Elbil/hybridbil som dragbil / av AndreasDotNet

Elbil/hybridbil som dragbil
2021-10-25 kl 11:21

Vi har idag en Kia Sorento Diesel som både vardagsbil samt dragbil för husvagnen, vi är väldigt nöjda med den överlag. Nu börjar ju dock priset på diesel närma sig orimliga höjder och jag har börjat fundera på om man kanske skulle skaffa elbil eller möjligtvis elhybrid istället.

Är det någon här som idag drar sin husvagn med elbil eller elhybrid ?
Vi skulle behöva minst 2000kg i dragvikt.
Jag skulle vilja ha lite tips på vilka bilar som skulle kunna funka ?

/Andreas

2021-10-25 kl 12:00

Har inga direkta tips på bil, men vilken hybrid Du än väljer så får Du nog räkna med att köra den på diesel eller bensin när Du drar husvagnen.

2021-10-25 kl 16:49

Den här sidan var visserligen över 1år gammal så har ju kommit fler elbilar sen dess. Om sen någon av dom får dra mer än 2000kg vet jag inte, men när detta skrevs var det enbart Tesla X som fick dra mer än 2000kg, närmare bestämt 2250kg. Laddhybrider fanns det däremot fler att välja mellan. Men räckvidden på el är ju inte särskilt lång med husvagn på kroken, så kolla upp hur stor bränsletank dom har. Har upptäckt att många laddhybrider har mindre bränsletank än motsvarande bil med enbart fossildrift, så räckvidden med laddhybrid + husvagn kan bli kort... Så även med många elbilar.
https://www.eways.se/elbilar-med-dragkrok/

2021-10-25 kl 18:47

Jag kör sedan 10 månader en Mercedes c300 de med 1800 kilos dragvikt går som en raket med 306 hk och 700nm i vrid E-KLASSEN får dra 2100kg samma drivlina diesel och plug in.Min husvagn har totalvikt på 2000kg men har nästan 480kg i lastvikt så just nu lastar vi inte fullt och släpper allt vatten när vi kör.

2021-10-25 kl 20:46

Jo jag har väl insett att det nog får bli en hybrid och jag är helt ok med att när jag kör med husvagn så blir det mer på fossildrift, kan man bara klara vardagskörningen på el så sparar man rätt mycket.

Synd att den nya Sorento'n endast får dra 1500 som hybrid medans samma bil som diesel får dra 2500 annars hade jag gärna velat ha en sån.

2021-10-25 kl 21:18

Det finns några elbilar som får dra 2000 kg eller däröver. Men det är inte många.
Dessutom är de ganska dyra. Nu vet jag inte varför du kör Kia, men hittills har jag inte träffat på en enda Kia-ägare som köpt bilen för att han tycker bilar är roligt, att de ska vara skojiga eller häftiga på annat sätt. Inte heller någon som tyckt att en dryg miljon får ju en riktig bil kosta.

Men i den prisklassen ligger flertalet av de elbilar jag känner till, som också får dra en större husvagn.

Ska du köra laddhybrid måste du ha det på ett sådant sätt att du kan köra all vardagskörningen på el som du stoppar in i bilen när den står parkerad hemma vid huset. Ska du köpa strömmen "på stan" blir det billigare att köpa en diesel än en hybrid. Så länge du inte köper nytt, i alla fall. Hybriden har ju nackdelen att ha alla de problem som finns med både elbilar och förbränningsmotoriserade bilar samlade i ett fordon. Och kostnader för båda teknikerna.

När du kör med husvagn med en hybrid kan du bortse från eldriften. Den räcker inte så långt att det märks ändå. Tänk på att vissa bilar, exempelvis en del Volvo, inte är fyrhjulsdrivna om strömmen är slut. Ibland har även de svårt att orka med, då bakaxeln är den som driver bäst när husvagnen hänger på, men där ska elmotorn ensam sköta framdrivningen.

Även elbilar som får lov att dra vagnar på 2000+ kg kan i praktiken mest flytta dem, men inte så väl köra med dem. Tänk 40 mil verklig räckvidd, vilket blir 32 mil med 80% laddning (mer laddar man inte ute längs vägen), vilket blir hälften när husvagnen kommer på. Du får börja fundera på var du ska ladda var tolfte mil, ungefär.

