Hund i bil - solfilm ja eller nej? / av Anonym 506835193

• 21 svar
Hund i bil - solfilm ja eller nej?
2010-03-31 kl 11:53

Vi har nyligen skaffat en kombi för jyckens skull och står i valet och kvalet vad gäller solfilm. I den gamla sedanen hade vi inte solfilm men å andra sidan är det ju mindre förnsteryta.
Frågorna blir alltså;Sänker solfilmen väsentligt värmen i kombiutrymmet under färd eller finns fördelen bara när bilen är parkerad?
Försämras sikten så det kan bli nackdelar vid "finkörning"?

2010-03-31 kl 12:21

Hej,
Solskyddsfilm sänker värmen i kombiutrymmet både under färd och även när bilen är parkerad. Men istället för solskyddsfilm föreslår jag att du monterar solarplexius, eleminerar 90% av solljuset, det blir snyggare och är mycket tåligare. Blir inte det minsta märke även om hunden skulle riva med klorna på ytan. Vi har solarplexius på båda våra kombi bilar och är helnöjda med produkten. Mer information finner du på www.solarplexius.se

2010-03-31 kl 12:22

Skulle vilja tipsa om ett bra alternativ till solfilmen.
Dessa s.k. solarplexius skivor som man enkelt monterar själv på några minuter. De ger ett mycket gott insynsskydd samt värme skydd under sommartiden. Har man bur i bilen så kan man mycket väl öppna bakluckan och ha skuggning ifrån luckan mot djuren, samtidigt får de bra ventilation. Vintertid när det ändå är mörkt ute, är det rätt skönt att ta bort den bakre skivan för att få mer ljus och bättre sikt bakåt.
Volvo har larm i bakrutan och råkade själv ut på förra bilen att klo slet av en värme/larmtråd och med resultat att den delen utan larmet var tvunget att kopplas ur. Hade jag haft skivorna i så hade det inte hänt. Skivorna är väldigt reptåliga och kan lätt plockas ned om de skulle samlas damm mellan skiva och fönster. Det är väl det som är nackdelen då, just dammet. Spelar man högt så kan det skorra/vibrera. Men fördelarna överväger nackdelarna, just för att det är så smidigt med montering och vilken egenskap man får ut utav dessa.
Solfilm är snyggt, så länge man kan hålla det repfritt. Men hur lätt är det med hund i skuffen.

2010-03-31 kl 12:24

Tyckte det blev något svalare åt min hund när jag satte in i min 145:a .
Men det blir oxå mörkt när man tittar ut vid ex v vid backning ,dagtid var det inga större problem men däremot när det var mörkt ute så va det kolsvart när man tittade ut så det blev det att använda backspeglarna på utsidan .
Jag hade extra mörk rökfärgad tror jag det va .

2010-03-31 kl 12:24

*skratt*
Nästan samtidig postning om samma skivor.

2010-03-31 kl 12:25

Jag och Larzan lyckades med konsstycket att tipsa om samma produkt exakt samtidigt, du får ta det som ett tecken på att det är en bra produkt.

2010-03-31 kl 12:28

På min nuvarande V70 sitter det skivor innanför rutorna bak men om det är solarplexus skivor vet jag inte då dom satt i när jag köpte bilen ,mörkt iaf ...

2010-03-31 kl 13:14

Ser ju väldigt vederhäftigt ut, ni som har solaplexus verkar ju också nöjda och priset är ju tilltalande, Blir nog solaplexus även på vår kärra men allt får jag ju inte bestämma själv..;-)

2010-03-31 kl 13:26

Jag har Solar-Plexus på de bakre fönstren i min V70. Mina två hundar har det svalt och skönt i utrymmet både vid färd och vid parkering. Kan verkligen rekommendera detta solskydd. Tycker inte att man ser sämre genom fönstren. Har även prövat det solskydd som man klistrar på = värdelöst.

2010-03-31 kl 13:39

Hur funkar det på bakdörrarnas hissrutor, kan man öppna dem med solaplexus monterat?
frågar tjôtr-v-n
Glöm detta, jag läste på hemsidan... *rodnar*

2010-03-31 kl 14:08

Osäker men tror inte det finns till dörrarna utan då blir det nog solfilm istället .

