Gammal Volvo vs relativt ny Kia.... / av airfoil

• 2 svar
Gammal Volvo vs relativt ny Kia....
2020-07-16 kl 17:05

Vet inte om det hör hemma i dragbilsforumet men tar chansen....

Går i husvagnstankar och äger en Kia Ceed SW 2013 automat med 1,6 Trdi diesel. 128 hk och vridmoment 260 Nm. 6-växlad automat.

Hade i "förhistorisk tid" en 4-växlad Volvo 245 Dl 1977 med 102 hk och tydligen 170 Nm vid 3000 rpm

1989 lånade jag en 1500 kg tung Kabe Safir boggivagn och drog till Sorsele bl.a. Och jädrar vad bilen drog bra. Har vagt minne av att bensinförbrukningen ökade med någon deciliter per mil.

Nu är jag något tveksam till B21A motorns 170 Nm men det är banne mej inte lätt att hitta några data om den.

Vad vill jag med detta inlägg? Inget speciellt egentligen utom att det gick jättebra att dra en stor vagn med svag motor - på den tiden.

2020-07-21 kl 00:33

"Ibland" (läs ganska ofta) får jag höra att jag är oförmögen att kasta bort någonting. Det är förstås inte sant, jag kan kasta bort sånt som är trasigt, men det är inte den bok jag just öppnat.

Där kan man läsa att den B21A som Volvo stoppade ner i 244 DL år 1977 kunde leverera 100 hk vid 5250 r/min som toppeffekt. Max vridmoment var mycket riktigt 170 Nm vid 3000 r/min.

När vi började dra husvagn, en ganska liten ABC 420 med en totalvikt på 1000 kg. Vi drog också med en Volvo, en 244 GL från 1979. Den hade samma motorspecifikation som din, men var utrustad med elmanövrerad överväxel och fick på så sätt fem växlar.

I ihållande motvind längs E4 söder om Jönköping ville den vid ett tillfälle lapa i sig närmare 1,8 liter milen. Så din enstaka deciliter med 1500 kg vagn var nog i lämplig nedförsbacke, skulle jag tro. Visst gick det att köra, men förgasarmotorerna kunde slicka i sig sanslösa mängder bensin, om man gasade på lite.

Jämfört med den Volvo jag drar med idag, med sina 230 hk och max 470 Nm, är skillnaden helt sanslös. Nu märks uppförsbackarna inte på något annat sätt än att förbrukningen ökar, trots att vagnen idag ligger på 1700 kg.

• 2 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206