2021-10-25 kl 21:30

Jag hade också lite funderingar men det går över förväntan sen är batteriet aldrig helt slut bilen sparar alltid ca 10% så man har alltid all kraft som finns i maskinen. Lite nerför så stannar motorn och laddar på lite när det sen planar ut går den på el fastän batteriet är "slut" så man kör mellan 15till20% på el fastän batteriet är tomt.

2021-10-26 kl 10:20

Mercedes är nog en av få, kanske den enda nu, som kombinerar laddhybrid med dieselmotor, vilket är en klar fördel när man ska dra husvagn. Då får man ändå en både stark och snål bil när strömmen är slut. Volvo hade det tidigare, men har övergett den kombinationen. Sen kan man möjligen fråga sig hur en dieselmotor, partikelfilter mm mår som körs mest korta sträckor och ofta kallstartas...

Laddhybrider med bensinmotor, speciellt dom som får dra över 2000kg, lär få en väldigt hög förbrukning, speciellt med en stor husvagn på kroken... Men kör man inte så långa sträckor med husvagn och i övrigt ofta kör inom batteriets räckvidd så kan det naturligtvis ändå vara ett bra köp. En bensinmotor mår förmodligen dessutom bättre av återkommande start och stopp.

2021-10-26 kl 13:19

Nu beror det förstås på hur ihärdigt man ska campa, men själv kör jag inte så ofta med husvagn att det har så stor betydelse. Körde till Stockholm häromdagen med en indikerad förbrukning på exakt en liter per mil. Med diesel. När jag senast drog med bensinbil brukade den vilja ha drygt 1,3 l/mil. Men husvagnen var smalare då, vilket gjorde stor skillnad. Så den hade nog varit närmare 1,5 l/mil med den vagn jag har idag. Om den alls hade fått dra den, för den är 100 kg för tung för den förra bilen.

Uppgiven effekt för de två motorerna var i princip densamma.

2021-10-27 kl 17:45

Min dragbil har plötsligt lämnat oss pga en mobilsurfare. Jag hade planerat att ha den ett bra tag. Nu finns det verkligen inget vettig att ersätta den med. Man är inte sugen på att köpa en ny dieselbil nu, begagnade är nästan lika dyra om du hittar en i vettigt skick vilket verkar svårt.
Kan mycket väl vara så att detta blev spiken i kistan för vårat campingliv.
En fyrhjulsdriven hybrid som klarar ca 10 mil på en laddning och har en dragvikt på 2000kg. Hade varit bra. Då hade den täckt fruns pendling på el. Och man hade kunnat leva med lite högre förbrukning när man drar vagnen.

Innan hade vi tre bilar.
Min tjänstebil, får inte dra något.
Tiguanen (RIP) Enbart dragbil.
Ford Focus Ecoboost pendlings bil.

Focusen börjar bli dålig också, så det är läge att endast ha en bil. Det verkar dock inte lösbart.

Sitter och är förbannad vid datorn varje kväll och försöker hitta en lösning.

2021-10-27 kl 18:50

Tio mil är det knappt någon hybrid som går, vad jag känner till.

2021-10-27 kl 21:00

Jag har kört passat gte (dvs laddhybrid) några år nu, och tycker den funkar klockrent! Vi kör drygt 2000 mil per år. Ca 500 är med husvagn, ca 800 långfärd utan vagn, och 700 kortare sträckor på el hemmavid. Totalt på ett år så blir driftskostnader för drivmedel klart lägre än med förra bilen som var en diesel, framför allt då skillnaderna vid kortare körning (el laddad hemma/diesel) blir så stor, betydligt större än skillnaden (bensinhybrid/diesel) med vagnen på!
Att man inte har nytta av elen när man kör med vagn stämmer inte, utan det finns alltid viss del kvar i batteriet som regenereras, så systemeffekten hålls på ett mycket bra sätt, åtminstone på passaten!
Dock kass dragvikt, bara 1600kg. Så den går ju bort för trådskaparen.
Att köpa elbil och hyra dieselbil med krok de gånger jag behöver tror jag blir mitt val nästa gång det blir bilbyte. Att hyra en typ skoda kodiak en månad kostar ca 15 tusen, så använder man bara vagnen en månad på sommaren så känns det som ett bra alternativ! Men hyrbilsföretagen kanske går över till eldrift helt snart också...

