• 27 svar
E85 eller Bensin
2007-11-26 kl 23:08

Hej

Jag är ny på forumet och hoppas att jag lägger detta inlägg på rätt ställe :-)
Jag undrar om någon har erfarenhet av att dra husvagn med en Saab 93 Biopower. Motorn ger ju ett högre vridmoment och fler hästkrafter när jag tankar E85 men samtidigt ökar förbrukningen rejält. Det hade varit roligt att höra hur andra resonerar.
Vilken förbrukning har ni när ni kör på respektive bränse? Märks det högre vridmomentet mycket när ni drar? osv.

Hälsningar
Uffe

2007-11-27 kl 09:12

Jag drar med en SAAB 9-3 diesel isommar med en Kabe på kroken har den dragit högst0,9 liter då var den relativt ny nu efter första servise så förväntar jag mig lägre föebrukning.
BeRo

2007-11-30 kl 09:35

1

2007-11-30 kl 17:50

Tack för ditt svar BioPower

Det är ungefär samma erfarenhet som jag har. När jag kör utan vagn drar den ca. 0,85 med bensin i tanken och ca 1,25 med E85. Jag har inte kört så mycket med vagn efter men det lilla jag kört drar den 2,0 med etanol i tanken (har inte dragit med besin ännu). Jag reflekterade också över att man lär ju få tanka hela tiden vid långresa. Vi ska dra vagnen till norrland i sommar och då lär man väl få ha bensin i tanken annars blir tankstoppen täta.

Hälsningar
Uffe N

2007-12-20 kl 14:00

Jag kör nästan dagligen mellan Arboga och Stockholm (utan husvagn) och har en medelförbrukning med E85 på omkring 1 lit/mil. (i går onsdag 19 dec ca -9) Snarare något under. Har nyligen bytt till en 9-5 BioPower och blir lite orolig över er beskrivna bränsleförbrukning. Får vår nya Hobby 560 WLU i april och har sett fram emot att få sträcka ut i vårt avlånga land, Men med er erfarenhet av bränsleförbrukningen lär jag inte komma så långt...innan plånboken är tom. Läste om Saaben på nedanstående länk. Oroväckande liten skillnad mellan E85 och 95 okt.
http://www.husvagnochcamping.se/tester/dragbilar/saab/article156249.ece

2007-12-20 kl 22:36

Hej fjällraven
Kör du på 1 liter milen med E85? Det tycker jag låter bra, jag har inte lyckats komma under 1,1 även på långresor. Angående artikeln du länkade till så är min erfarenhet (har nu hunnit dra lite med bilen tankad med bensin) att skillnaden är lite större. När jag drar husvagnen med bensin i tanken ligger jag på ca 1,4 liter milen och med E85 på ca 2 lier milen. Enligt mina beräkningar blir kostnaden det samma oavsett om jag kör på bensin eller E85 men det är ju tråkigt att behöva tanka var 30:de mil hela tiden om man ska köra lite längre

2007-12-21 kl 13:14

Många betraktar nog mig som en väglus, men vad gör man för att slippa havregrynsgröten. En liknande tråd och andra Saab-frågor hittar du på http://forum.saabturboclub.com/index.php
God Jul och Gott Nytt År.

2007-12-21 kl 13:55

När jag åkte personbil så blandade jag i E85 med bensin..ingen störe skillnad i bränsleförbrukning.Men med den bilen som jag åker nu så går det inte att ha E85,utan bara bensin..så då blir det kanske att försäka konvertera till LPG..enklare att tanka på kontinenten.Inte lätt att hitta mackar med E85.