2010-03-31 kl 14:19

[quote user="conny-555"]
Osäker men tror inte det finns till dörrarna utan då blir det nog solfilm istället .
[/quote]
Det stod på hemsidan, Hissarna funkar, men skivan följer inte med, så där får det nog bli film.

2010-03-31 kl 14:27

[quote user="luke"]
[quote user="conny-555"]
[/quote]
Det stod på hemsidan, Hissarna funkar, men skivan följer inte med, så där får det nog bli film.[/quote]
OK
Då är ju vitsen med skivan borta eftersom det inte går att öppna ordentligt (stängt fast det är öppet) igentligen .
Så då är det nog vettigast med film .

2010-03-31 kl 14:35

Jag har dragit samma slutsats.. Problemet kan ju vara att få samma nyans så det blir troligen bara fönstren i bagageutrymmet som blir färgade

2010-03-31 kl 17:04

Handen på hjärtat nu. Hur ofta har du öppnat de bakre sidorutorna?
Jag har nog aldrig öppnat de, barnen knappast någon gång. Det behövs ju inte med automatisk luftkonditionering.
Det räcker oftast med de 3 bakre* rutorna för att ge hundarna lite mer trivsamt.
* herrgårdsbil.

2010-03-31 kl 17:22

Jag har rutorna nervevade varje gång jag sitter i bilen vid varm väderlek ,använder sällan klimatanläggningen .

2010-03-31 kl 17:44

Luftkonditioneringen är underbar, även för hundarna.
Ska jag backa på ett knöligt sätt, öppnar jag bakluckan. och ser då supert bra.Glöm inte mina cykelflaggstips. Har installerat Volvo hundgrindar i bilen, så hundarna kan inte hoppa ut under manöveringen.
Dessa grindar kan jag låsa med hänglås, så jag kan lämna bakluckan öppen, om jag ska gå ifrån bilen en stund. Ingen vågar komma nära bil eller hundar. Rekommenderas. Inte dyra.

2010-04-01 kl 12:06

Har haft Solarplexius på mina tre senaste bilar och är nöjd.
Det finns dock tre nackdelar med dom.
1. Det blir smutsigt och dammigt mellan skivorna och rutan eftersom dom inte är helt täta.
2. Det blir ruggit mörkt även inifrån. Backning efter speglar rekommenderas.
3. Det går inte att använda bakre fönsterhissarna om man har plattor även i bakdörrarna.
Men håller med tidigare inlägg att det är jättebra grejer. Lätt att montera, går att ta med om man byter till samma modell nästa gång man byter bil.Trots det har jag på min nuvarnade bil moterat film i stället. För att eliminera lite av mörkret vid bakåt sikt så har jag monterat lite ljusare film i bakdörrarna än jag har i bagagedelen.

2010-04-01 kl 14:27

Som jag skriv tidigare så får jag ju inte bestämma allt själv.. Så det är bokat tid för solfilmsmontage på bilen. Tack ändå för all input, hoppas vi syns på nån camping i sommar!

2010-04-01 kl 16:26

Hade solarplexus på en tidigare 945.a. Det funkade kanon. Senaste bilarna har vi kört utan sol-skydd, tycker inte att det behövs när man har AC eller klimat anl. Vid parkering med hund i bilen väljer vi alltid skuggplats och baklucka öppen med bygel lås. Nu har du ju bestämt solfilm och det är säkert bra det med, men tänk på rep känsligheten som några skrev om.
Vi har alltid haft bur till våra hundar. Det sparar innredningen enormt mycket och hundarna blir ofta tryggare med ett eget krypinn i bilen och man kan som sagt lämna hunden i bilen med luckan öppen.

2010-04-01 kl 22:36

När jag parkerar min bil med hundarna i på sommaren, väljer jag naturligtvis en skuggigplats. inte alltid tillåten. Sedan sätter jag upp ett A4-ark på insidan av fönstret där det står: Hundar i bilen därför står vi här. Stör vi, v.v. ring matte på 070-xxxxxx. Ingen har någonsin klagat eller hört av sig. Ett litet tips kanske. Det blir nog mycket sol i sommar.

• 21 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206