Köpa "ny" dragbil..??? / av lottej

• 8 svar
Köpa "ny" dragbil..???
2008-06-09 kl 00:51

Vi har planer på att byta bil inom kort. Sambon vill gärna ha en lite högre bil..( som är lättare att ta sig ur och i)..och lite bättre lastmöjligheter( jämnfört med volvo s40 han kör idag) Att den sen ska vara bättre att dra husvagnen ( en Cabby Ckown, 555 -97) med, är ju också en klar fördel. Som det är idag kan bara han dra vagnen med sitt E-tillägg på körkortet.. (dvs JAG får inte köra med vagnen som bara har vanligt B-kort)
Nu till frågan... Eftersom han går o sneglar efter en sån däringa "suv-modell" undrar jag vad ni har för erfarenheter? Är det bra bilar? Finns det någon märke/modell som är bättre eller sämre? Vad ska man tänka på? Jag tycker bara dom känns stora, klumpiga och onödigt dyra!!! Men vad vet jag.. mer än att jag kanske har förutfattade meningar om saker o ting!!
hälsningar från Lottej som trivs bäst med sin lilla peugeot 206cc..... ( som dock inte drar någon husvagn.. förståss!!!)

2008-06-09 kl 08:24

Tillhörde de som inte gillade konceptet med SUV alls. Sedan fick vid ett servicetillfälle av min dåvarande V70 låna en XC90 över helgen. Det tog några dagar innan min tjurighet gick över medan övriga familjen såväl stora som små var överförtjusta i bilkonceptet. Bilen som stod på verkstad fick stå kvar och förhandling om köp inleddes istället. I dagläget är vi inne på vår andra XC90 och fortfarande helnöjda med biltypen som sådan.
Vän av ordning säger säkert att den har alldeles för bränsleförbrukning och visst drar den mer än en mindre bil men jag tycker ändå det är OK med en snittförbrukning på ca 0,9-0,95 utan vagn och 1,2 till 1,4 med vagn(1800 kg). Jag kör diesel förstås;-)
Testa en bil några dagar men skyll sedan inte på mig när ni faller handlöst pladask inför biltypen*s*

2008-06-09 kl 10:13

Tack Uffeason.. Precis den typen av erfarenhet jag menade!! Det är kanske en bra ide att låna en bil först.. Känne in sig lite.. Hmm.. Fast jag undrar om jag någonsin kan "falla" för en sån däringa klump???? *ss*.. Men tack för varningen i alla fall...
Ser fram emot att få höra från er andra också som kör suvar....

2008-06-09 kl 10:34

Det var hustrun som verkligen föll för biltypen då hon menade att hon såg mycket bättre var hon hade bilen på vägen. Att den sedan var större var ett mindre problem.
Kidsen var mest fötjusta i att det satt DVD-anläggning för dem där bak.*s*

2008-06-09 kl 22:22

Hmmm.. Jag minns att när vi bytte från vanlig personbil till kombi ( volvo 745...för hundra år sen..*L*) så tyckte jag precis likadant. Man hade bättre koll på den stora bilen än en vanlig liten personbil.. vet inte riktigt varför det blev så.. Men ett faktum bara..
FAST... jag har svårt att tro att en klump som suvarna skulle kunna kännas likadant..*ss*

2008-06-09 kl 23:37

Mitt inlägg i den här "debatten" är att jag inte gillar vår volvo v70 just för att den är så oerhört låg att komma i och ur. Förr, för "hundra år sedan" när nästan "alla" körde volvo av något slag (även vi, 244, 245 osv) tänkte jag inte på det,(men på den tiden vara jag ju yngre förståss ¤ss¤) men sedan jag vande mig vid att köra Toyota previa under många år och sedan även toyota corolla, så är det just den egenskapen som talar för de bilarna, man sitter högre, har bättre blick över både bilen och trafiken. Bra förslag att försöka få låna eller hyra en tänkbar bil i några dagar för att känna efter ordentligt före ett ev. köp. Lycka till!

2008-06-14 kl 11:22

Jag byte till en Kia Sorento med diesel det var en härlig känsla att sätta sig i. Stabil och trygg at köra, i med farthållare på femman och bara åka med. Ett problem som jag ser att ni kommer att få är att med en SUV får du mindre möjlighet att köra med bara B-kortet. Så kolla noga hur mycket ni får dra med B-kort.

2008-06-18 kl 22:31

Sambon har varit o tittat på en Toyota Rav4... en trevlig bil MEN.. han hakade upp sig på bakluckan!! Den går ju inte att öppna när man har kopplat på vagnen!!! Någon som kör denna bil som har någon erfarenhet? Sambon "retar" sig lite på bakluckan som öppnas som en dörr.. istället för som på en vanlig kombi.. Finns det någon "suv"-liknande bil som har den typen av baklucka? Någon som vet? Jag sitter o letar på nätet.. men vet ju inte riktigt VAD jag letar efter.. Har liksom "noll koll" när det gäller bilar..*suck*...

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206