2021-10-27 kl 21:05

Vw toureg laddhybrid och Mb gle laddhybrid får dra massor, men kostar ju också en väldigt massa i inköp :-)

2021-10-27 kl 21:24

Idag är det inte lätt att hitta en hyrbil med dragkrok på. Om det kommer att ändra sig, när fler har elbilar, är förstås möjligt. Men idag är de nästan lika sällsynta som hönständer.

2021-10-27 kl 23:10

Ja jag tror risken är stor att den månad man vill hyra en dragbil så finns det ingen. Vad gör man då? Semestern inställd det året... :(

2021-10-27 kl 23:25

JvA - Hur mycket tar din Passat GTE på långkörning, med resp utan husvagn? Antar att när den inte längre kan gå på enbart el så funkar den som en vanlig hybrid (typ Toyota) och därmed ändå är snålare än motsvarande Passat med enbart bensinmotor.

Vet inte om det är galet tänkt, men funderar om en bättre beg Passat GTE ändå vore ett bättre köp, pga låg skatt och bättre andrahandsvärde, än en ren bensinmodell trots att jag inte har möjlighet att ladda här vi bor... Man kan kanske passa på att ladda vid köpcentrum och så ibland.

2021-10-27 kl 23:51

Fast om man på något sätt ska hämta hem merkostnaden för en hybrid, då krävs två saker:

1. Man kan ladda hemma.
  2. Allt vardagskörande går på el som man laddat hemma.
Annars är det mer ekonomiskt att köpa något som bara går på bensin eller diesel. Åtminstone om den är minst tre år gammal.

2021-10-28 kl 06:24

Vi använder vagnen någon gång varje månad året runt. Vi bor dessutom i en mindre by på landet vilket gör att vi har rätt mycket korta körningar. Ungarna har sina kompisar utspridda och det är aktiviteter osv. Släppa ut småbarn på landsvägen där folk oftast håller över 100 Km/h med mobilen i handen är inget man har lust med.

Kanske blir det elbil och byta in vagnen mot en billig husbil. Men då står man säkert där med en värdlös lastbil med bodel som inte går att använda sedan. Tror inte det dröjer så länge nu innan det blir svårt eller för dyrt med diesel.
Har sett mackar där de börjat byta ut pumpar mot laddare istället.

2021-10-28 kl 07:56

I mitt fall så kommer jag kunna plocka ut bilen som tjänstebil, då är det egentligen endast förmånsvärdet som är viktigt.

2021-10-28 kl 10:00

Ja, det förstås. Jag kör med privatägda fordon.

2021-10-28 kl 11:17

apersson850 skrev:
Fast om man på något sätt ska hämta hem merkostnaden för en hybrid, då krävs två saker:
  1. Man kan ladda hemma.
  2. Allt vardagskörande går på el som man laddat hemma.
Annars är det mer ekonomiskt att köpa något som bara går på bensin eller diesel. Åtminstone om den är minst tre år gammal.

Ja det är väl det som är frågan om det är så. Jag har på senare år köpt nya bilar, som jag behållit 4-5år. Men nu vågar jag inte köpa ny bil mer, med tanke på den snabba förändringen. Är rädd att värdet på en idag ny bensinbil är rätt lågt om 5år... Men eftersom jag idag har en bil från 2017 vill jag inte köpa för gammal bil, så jag tittar på runt 2019-2020 års modell. Jämför jag då en lågmilare av Volvo V60 T4 med VW Passat GTE så ligger V60 på ca 330.000kr och Passat GTE på 430.000kr. Så visst, laddhybriden är hundratusen dyrare. Men måste man verkligen köra in merkostnaden på el? När man byter in resp bil om 5år så tror jag att laddhybriden fortfarande är mer värd än bensinaren. Frågan är hur stor skillnaden är då...

