas och lådan sköljas vid 6000 mil, det kostar en bra slant och kan vara värt att ha i tanken om man köper begagnat.
Jag byter bil vart tredje år och hinner inte upp i de miltalen där problemen börjar.

Angående Audi så är de dyra att äga och serva.
Vi har många på firman och de klabbar betydligt mer än de asiatiska bilarna. Därför får ingen välja Audi som tjänstebil längre.

2020-08-14 kl 22:00

Okej,hur är en Volvo v90 cc som gått runt 7000mil som bil? Är den dyr i service, brukar det bli många fel på den? Och främst hur är den som drag bil, är den bättre en tiguan och A6 allroad?

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206