2007-12-23 kl 16:52

Att där är skillnad på Saab 9-5 och 9-3 i förbrukning med E85 beror nog på att det inte är samma motorer Jag har haft ett antal Saabar genom åren så jag känner till dom en del nu senast jag bytte blev det diesel det käns rätt än så länge hur det blir i framtiden är svårt att säga, men diseln är kanon som dragare, jag har alldrig riktigt trott på E85 om jag har fel visar sig längre fram i tiden.
BeRo

2007-12-29 kl 16:28

1

2007-12-29 kl 18:10

Lite utanför ämnet visst, men kör du på autobahn i sommar så rekommenderar jag att du skaffar tempo100 behörighet. Gjorde det själv i somras kostar ca 40 euro och då kan du lugnt köra i +100km/h utan oro för dyra tyska fortkörningsböter som gräver ett djupt hål i reskassan....
Ha det!
Per

2008-01-12 kl 17:09

1

2008-11-30 kl 21:10

Så här ett år efter att jag startade den här tråden kan jag beskriva mina egna erfarenheter av att dra husvagn med 9-3 Biopower.
Jag har nu efter ca 850 mils dragande på husvagnen tröttnat och bytat bil. Med E85 i tanken och vagnen där bak har jag haft en snittförbrukning på 2,1 liter/mil och detta ger med 55 liters tank en räckvidd på ca 26 mil. Altså hande det under norrlandsrundan i sommras att jag tankade 3 gånger samma dag :-(. Med bensin i tanken blev det lite bättre ca 1.45 liter/mil. Det bör kanske tillägas att jag kör inte speciellt snålt utan ligger i 95-100 km/h och gärna med farthållaren inkopplad (min vagn har en totalvikt på 1560kg).
Jag har nu skaffat mig en Volvo V70 D5 Automat och ser mycket fram emot att se hur föbrukningen ser ut med den bilen. Är det någon som har egna erfarenheter ang. förbrukning med en Volvo D5 motor?
Så min personliga slutsats är att Saab Biopower (eller kanske E85 generellt) inte är lämplig som dragbil
Hälsningar
Uffe

2008-11-30 kl 21:56

Hej uffe då har jag fått bekräftelse på att jag gorde rätt som köpte en diesel jag har aldrig trott på e85 som miljöbränsle det är den största bluffen i bilhistorien däremot frågar jag mig varför jag inte valt desel långt tidigare.

2008-11-30 kl 22:00

Förstår inte riktigt hur ni tänker när ni jämför etanolbilar med dieselbilar, som att jämföra lättöl med 80% rom.Uffe_N, din höga förbrukning beror nog mest på din höga hastighet och farthållaren. Skulle vara intressant att höra hur förbrukningen hade varit i 80km/h och utan farthållare tycker jag. Själv låg jag förr ofta i den hastighet du beskriver och snittade då ca 1,5 - 1,9. Hade ny vagn och trodde det låg där men å andra sidan hade jag ju en skapligt vass bil att dra med och funderade på att ta bort allt trim till förmån för campinglivet. Var först förra året efter Elmia jag kom på vad hemligheten var, sänk farten, koppla ur farthållaren, och kör på 5:ans växel .... med ett par ponnys vassare bil sänkte jag förbrukningen från 1,7 som jag haft ner till Elmia för att konstatera 1,28 när vi tankade i Stockholm på hemvägen .... detta med en bil med 350hk och nästan 500Nm.

2008-11-30 kl 22:52

Hej Dorfmeister.
Håller med dig om att den höga förbrukningen förmodligen beror till stor del på mitt sätt att köra. Men faktum kvarstår att E85 blir väldigt dyrt i längden att dra på. Jag säger inte att jag tycker att de 1.45 jag hade i förbrukning när jag körde på bensin är hög utan den förklaras av mitt körsätt. Däremot så är skillnaden mellan 1.45 och 2.1 väldingt stor och räckvidden blir enormt dålig . (jag har ju haft samma körsätt på båda typerna av bränsle)
Jag kan även tillägga att min förra bil en Volvo V70 2,4 T (200hk - bensin) med samma körsätt drog ungefär 1,35. Det var dock en annan vagn men den hade ungefär samma totalvikt.
Hälsningar
Uffe

2008-12-02 kl 21:02

hej
jag kör en V70 2.0F 09
och den drar 0.91 när jag kör ca 100 km i timmen men jag har jo köpt bilen för miljönskull
och vid husvagnskörning tänker jag kör i tillåtna hastigheten och använda rätt växel
mvh oxie 36

2008-12-04 kl 20:40

Nu har vi E75. Vinterblandningen är i alla tappar sedan 1 Nov. Det borde medföra att bilarna drar lite mindre soppa. Svårt att kolla nu när det börjar bli lite kallare och bilen huttrar på nätterna.