Skatten är 360kr för laddhybriden men hela 7367kr/år i ytterligare knappt 2år för V60, för att sedan sjunka till 1680kr/år. V60 har enligt WLTP, som stämmer rätt bra, en blandad förbrukning på 7,5 liter/100km. Frågan är vad Passat GLE tar utan laddning? WLTP ger tyvärr inget svar på det... Om den då fungerar som en vanlig fullhybrid så borde den gå snålare än Volvon, så att man även där spar in en del. Sen hoppas jag att vår hyresvärd snart får tummen ur och ordnar så vi får möjlighet att ladda bilar här.

Ja jag vet inte. Jag kanske är helt ute och cyklar, men så går mina funderingar. Det har aldrig varit svårare än nu att byta bil. Kanske borde man sälja husvagnen och köpa en snål Toyota hybrid istället, som inte får dra släp tyngre än 750kg... Tankarna går hit och dit... Så jag förstår dig David och lider med dig som plötsligt blev utan dragbil. Fritidshus och elbil kanske?

2021-10-28 kl 12:49

Jag är inte så säker på att en 5 år gammal hybridbil har så högt andrahandsvärde med tanke på att ett förmodligen kommande batteribyte kan bli ganska dyrt.

2021-10-28 kl 14:17

Goldwave - Ja det är ju också en aspekt. Svårt det här med att gissa framtiden... Minns jag läst någon annanstans att ett batteri klarar ett visst antal i och urladdningar och slits snabbare om man laddar till 100%. På så sätt ansågs batteriet i en laddhybrid slitas snabbare än i en elbil, i vilken det blir färre laddningar och man oftast håller laddningen mellan 20 och 80%, om jag minns rätt. Å andra sidan verkar ju batterierna i vanliga hybrider hålla väldigt länge, se t.ex på Toyota som byggt hybrider i ca 20år. Men möjligt att dessa batterier hålls inom idealvärden och inte slits lika snabbt som i laddhybrider...

Minns även att jag läst en artikel (tror i Vi bilägare), som jag inte hittar nu, om en man i Sala med en Kia laddhybrid där bensinmotorn tagit skada pga att han körde på el alldeles för mycket! Så vad ska man välja? Kan man inte ladda hemma kanske ändå en vanlig bensinbil, eller diesel, är det bästa, trots risken för att värdet kan rasa väldigt snabbt snart...

2021-10-28 kl 15:03

För en laddhybrid är det inte lika kritiskt som för en elbil. Hybriden flyttar ju på sig även om batteriet tappat lite kapacitet.

Däremot vet jag att vissa laddhybrider är så konstruerade att förbränningsmotorns startbatteri bara laddas av generatorn på den motorn. Det krävs en särskild inställning för att det ska laddas från eldriftssystemet. Om man då har inställningen av och alltid kör på eldrift, för man kan ladda där man parkerar och man kör inte så långt att eldriftsbatteriet tar slut, då laddas till slut startbatteriet ur. Då startbatteriet används till en del annat än bara starta förbränningsmotorn, så blir det ett problem med tiden.

Kia

2021-10-28 kl 15:51

Hmm, ja det där lät ju inte så roligt. Ny teknik, nya problem... :(

2021-10-28 kl 21:48

apersson850 skrev:
Tio mil är det knappt någon hybrid som går, vad jag känner till.

Nya MB C-klass hybriden ska klara 100 km bara på el.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-10-28 kl 22:04

Jaså, reklamkilometer eller riktiga?

Skulle jag ha nytta av en hybrid idag, skulle den behöva klara åtminstone 80 km även på vintern.
Det kommer säkert, eller så gör det inte det, utan de blir helelektriska istället.

2021-10-29 kl 18:49

apersson850 skrev:
Jaså, reklamkilometer eller riktiga?

Skulle jag ha nytta av en hybrid idag, skulle den behöva klara åtminstone 80 km även på vintern.
Det kommer säkert, eller så gör det inte det, utan de blir helelektriska istället.

Vad jag förstår så är det nya C-klass som har bäst räckvidd bland alla hybrider.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-10-30 kl 11:02

Ja, det ifrågasätter jag inte. Det är mycket möjligt. Jag har inte full koll på vad som finns idag, då jag har tänkt köra med bilen jag har några år till, och se vad som kommer fram under tiden.

2021-10-30 kl 19:32

Jag funderar på en Audi E-tron, den får ju dra 1800kg, kanske man kan köra med den även om totalvikten ligger på 1900kg ?

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206