2008-12-12 kl 19:07

[quote user="BeRo"]
Hej uffe då har jag fått bekräftelse på att jag gorde rätt som köpte en diesel jag har aldrig trott på e85 som miljöbränsle det är den största bluffen i bilhistorien däremot frågar jag mig varför jag inte valt desel långt tidigare.
[/quote]
Största bluffen i bilhistorien? Du måste ha sovit under de senaste årens miljödebatt BeRo. Etanolbilar minskar utsläppspåverkan av fossilt koldioxid till nivåer som ligger avsevärt under de nivåer som de snålaste dieselsmåbilarna släpper ut. En etanolbil som drar 2 liter E85 per mil med husvagn har en utsläppspåverkan som understiger utsläppet från Citroen C3 HDI utan släp.
Därmed vill jag inte heller påstå annat än att etanol endast kan ses som ett av många alternativ att minska utsläppen från fossila bränslen som bensin och diesel.

2008-12-14 kl 21:59

Måste nog hålla med BeRo om bluffen med etanol. Större skämt får man leta efter tror jag. Visst Skogsmulle så släpper bilarna som går på etanol ut mindre gift än vanlig bensin MEN hur mycket släpper pråmarna ut som fraktar hit det? Hur påverkar skövlingen av regnskog för man ska kunna odla socker till tillverkningen?Eller totalfiaskot med skattelättnader för dessa bilar, fria parkeringsplatser i städer etc. utan ett enda motkrav på att man verlkligen tankar etanol från ägarna. Har en granne som kör en etanolbil och han har inte tankat etanol en enda gång i sin bil men åtnjuter ändå fördelarna. Sen att det inte går att köra med skiten på vintern utan motorvärmare ....Hursom, jag lägger nog min röst på diesel med partikelfilter för miljön.

2008-12-15 kl 15:46

Hur tro ni bensinen och dieselen kommer hit den svenska etanolen är odlat under kontroller forhållande i brasilien har man valt en etanol bil hoppas jag man kör den med etanol och jag har inte haft problem med min V70 under vintern den starter altid ,även utan motervärmare.
Vi tycker olika och tur är väl det

2008-12-16 kl 17:43

[quote user="oxie36"]
Hur tro ni bensinen och dieselen kommer hit den svenska etanolen är odlat under kontroller forhållande i brasilien har man valt en etanol bil hoppas jag man kör den med etanol och jag har inte haft problem med min V70 under vintern den starter altid ,även utan motervärmare.
Vi tycker olika och tur är väl det

har ni vinter där nere(ler) ;)[/quote]

2008-12-16 kl 18:50

e85 eller bensin,hmmmmm jag funderar då följande, nu är ju inte e85 ngt alternativ ( för mig ) ,men blyfritt 95 ,men tanka blyfritt 98 när man drar med husvagn....,finns det ngn fördel i det ? vissa påstår det men jag vet inte,ännu......när det gäller diseln så finns det ngt väll som heter RME "soppa"? vad är det och hur funkar det jämfört med de andra alternativen ? ska bli spännande att läsa här mer.
ha det /

2008-12-17 kl 11:06

Problemet med startsvårigheten är väl löst nu? Årets E85 vinter är ju E75 dvs 10% högre bensindel. RME,FAME i diesel är sk miljöinblandning. Tro inte något annat än att drivmedelsbolagen tjänar pengar på denna inblandning. Däremot ger det bättre värde i utsläppsmängd och det håller också bränslesystemet i bättre skick. Läs mer om diesel här http://www.preem.se/templates/page____9419.aspx
KjellO oljekokare i Lysekil.

2008-12-20 kl 07:06

Intressant debatt!
Jag kör min V50 1,8F (etanol) med en snittförbrukning på 1 till 1,1 L/mil. När jag krokar på husvagnen så tar den 1,5 till 1,7 L/mil om jag tankar etanol. Ingen turbo och endast 165Nm / 125 hk.
Nu har ju bensinpriset varit lågt och småsnål som jag är så har jag testat att köra bilen på 95 oktan. Just nu så verkar det som att bensinen håller en låg kvalitet. Jag snittar 0,8-0,9 L/mil (har inte provat att dra HV med bensin) och merförbrukningen är mer än energiskillnaden mellan etanol och bensin som är 35-40%. Det är säkert saker som t.ex vinterdäck (dubbfria) och "vinterväglag" (Grön vinter = miljövinter??) som spelar in men jag har hört med bekanta som kör bensinbilar och dom upplever att det är ung 10% högre förbrukning sedan hösten började.
Är det bara som jag inbillar mig eller har ni märkt av skillnaden, ni också?
Vänliga hälsningar
/Kaj

2008-12-20 kl 10:26

Har varit med om diskussionerna i många år om miljöbilar. PÅ mitten av 90-talet jobbade jag på ett bussbolag som konveterade alla bussar och diesel bilar till RME (Rapsmetylester). Fick byta bränsleslangar i atta fordon. Bränsle förbrukningen på den bussen jag körde steg med 3dl per mil. (Liten buss) Fick tanka var tredje tank med på den tiden klass 3 diesel (skitigaste dieslen) för att motorn skulle må bra. (Ingen smörjning på spridare och pumpar med RME). Vid första besiktningen gjorde jag en koll och bad killen på Bilprovningen kolla rökgaserna på bilen. Han testade vi 800 varv och 1800 varv. Vi hade egen tank till RME på gården med det blev produktionsstopp på bränsle så vi var tvugna att tanka diesel, klass 1 den renaste. Körde upp till Bilprovningen och kollade om de hade tid att mäta rökgaserna en gång till (c:a 3 mån senare). De ställde upp för de var oxå nyfikna. Resultatet blev skrämmade samma värde vi båda mätningarna.
Har oxå reagerat med E85/75 att förbrukingen blir så hög. Håller på att inhandla en övningsbil men går i valet och kvalet mellan Etanol eller bensin. För att hålla investeringarna nere så blir det en begagnad bil 07-08. Helst skulle jag vilja ha en Volvo V50 eDrive miljödiesel men prislappen hamnar på c:a 230000-250000. Lutar åt en V50 flexi för att kunna miljöprofilera sig men tankar troligtvis 95 i den för att få ner förbrukningen och bättre drag kraft i bilen. Kan även dra vagnen med den.
Men i all den här röran med miljö snack så funderar men på tillverkningsprocessen oxå. Hur tillverkas E85? Är tillverkningen miljövänlig?
Bensin och diesel vet vi ju lite om tillverkningen men hur är miljötänkandet bland de företag i Brasilien som tillverakar etanolen? Hade det inte varit bättre att vi satsade på en inhemsk produktion.
Nog med tankar för i dag..
God (H)Jul på er alla från Pelle med anhang i Växjö.

2008-12-20 kl 16:22

Kort passus bara, Pelle
Skaffar du dig Volvo V50 1,8F så är motorstyrningen så konstruerad att det finns 165Nm/125hk tillgängligt vare sig du använder E85/E75 eller 95 oktan. Skillnaden i bränsleförbrukning borde då bli den skillnad som är i energi-innehåll mellan de olika bränslena. Förvänta dig inga under bara för att du pytsar i fossilbränsle...
Detta borde ju utjämna förbrukningskillnaden mellan de olika bränslena på ett mer markant vis än t.ex för Saab (Turbo-effektens inverkan på verkningsgraden med etanol som bränsle) som anger väsentlig effektskillnad beroende på vilket bränsle som används, och följdaktligen även skillnad på bränsleförbrukningen...
Synd att man inte bara kan välja godbitarna i "bränsle"-godispåsen.
Vänliga hälsningar
/Kaj

• 27 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206